صالح مسلم: کورد به پیروزی دست یافت، ترکیه تنها ماند

صالح مسلم عضو شورای ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک اعلام نمود که انقلاب شمال-شرق سوریه با اندیشه‌های رهبر آپو جوانه زد. کوردها مقاومت کردند و به یکی از مهمترین نیروهای خاورمیانه تبدیل شدند. ترکیه هم تنها گذاشته شد.

از توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر ۱۹۹۸ علیه رهبر آپو که به دستگیری و زندانی شدن و انزوای سنگین وی در زندان فوق امنیتی امرالی منجر شد ۲۳ سال می‌گذرد. نیروهای توطئه‌گر به اهداف خود دست نیافتند و تمام محاسبات و سیاستهای آنها برای نابودی، با مقاومت خلق کورد و دوستان خلق کورد خنثی شد. در جریان ۲۳ سال جغرافیای خاورمیانه تغییرات بسیاری را شاهد بوده است و سوریه که نخستین گام‌های توطئه در آن به اجرا درآمد، یکی از مناطقی بوده است که سهم خود را از این تغییرات به خود دیده است. اما اکنون تحت تاثیر تفکرات و اندیشه‌های رهبر آپو، در شمال-شرق سوریه خودمدیریتی برقرار شده است که بخش مهمی از این تغییرات را رقم می‌زند.

بعد از آغاز جنگ‌های داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، بسیاری از شهرها تحت کنترل نیروهای شبه نظامی جهادی قرار گرفتند. خلق‌هایی که از تفکرات و اندیشه‌های اوجالان بهره گرفته بودند توانستند با اتکا به این تفکرات ایستادگی کرده و خود را سازماندهی کنند و سرانجام با مبارزه و پیشاهنگی کورد در روژآوا، محاسبات نیروهای اشغالگر نقش بر آب شد. خلق‌های ساکن در شمال-شرق سوریه که با مقاومت خود محاسبات توطئه‌گران را نقش بر آب ساخته بود، دستاوردهای عظیمی را نصیب خود کردن و اکنون با اندیشه‌ها و ایستارهای رهبر اپو، حیات جدیدی را رقم زده‌اند.

صالح مسلم عضو شورای ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک که مدت زیادی در سوریه با اوجالان همراه بود و مدتی کوتاه قبل از شروع توطئه بین‌المللی با رهبری بود، از تاثیرات اوجالان بر سوریه، فرایند توطه بین‌المللی و رویداهای بعد از آن سخن گقت.

یکی شدن اوجالان و خلق

صالح مسلم عنوان کرد که اوجالان با خلق‌های منطقه ارتباطات قدرتمندی برقرار کرده بود و در سال ۱۹۷۹، زمانیکه وارد سوریه شد، تاثیرات فراوانی را بر مردم روژآوا داشت. خلق با رهبری و جنبش فاصله‌ای نداشتند. در این مدت افراد فراوانی با آقای اوجالان دیدار داشتند و ارتباطات خود را گسترش دادند. این ارتباطات به هوشیاری و آگاهی گسترده‌ای تبدیل شد. این اگاهی و هوشیاری در سطحی است که هیچگاه نمی‌تواند از میان برداشته شود. ما می‌توانیم تاثیرات هوشیاریی که اوجالان در خلق را ایجاد کرده است، در تمام ابعاد زندگی مشاهده کنیم. تاثیرات و ارتباطات اوجالان با کوردهایی که در سوریه زندگی می‌کنند، اکنون خود را نشان می‌هد. تا جایی که می‌توان گفت این تاثیرات بذرهای مقاومتی را کاشت که بعدا در جریان مقاومت شمال-شرق سوریه جوانه زدند.

خروج رهبر آپو از سوریه

صالح مسلم در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت: زمانیکه فشارهای رژیم سوریه افزایش پیدا کرد، آنها نمی‌دانستند که روند رویدادها به کجا ختم می‌شود. جو سیاسی غیر عادی ایجاد شده بود. اوجالان رویدادهایی را حس کرده بود. تهدیدهای ترکیه آغاز شدند و رفته رفته گسترش پیدا کردند. ما نیز شگفت زده بودیم. درک نمی‌کردیم که چه اتفاقی روی می‌دهد. بسیاری از سیاستمداران نیز نمی‌دانستند که چه روی می‌دهد. بازی‌ای در جریان بود. می‌دانستیم که این بازی علیه کورد و رهبری ما است. اما از چند و چون و کیفیت آن اطلاعی نداشتیم.

روح مقاومت

صالح مسلم خاطرنشان ساخت که خروج اوجالان از سوریه باعث تاثر و ناراحتی شدید کورد شود. خلق کورد خود را بدون پشتیان یافته بود. همه لحظه به لحظه مسیر و اطلاعات رهبر آپو را در یونان، روسیه و اروپا پیگیری می‌کردند.خلقمان نگران سلامتی رهبر آپو بود. بعد از خروج رهبر آپو از سوریه، ارتباطات سوریه با ترکیه بهبود پیدا کرد. وضعیتی حاکی از سرکوب خلق، ممنوعیت برگزاری مراسم نوروز، ممنوعیت برگزاری مراسم اول ماه مه و ۱۵ اگوست برقرار شد. زیرا روح مقاومت در میان خلق ایجاد شده بود.

