شکنجه و خیانت در زندان‌های پ‌د‌ک

یک زندانی که توسط پ‌دک به گروگان گرفته شده بود، درباره شکنجه در زندان‌های پ‌دک توضیح داد: «اسرا در سلول‌هایی نگهداری می‌شوند که نور خورشید را نمی‌بینند، کاملاً از بیرون منزوی هستند و با وادار کردن آنها به ملاقات با مقامات ترکیه تحت فشار قرار می‌گیرند.»

یک زندانی که به دلایل امنیتی نمی‌توانیم نامش را فاش کنیم، در نامه‌ای که توانسته به بیرون بفرستد شرایط را در زندان‌های حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک) شرح داده است. بر اساس اطلاعاتی که این زندانی که بیش از ۲.۵ سال است که در زندان‌ حزب دمکرات کوردستان نگهداری می‌شود، به بیرون فرستاده است، زندانیان در شرایط بسیار سختی نگهداری می‌شوند و هیچ گونه حق درمان و رسیدگی پزشکی به آنها داده نمی‌شود. همچنین اسرا را مجبور به ملاقات با مقامات کنسولگری ترکیه می‌کنند و برای گذراندن دوران باقی مانده  محکومیتشان در ترکیه تحت فشار قرار می‌گیرند.

زندانی که موفق به فرستادن نامه‌اش به بیرون زندان شده است، درمجموع از وضعیت ۱۰ نفر از زندانیان دیگر اطلاعاتی را در اختیارمان قرار داده است. بر اساس اطلاعات مندرج در نامه، ۸ نفر در دهوک تحت شرایط بسیار دشواری در اسارت هستند و به قول خودشان «تحت رفتار و شرایطی که حتی برای حیوانات هم قابل اعمال نیست» قرار دارند.

با وجود اینکه یکی از زندانیان در ابتدای بازداشت و گذراندن دوران محکومیتش به ۶ ماه محکوم شد، اما بعداً در پرونده دیگری به ۸ سال محکوم شد و اکنون در زندان نگهداری می‌شود. زندانی دیگری که ۵ سال در زندان بود، در سلولی به مساحت ۲ متر مربع، بدون نور خورشید نگهداری می‌شود که در تابستان بسیار گرم و در زمستان بسیار سرد است. برای این زندانی که از هرگونه حق تماس و ارتباط و درمان محروم است، تعبیر «کاملاً وی را رها کرده‌اند تا به شهادت برسد» به کار می‌رود. همچنین گزارش شده که وضعیت سلامتی زندانی مورد نظر و یک نفر دیگر نیز بسیار وخیم است.

بر اساس اطلاعات مندرج در این نامه، اخیرا تعدادی از اسرا به بلوک‌های جداگانه‌ای که داعشی‌ها در آن نگهداری می‌شوند، فرستاده شده‌اند.

شکنجه و جنگ روانی که آنها در آسایش (نیروهای امنیتی پ‌دک) و زندان‌های مخفی به کار می‌برند، کپی‌برداری دقیقی از سیاست‌های دولت اشغالگر ترکیه در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ است. ممکن نیست که انسان متوجه نشود یا نبیند که تکنیک‌ها و روش‌های آن‌ها کاملا همان تکنیک‌ها و روش‌ها است.» در این نامه اطلاعاتی درباره بازدید مقامات کنسولگری ترکیه در هولیر نیز ارائه شده است.

این زندانی اظهار داشت که به ویژه پس از دیدار هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه، نیروهای پ‌دک شرایط ملاقات مقامات کنسولگری ترکیه را با زندانیان مذکور فراهم کرده ولی زندانیان پیشنهادات و وعده‌های مقامات ترکیه در این دیدار را رد کرده‌اند.