شهید رونی آربابا؛ خندەای، نگاهی، دلی سرشار از عشق میهن

خنده و لبخند یا نگاهی تا چە اندازە می تواند نشانگر عشق یک گریلا به میهن باشد؟ البته همچنان که گفته می شود اگر به چشمان کسی بنگری، می توان احساس درونش را درک کرد. عشق کوردستان نه فقط با کلمه، بلکه با خنده و نگاه هوال رونی آربابا دیده می شود.

زخم بزرگ با پیروزی بزرگ التیام می یابد

آزادی همواره مطالبەی خلقمان در روژهلات کوردستان بوده است و برای بدست آمدن این خواستەی مردم تا کنون چندین قیام بەپا شده و حق خلق کورد مطالبه شده است. اما همچنانکه پیشینیان گفتەاند: تا کرم از درون خود درخت نباشد، درخت نمی پوکد." در سایەی خیانت جاشها- خودفروشان، در سایەی مزدوران اشغالگران، در سایەی برادر فروشی و برادرکشی، چە قیامها کە شکست خوردند و دستاوردهای بەدست آمده از کف رفتند.

جمهوری کوردستان که بەدست رهبر قاضی محمد تأسیس شد، این دستاورد مهم کوردها، بەدست مزدوران و اشغالگران ازبین رفت. از درد این زخم که با دست برادر خنجر به برادر زده شد هرگز کاستە نشدە و نه تنها مردم روژهلات، بلکه خلق کورد در سایر بخشهای کوردستان نیز، رنج آنرا حس می کنند.

زانیار حسینی فرزند بانەی زادگاه شهید سمکو، یکی از آن جوانانی بود که از عمق وجودش این رنج را حس کرده بود. زانیار در تلاش بود این رنج را التیام بخشد. البته زخم بزرگ با پیروزی بزرگ بهبود می یابد. زانیار تلاش کرد تا به جزئی از این پیروزی مبدل شود.

با نام رونی، به راهش روشنایی بخشید

زانیار برای اینکه به درمانی برای زخم میلیونها کورد بدل شود، دست به جستجو زد. او جنبش آپویی و حزب کارگران کوردستان را شناخت که پس از 28 بار قیام کوردها آغاز شده و سطح پیکار و مبارزات این حرکت تا حالا در هیچ از قیامهای قبلی دیده نشده است. برای اینکه هرچه بیشتر این حرکت را بشناسد و در جوهر مبارزەاش عمیق شود، تعداد زیادی از کتابهای رهبر آپو و تشکیلات را مطالعه کرد. جنبش آزادی آپویی را بەخوبی شناخت. دیدن اقدامات چریکی نیروهای گریلا علیه اشغالگران، بیشتر او را به حرکت آپویی نزدیک کرد. فلسفەی رهبر آپو و ایدئولوژی زندگی پ.ک.ک از مواردی بود که از همان ابتدا زانیار را تحت تاثیر قرار داد و موجب شد تا به جنبش آزادی کوردستان بپیوندد. زانیار نام خودش را رونی آربابا نهاد و با نام رونی، به مسیر زندگیش روشنایی بخشید.

با نگریستن به این رفاقت، افق دید انسان گستردەتر می شود

آن نتایج و دستاوردهایی که با زحمات رهبر آپو، شهداء، جنبش آزادی و پیکار آزادی خلق کورد بەدست آمده، هیجان و امید بزرگی در هوال روانی درست کرد. چیزی که هر گریلا در سطح بالایی تحت تاثیرش قرار می گیرد، آن رفاقت و همراهی سالم و فداکارانه است که بین گریلاها وجود دارد. با دیدن این رفاقت افق انسان بازتر می شود، اینکه هریک از گریلاها آمادەاند تا جانشان را برای رفقای دیگر فداکنند، این همان آیندەی روشن خلق کورد است که نویدبخش آیندەی آزاد خلق کورد است. رهروان این راه روزانه با سرعت و با فداکردن جانشان بەسمت آرمان آزادی خلق کورد پیش می روند. هوال رونی در طی این مسیر مصمم و خستگی ناپذیر بود و بدون خستگی ادامه می داد.

فریاد طبیعت به گوش گریلا می رسد

یکی از اصول خط مشی آپویی حفاظت از طبیعت است. گریلاها با دانستن این مهم و نیز درک نقش طبیعت در حیات همەی جانداران، با طبیعت برخورد می کنند. هوال رونی باتمام وجود به رابطەی بین گریلا و طبیعت پی برده بود و خودش را در طبیعت رنگارنگ کوردستان ذوب کرده بود. اشغالگران کوردستان به هر نحوی درصدد تخریب طبیعت کوردستانند. روزانه با بمباران هایشان طبیعت زیبای کوردستان را درمیان آتش می سوزانند. فریاد طبیعت به گوش گریلاها می رسد. هوال رونی این فریاد را می شنید و پیمان کوتاه کردن دست اشغالگران از خاک کوردستان را داد. روزانه با اقداماتی که علیه اشغالگران انجام می داد این تعهد را اجرایی می کرد.

مانند یک کادر جان فدای رهبر آپو مبارزه می کرد

اولین سرمشق برای هوال رونی، شهید سمکو سرهلدان بود. راهی که هوال رونی می خواست طی کند آنی بود که هوال سمکو در شمال کوردستان و در دریای سیاه پیموده بود. مانند یک گریلای موفق کوردستان، هوال رونی هم در این راستا به مبارزاتش ادامه می داد و با این نگرش به کارها و امور تشکیلاتیش می پرداخت. بیشتر از توان و طاقتش، مانند گریلا و نیروی فدایی رهبر آپو ادامه می داد. خاطرات شهدایی که با آنها زیسته بود، هوال رونی را بیشتر امیدوار می کرد. بەویژه شخصیت شهید روبار شروان در زمینەی رفاقت و مبارزه تاثیر زیادی در او نهاده بود. هوال رونی می خواست با یادآوری شهیدان و مبارزه علیه اشغالگران، راهشان را ادامه دهد و نگذارد فراموش شوند. در یاد همەی رفقایش مانند تصویری زیبا از جوان روژهلات کوردستان نقش بسته بود

هوال رونی با درجەی فدایی در نبرد حفتانین و نبرد خابور شرکت کرده بود

در عرصەی نظامی هیچ مانعی جلودار وی نبود و به عنوان یک تک تیرانداز عملیاتهای موفق آمیز بسیاری را انجام دادە بود.جوی خون بسیاری از شهدا بود. با ارادەی قوی به دشمنان می تاخت و با قلبی بزرگ و جسورانه با دشمنان اشغالگر روبرو می شد.

هوال رونی در ٢٢ بهمن ماه ١٤٠٠ همراه با دو هوالش در پی حملەی هوایی دولت فاشیست ترکیه به کاروان شهیدان پیوست. سیمای خندەرو و شجاعتش به مانند یک جوان روژهلات کوردستان، در یاد همەی هوالانش زنده ماندە است. راهی که هوال سمکو طی کرد و هوال رونی آنرا ادامه داد، با رهروی صدها جوان روژهلاتی ادامه خواهد یافت، تا رسیدن به آرمان آزادی.

نام و نام خانوادگی: زانیار حسینی

نام سازمانی: رونی آربابا

زمان و محل تولد: 1377 (1999)  بانه

زمان و محل پیوستن: 1395 (2018) پینجوین

زمان و محل شهادت: 1400 (2022) حفتانین