سازمان جاسوسی: پاراستن

پاراستن، سازمان استخباراتی وابسته به حزب دموکرات کوردستان (پ‌دک) باشور کوردستان است. این سازمان در ابتدا با اهداف مختلفی تاسیس شد. اما هرچه پیش رفت به ابزار جاسوسی برای اشغالگری و شکست مبارزات مردم کورد مبدل شد.

پاراستن توسط پ‌دک به عنوان یک سازمان امور داخلی سازماندهی شده است. هیئت تحقیقاتی اصلی مرتبط با پ‌دک در باشور کوردستان است. اکنون یک سازمان رسمی است که پس از ادغام سازمان‌های استخباراتی پ‌دک با نام پاراستن تأسیس شد. پاراستن برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ توسط پ‌دک تاسیس شد. زمانی که پاراستن تأسیس شد، انقلاب سپتامبر (Şoreşa Îlonê) بود. پاراستن به عنوان «سازمان استخبارات کوردی» نامگذاری شد. وظیفه اصلی این سازمان بررسی جرایم مربوط به امنیت داخلی و خارجی اقلیم باشور کوردستان است. از نظر مالی، دولت اسرائیل این سازمان را تامین مالی می‌کند. اولین اعضای بخش پاراستن توسط اعضای موساد از شهروندان باشور کوردستان که اصالتا یهودی هستند آموزش دیدند. شخصیت‌هایی مانند مسعود بارزانی و شَکیب اَقراوی در تأسیس این سازمان مشارکت داشتند. آموزش اولیه در اسرائیل دیده شده است. مدیر کل سازمان پاراستن مانی حانا میران و مرکز سازمان در هولیر در اقلیم باشور کوردستان قرار دارد. آنها با کشورهایی مانند اسرائیل و ایران رابطه دارند.

هدف پاراستن و همدستی با میت

هدف اولیه تاسیس، جمع‌آوری اطلاعات داخلی بود. در جریان جنگ قدرت بین صدام حسین و پ‌دک، اطلاعات خودی جمع‌آوری شد. میهن‌دوستان آن زمان که زیر نظر بعث فعالیت می‌کردند، در مورد تحرکات ارتش عراق و نهادهای امنیتی مرتبط با صدام حسین اطلاعات جمع‌آوری می‌کردند. در آن زمان این مطالعات زیر نظر ملا مصطفی بارزانی و مدیر آن زمان مسعود بارزانی بود. این اطلاعات در ازای مبلغی به اسرائیل و ایران فروخته می‌شد. در تاسیس سازمان، رابطه میت و پاراستن در ابتدا در مرحله بزرگی نبود. در زمان تأسیس اقلیم فدرال باشور کوردستان، دولت اشغالگر ترکیه روابط مستقیم برقرار نمی‌کردند. چون می‌گفتند «در داخل مرزهای ما موجودات مستقلی را به نام کوردستان نمی‌پذیرند.» روابط در سطح کشورهای همسایه انجام می‌شد. در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، هیچ ارتباطی در سطح بالا برقرار نشد. در سال ۱۹۷۳ روابط خود را با میت، سازمان استخباراتی دولت اشغالگر ترکیه توسعه دادند. در سال ۱۹۷۴ به رهبری عیسی سُوار روابط در منطقه بهدینان ایجاد شد. در آن تاریخ‌ها به اطلاعات و آگاهی از وضعیت شهرهای کرکوک و موصل اهمیت زیادی داده شد. هدف دولت اشغالگر ترکیه این بود که این روابط را که توسعه یافته است به منافع توسعه و سازماندهی میت در باشور کوردستان تبدیل کند.

تبلیغات همدستانه میت و پاراستن در برابر جنبش آزادی

در دهه ۱۹۹۰ روابط بین ادارات دو سازمان استخباراتی به صورت رسمی انجام می‌شد. در سال ۱۹۹۲، مسعود بارزانی با وزیر میت، سونمَز کوکسال، در آنکارا ملاقات کرد. پ‌دک در باکور کوردستان نیز به صورت فعال در کنار نمایندگان میت جای گرفت. گمان می‌رود که دکتر شوان (سعید قرمزی توپراک) توسط میت و پاراستن به قتل رسیده است. اقدامات مشترک زیادی برای شکست جنبش آزادی کوردستان انجام شده است. به ویژه با سازمان گلادیو وابسته به ناتو وارد زندگی ما شد و روشی شناخته شده در دنیای استخبارات است و اغلب توسط قدرت‌های حاکم استفاده می‌شود. افراد میهن‌دوست بارها در مناطق بهدینان به قتل رسیدند و جنبش آزادی را به انجام آن اعمال کثیف متهم کرده‌اند. در سال‌های اخیر بسیاری از اعضای میت با همدستی پاراستن در باشور کوردستان فعالیت می‌کنند.