تاثیر اوجالان

صالح مسلم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قیام قامشلو در سال ۲۰۰۴ و انقلاب شمال-شرق سوریه بعد از سال ۲۰۱۱ که تحت تاثیر افکار اوجالان روی داده بود اظهار داشت: نمی‌توانستند روح مقاومت را در میان خلق از میان بردارند. خلق از علاقه و عشقی فراوان به رهبری برخوردار بود. زمانی که رهبری به اسارت هم در آمد نتوانستند پیوندها خلق و رهبری را از هم بگسلند. پیوستگی به رهبر آپو مسئله‌ای فیزیکی نبود. هر چند دشمن می‌خواست راس و بدنه جنبش را هدف قرار بدهد، اما به اهداف خود دست نیافت. در این فرایند خلق روح پیوستگی خود را به اوجالان در امرالی هم ادامه دادند و مقاومت تداوم پیدا کرد. به همین دلیل نتوانستند این روح، این پارادایم و این فلسفه را از ذهنیت خلق خارج کنند. رویدادهای امروز این مسئله را ثابت می‌کند.

اهداف توطئه

صالح مسلم در ادامه افزود که نیروهای توطئه‌گر تلاش می‌کردند تا با توطئه‌ای جدید خاورمیانه را مجدا طراحی کننند. آنها رهبر آپو را به عنوان مانعی برای خود می‌دیدند. به همین دلیل تلاش کردند تاثیرات رهبر آپو را خنثی کنند. رهبر اوجالان با افکار خود، نیروی سازماندهی و نیروی مسلح خود، از چنان نیرویی برخوردار بود که معادلات قدرت در خاورمیانه را مجددا ساماندهی کند و نیروهای هژمون هم از این مسئله اطلاع داشتند. این مسئله به تمام خاورمیانه ارتباط پیدا می‌کند. اگر از نگاه امروز به فرایند توطئه نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که با وضعیت خطرناکی روبرو هستیم آشکار است که در خاورمیانه، عراق و سوریه اکنون چه روی می‌دهد، از قتل‌عام، تخریب و آوارگی و دردهای عظیم اطلاع داریم. هم اکنون ۵-۶ میلیون شهروند، سوریه را ترک کرده‌اند. ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند. تمام این رویدادها در قالب طراحی مجدد خاورمیانه روی داده‌اند. اگر توطئه روی نمی‌داد، در آنصورت آیا این رویدادها اتفاق می‌افتادند؟ پاسخ نه است، در آنصورت شاهد این حجم از تخریبها نبودیم.

نقش برآب شدن محاسبات توطئه‌گران

صالح مسلم ضمن اشاره به رویدادهای بعد از توطئه عنوان کرد: بعد از توطئه بین‌المللی، کوردها دچار رنج‌های گسترده‌ای شده‌اند و هزینه‌های سنگینی دادند. اما توطئه تا کنون هم به اهداف خود نرسیده است مقاومت و بقای کورد در برابر این حملات شاهدی بر عدم موفقیت این توطئه است. آواره شدند، شهدای بسیاری تقدیم کردند، اما توطئه به اهداف خود نرسید. خلق کورد اجازه نداد که توطئه به پیروزی برسد. هدف توطئه این بود که کورد را در هم بشکند، اما کورد این توطئه را خنثی کرد. مقاومت کرد و اکنون به یکی از مهمترین نیروهای خاورمیانه تبدیل شده است.  بار دیگر خاورمیانه از سوی نیروهای جهادی اشغال شد. اما کورد این نیرو را هم در هم شکست. در این نقطه هم به اهداف خود دست پیدا نکردند. محاسبات آنها بار دیگر نقش برآب شد. می‌توان گفت که با مبارزه و تلاش‌های دیپلماتیک، اهداف توطئه خنثی شدند و جنبش کورد توانست اندیشه خود را به پیروزی برساند.

ترکیه تنها مانده است

صالح مسلم در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که هر چند توطئه خنثی شده باشد، اما باز هم تداوم یافته و در ادامه افزود: می‌توان گفت که زمانیکه آقای اوجالان و خلق بتوانند آزادانه زندگی کنند و افکار خود را آزادانه بر زیان بیاورند، همان زمانی است که توطئه به طور کامل خاتمه پیدا کرده است. اما نباید از یاد برد که امروز توطئه تغییر پیدا کرده است. امروز در باشور، باکور و روژآوا در چارچوب توطئه تحرکاتی در جریان است. یعنی روند متفاوتی وجود دارد. اما از طرف دیگر امروز ترکیه تنها مانده است. ترکیه تلاش می‌کند تا به تنهایی توطئه جدیدی را پیگیری کند. از نیروهای دیگر گلایه دارد و اعلام می‌کند که ما طرح‌هایی را آماده کرده‌ایم، اما چرا آنرا عملی نمی‌کنید، چرا با همکاری نمی‌کنید. این مسئله مشاهده می‌شود. در مقابل این مسئله باید خلق کوردستان خود را سازماندهی کند و با اندیشه‌های رهبر آپو در میادین حضور پیدا کند. در چنین صورتی است که توطئه به تمامی می‌تواند در هم شکسته شود.