رئیس مشترک شورای خودمدیریتی دموکراتیک شنگال خواستار بازگشت شنگالی‌ها شد

نایف شمو، رئیس مشترک شورای خودمدیریتی دموکراتیک شنگال، از آوارگان شنگالی خواست تا به وطن خود بازگردند تا از شنگال در برابر حملات محافظت کنند.

دولت اشغالگر ترکیه در تلاش است تا جنگ منطقه‌ای را آغاز کند و سیاست اشغالگری خود را در چارچوب میثاق ملی انجام دهد. با این هدف می‌خواهد دولت عراق را در این سیاست و استراتژی مشارکت دهد. دیدارهای اخیر هیئت‌های نظامی و امنیتی دولت اشغالگر ترکیه و عراق، بحث‌ها و اعتراضات سیاسی و اجتماعی جدی را در منطقه به همراه داشته است.

مردم شنگال که در سال ۲۰۱۴ مورد نسل‌کشی قرار گرفتند و از زمان نسل‌کشی تا به امروز تحت سیاست نسل‌کشی دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان قرار گرفته‌اند، موضع محکم و روشنی نشان می‌دهند و به عراق هشدار می‌دهند که در دام دولت ترکیه نیفتد. نایف شمو، رئیس مشترک شورای خودمدیریتی دموکراتیک شنگال (MXDŞ) نیز ارزیابی‌های مهمی در این باره به خبرگزاری فرات( ANF) ارائه کرد و به عراق هشدارهای جدی داد. وی همچنین از مردم شنگال خواست تا مقاومت خود را زیر سقف اداره خودمدیریتی شنگال تقویت کنند.

عراق نمی‌تواند راه را برای یک دولت دشمن هموار کند

 نایف شمو با بیان اینکه توافق اعلام شده بین دولت‌های ترکیه و عراق منطبق بر قوانین بین‌المللی نیست، درباره مواردی که گفته می‌شود روی آن توافق شده است، اظهار داشت: «یکی از آنها این است که دولت عراق به بهانه‌ی پ‌ک‌ک اجازه داد ارتش ترکیه به ۴۰ کیلومتری خاک عراق وارد شود. این مایه‌ی شرمساری است. دولتی به دولت دشمن اجازه می‌دهد مردم خودش را در خاک کشور خودش بکشد! این مسئله معقول نیست، چه کسی این را می‌پذیرد؟»

نایف شمو، در ادامه اظهارات وزیر دفاع دولت ترکیه را یادآور شد و از مواضع عراق انتقاد کرد: «وزیر دفاع دولت ترکیه گفت که ما کاری خارج از اراده عراق انجام نداده‌ایم. این حملات دولت ترکیه یکی از دلایلی است که آوارگان ایزدی نمی‌توانند به سرزمین خود بازگردند. آنها می‌خواهند ترس را در دل ایزدی‌ها بیاندازند تا آنها به سرزمین خود باز نگردند و بروند و برده دنیا شوند. دولت ترکیه گفت، ما بدون اجازه عراق کاری نکردیم و بدون آنها هیچ کاری نمی‌کنیم. یعنی عراق این حملات را به مردم شنگال تحمیل می‌کند، فرزندان ایزدی را می‌کشند.»

فرار حزب دمکرات کوردستان و عراق، پ‌ک‌ک را به شنگال آورد

 نایف شمو در مورد حقیقت پ‌ک‌ک که دولت اشغالگر ترکیه حملات خود را به بهانه‌ی حضورش توجیه می‌کند، اظهارات مهمی کرد و نظر مردم شنگال را این‌گونه بیان کرد: « زمانی ک ۷۳ نسل‌کشی بر ایزدی‌ها تحمیل شد، پ‌ک‌ک کجا بود؟ ما پ‌ک‌ک را نیاوردیم ، دولت عراق و دولت اقلیم کوردستان پ‌ک‌ک را آوردند، فرار پیشمرگه‌ها پ‌ک‌ک را آورد، وقتی تمام عرصه‌های نظامی، سیاسی و اجتماعی را خالی کرده و فرار کردند، انسانیت پ‌ک‌ک، پ‌ک‌ک را به اینجا آورد. دلشان برای کودکان ایزدی‌ها سوخت و به کمک ایزدی‌ها آمدند. همه دنیا می‌دانند که پ‌ک‌ک به وظیفه انسانی خود عمل کرد و در سال ۲۰۱۸ با شنگال خداحافظی کرد. اگر یک سازمان بشردوستانه در جهان وجود داشته باشد آن پ‌ک‌ک است. ما محبت آنها را فراموش نمی‌کنیم، اما این درست نیست که هر روز به بهانه پ‌ک‌ک، خانه‌ها و خودروهای شنگال را هدف قرار دهند.»

هر کسی به شنگال حمله کند، ما با آنها خواهیم جنگید

 نایف شمو رئیس مشترک شورای خودمدیریتی دموکراتیک شنگال در پایان ارزیابی خود خطاب به مردم شنگال علیه سیاست جنگ و اشغالگری گفت: « مردم ما هر چه زودتر باید به شنگال بازگردند و از شنگال صیانت کنند. یک تکیه گاه، یک قلب، یک حرف و یک قدرت باشید، همه محاسبات سیاسی را کنار بگذارید، در شنگال یک اداره خودمدیریتی وجود دارد، خود را زیر چتر این اداره به نام ایزدی‌ها از خود محافظت کنید. ما به عنوان یک اداره خودمدیریتی نیروهای نظامی خود را داریم، هرکس به شنگال دست درازی کند، با او می‌جنگیم.»