سال ٢٠٢٢ سال قتل های سیاسی در باشور کوردستان بود

از ابتدای سال ٢٠٢٢ تاکنون حملات در باشور کوردستان متوقف نشده و ده ها نفر توسط دولت ترکیه کشته شده اند.

سال ٢٠٢٢ برای یاشور کوردستان سال قتل های سیاسی بود. از ابتدای سال، حملات دولت متجاوز ترکیه به خاک کوردستان باشور و هدف قرار دادن غیرنظامیان، انقلابیون و میهن پرستان به یکی از برنامه های اصلی تا پایان سال تبدیل شد. در ١ ژانویه ٢٠٢٢، دولت اشغالگر ترک منطقه سیدکان در برادوست را بمباران کرد. حملات و کشتارهای دولت ترکیه در طول سال در اقلیم کردستان ادامه یافتند.

٢١ ژانویه، پهبادهای ارتش اشغالگر ترک ٢ خودروی نیروهای دفاعی شنگال را در دره شیلوی  شنگال هدف قرار دادند. در نتیجه این حمله یکی از فرماندهان  ی.ب.ش به نام آزاد ازدین و رزمنده آن انور تولهیلدان به شهادت رسیدند. بهمن ماه 1391، هواپیماهای جنگی اردوگاه آوارگان شهید رستم  جودی در مخمور را به شدت بمباران کردند. در نتیجه ٢ نفر از نیروهای دفاعی به شهادت رسیدند. افراد زیادی مجروح شدند. ١٤ فروردین ماه حمله هوایی و ١٧ فروردین ماه به صورت زمینی آغاز شد و تاکنون استفاده از انواع سلاح های ممنوعه و گازهای سمی ادامه دارد. بر اساس ترازنامه ٨ ماهه ه.پ.گ، ٢٨٥٢ اقدام انجام شد و ٢٧٤٤ مهاجم مجازات شدند.

١١ هلیکوپتر سرنگون شدند، 80 هلیکوپتر نیز مورد اصابت قرار گرفتند. دولت متجاوز ترکیه 3152 بار با سلاح شیمیایی حمله کرد. ١٩٩ گریلا نیز به شهادت رسیدند. مه در ١٧ می، محمد زکی چلبی میهن دوست کورد اهل باکور کوردستان در محله بختیاری سلیمانیه مورد اصابت گلوله میت ترکیه قرار گرفت و یک روز بعد در ١٨ مە درگذشت. 31 اردیبهشت ماه نیز بر اثر بمباران هواپیماهای ترکیه در روستای توتقل از توابع شهرستان اکسسلار در منطقه چمچمال سیلمانی که  خودروی مورد هدف قرار گرفته بود، 5 نفر شهید و یک نفر مجروح شد. در ٣١ اردیبهشت ١٣٩١ یک خودرو توسط پهپاد مسلح در مرکز اردوگاه پناهندگان شهید رستم جودی مخمور بمباران شد. یک شهروند به نام حاجی میرزا علی در این بمباران جان خود را از دست داد. هواپیماهای ارتش ترکیه در تاریخ 6 اردیبهشت به شهروندان روستای زویسر از توابع بامرن شهرستان بهدینان حمله کردند که در نتیجه دو کودک شهید و یک نفر دیگر زخمی شد.

در ٢٣ مه، نزدیک به ٤٠٠ روزنامه نگار و کارمند رسانه ای کوردستان در اروپا بیانیه ای مشترک علیه حملات تجاوزکارانه دولت ترکیه در بروکسل به مطبوعات صادر کردند. طی این بیانیە درخواست شدە بود«ما از کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا میخواهیم حمایت نظامی خود را از ترکیە کاهش دهند. حمایت سیاسی و اقتصادی از ترکیه را کنار بگذارید و در نسل کشی کردها شریک نباشید.

در ١٧ ژوئن پهپادهای ارتش ترکیه یک خودرو را در کلار بمباران کردند. در نتیجه این حمله فرهاد شیبلی معاون مشترک شورای اجرایی اداره خودمختار شمال و شرق سوریه به همراه ٣ تن دیگر از دوستانش به شهادت رسیدند. در تاریخ 5 ژوئیه ٢٠٢٢ توسط هواپیمای بدون سرنشین و مسلح دولت ترکیه به منزلی در اردوگاه پناهندگان شهید رستم جودی حمله هوایی صورت گرفت. در نتیجه یک نفر مجروح شد.

بیشتر قربانیان مردم شهرهای مرکزی و باشور عراق بودند. سهیل خورشید ماموستا شمال مورخ، محقق و عضو هیئت اجرایی نهضت آزادی در ٢٨ آگوست ٢٠٢٢ در مقابل خانه خود در کفری به قتل رسید.

در 29 آگوست یک فروند پهباد دولت ترک مملو از بمب بر خانه وطن پرست کرد ابوزید عبدالله عبید فرود آمد و در نتیجه ابوزید به شهادت رسید.

در ١٩ سپتامبر، ٤٤ وکیل در منطقه کردستان برای حمایت از کمپین دیدار با رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان به وزارت دادگستری ترکیه مراجعه کردند. در همان زمان کمیته موسس کمپین می خواست در مقابل دادگاه سلیمانی بیانیه ای را در اختیار مطبوعات قرار دهد که حراست سلیمانیه مانع از این بیانیه شد.

در ٢٦ شهریور پس از ترور ژینا امینی، در ٤ شهریور، سپاه پاسداران ایران منطقه برادوست را گلوله باران کرد. در 28 سپتامبر، مراکز و اردوگاه های احزاب روژهلات کوردستان در کویه، برادوست، زیرگویز و پیرد را بمباران کرد. در نتیجه این حملات ١٨ نفر جان خود را از دست دادند.

١٣مهرماه در منطقه بختیاری سلیمانیه، سردبیر مجله زنان و عضو مرکز تحقیقات زنان، نقیهان آکارسل، فعال و دانشگاهی زن، توسط نیروهای MIT ترکیه به شهادت رسید. در ٢٩ اکتبر یک رزمنده یگانهای روژهلات کوردستان با نام سرهات روژاوا در حمله ارتش ترکیه به منطقه آسوس به شهادت رسید. دوم آذرماه، دولت اشغالگر ترکیه غیرنظامیان را در روستای گلاله در مرز شاربجار بمباران کرد و یک غیرنظامی به نام عزیز محمد رسول به شهادت رسید و محمد قدیر آخا، کیوه محمدعلی، زانا محمدعلی، سعید محمد رسول، صالح قدیر مجروح شدند.