همدستی سالهای اخیر میت و پاراستن

- جنگ ویژه عملیات‌های مخفیانه‌ای است که توسط دولت یا سازمان‌های استخباراتی آن برای تحریک افکار عمومی انجام می‌شود و یا قدرت دیگری (دولت، سازمان، گروه و ...) افراد مشهور را هدف قرار می‌دهند. در چند ماه گذشته آتش‌سوزی‌های بزرگی توسط میت و پاراستن در برخی از شهرهای باشور کوردستان به ویژه هولیر به بار آورده‌اند. با این حال پس از این حوادث اعلام شد که این آتش‌سوزی توسط پ‌ک‌ک صورت گرفته و از طریق رسانه‌های‌شان این تبلیغات را انجام دادند.

فاضل میرانی مقدمات این طرح را فراهم کرد که در نشست میت و پاراستن در دهوک اعتراف کرد.

- به عنوان بخشی از مقدمات، ۲۰۰ لباس گریلاهای ه‌پ‌گ تهیه شد. طبق این طرح کثیف، استخبارات ترکیه با لباس گریلایی و نیروهای ویژه پ‌دک به نیروهای امنیتی (آسایش) و پلیس در دهوک حمله خواهند کرد. در این نقشه، یک حمله تحریک‌آمیز و قتل‌عام انجام می‌شود، افراد مهمی که محافل مخالف پ‌دک در دهوک را رهبری می‌کنند، رهبران اپوزیسیون اجتماعی و برخی از افراد مهم ترکمن هدف قرار می‌گیرند و بدین ترتیب پ‌ک‌ک را مقصر خواهند دانست. دولت اشغالگر ترکیه که در مناطق حفاظتی مدیا حملات زمینی و هوایی علیه گریلاهای آزادی انجام می‌دهد، در چارچوب طرح میت با کمک اطلاعات پاراستن، نیروهای ضدگریلا در باشور کوردستان تاسیس کرد.

- در اول ژوئن ۲۰۲۴ یک جلسه محرمانه در مرکز میت در آنتالیا برگزار شد و در آن جلسه مسئول میت به نام سلیم و مترجم به نام رشید حکمت عابد که یکی از مسئولین پاراستن بود و عیسی کَچین نیز حضور داشتند.

- در این نشست، مقامات میت از رشید حکمت خواستند تا در چارچوب یک طرح و سیاست جدید، افراد را در «سربازان هَمچَک» (سربازان هم‌سلاح) به نام «پیشمرگه‌های مرزی بهدینان» سازماندهی کند. برای افراد موجود در لیست تهیه شده با پ‌د‌ک برنامه‌ریزی شد. رشید حکمت که یکی از مقامات پاراستن است بعنوان مجری این طرح توسط میت منصوب شد.

- پیشمرگه‌های موسوم به سربازان هم‌سلاح در منطقه دهوک معروف به پیشمرگه‌های مرزی بهدینان مورد بحث قرار گرفت. معلوم شد که این حقوق آنها توسط جمهوری اشغالگر ترکیه پرداخت می‌شود و حقوق ماهیانه آنها ۳۰۰ دلار تعیین شده است. اعلام شد که به هر پیشمرگه یک کلاشینکف، ۴ خشاب و ۴ نارنجک داده می‌شود.

- پیشمرگه‌ها لباس سنتی کوردی (شال و شاپیک) بر تن خواهند کرد. این پیشمرگه‌ها در پایگاه نظامی دولت اشغالگر ترکیه در بامَرنه توسط پیشمرگه و فرماندهان ارتش ترکیه آموزش خواهند دید. وظیفه آنها حفاظت از پایگاه‌های ارتش ترکیه در خط دهوک و جنگیدن در خط مقدم در جنگ ارتش اشغالگر ترکیه علیه گریلاهای آزادی است.

*منبع: روزنامه روناهی