شریک: طبقه کارگر باید در مقابل جنگ بایستد

جمال شریک عضو کمیته مرکزی پ‌ک‌ک با بیان اینکه انحصاری که بر پایەی استثمار نیروی کار بنا گشتە است، منشا اساسی جنگ در کوردستان می‌باشد، تصریح کرد «کارگران باید علیه جنگ مبارزه کنند.»

مصاحبه جمال شریک درارتباط با ۱ می روز جهانی زحمتکشان و کارگران

جمال شریک، عضو کمیته مرکزی پ‌ک‌ک در مورد اول ماه مه با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

 جمال شریک با بیان اینکه کارگران و زحمتکشان در ترکیه و کوردستان بارها نشان داده‌اند که اول ماه مه یک جشن معمولی نیست، بلکه نمادی از مبارزه برای پیروزی است، گفت: «با حملات حاکمان، نیروهای حاکم، شبه‌نظامیان آنها،نیروها و نیروهای فاشیستی رسمی، کارگران و زحمتکشان در این امر موفق شدند و در نتیجه این عزم، سازماندهی و پافشاری در مبارزه، ستمگران و حاکمان یک گام به عقب برداشتند.»

جمال شریک با بیان اینکه در این دوره برای دفاع از روحیه انقلابی و جوهره اول ماه مه باید این اصل را پذیرفت، گفت: «باید مدافعان و مدیران فعال مبارزه برای آزادی کار باشند. بدون شک هدف از آزادی کار باید درست درک شود. هدف از این کار پایان دادن به انحصار و استثمار نیروی کار باشد.

باید به صراحت گفت که مبارزه کارگری باید اساس قرار گیرد. در این زمینه، تا زمانی که استثمار نیروی کار از بین نرود، کار هرگز آزاد نخواهد بود. رویکرد باید بر این اساس باشد. باید توجه داشت که تنها درخواست و رویکردهایی مانند افزایش دستمزد و گسترش حقوق کارگران، رویکردهایی برای رای است و در محدوده نظام غارت و استثمار می‌باشد، توجیه نظام غارت و استثمار است.»

جمال شریک سیاست‌ها، گرایش‌ها و رویکردهایی را که امروز بزرگترین مانع در مقابل کارگران و زحمتکشان است که مبارزات کارگران و زحمتکشان را خفه و تنگ می‌کند بر همین اساس استوار دانست و گفت: « با هر راه و روشی، با پوشش جنبه‌های سیاسی و ایدئولوژیک، با ساده‌سازی مبارزه کارگران و زحمتکشان و نشان دادن این مبارزه تنها برای سیر کردن شکم آنها، می‌خواهند کارگران و زحمتکشان را جزئی از نظام استثماری نشان دهند. برای این کار از انواع فرصت‌های دولتی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان گفت که امروزه در ترکیه این رویکرد و ایده است که نیاز به تسلط و تاثیرگذاری دارد. امروز اتحادیه های زرد، که پیمانکاران فرعی نظمی هستند که این امر را دلیل وجودی خود قرار داده و خود را بر تربیت مردم فقیر از طریق گرسنگی بنا نهاده‌اند، به سطحی رسیده‌اند که نیرو از لحاظ کمیتی را در کنترل خود دارند. بنابراین مبارزه برای آزادی کار باید علیه سندیکاهای زرد که با شعور کارگران و زحمتکشان بازی می‌کند و می‌کوشد آنها را جزئی از نظام استثمار و غارت کند، انجام شود.»

جمال شریک عضو کمیته مرکزی پ‌ک‌ک با بیان اینکه مبارزه برای آزادی کارگری قطعا اینگونه نیست، گفت: « انحصاری که بر اساس برده داری و سیستم استثمار و غارت در ترکیه و کوردستان بنا شده است،منشأ اصلی جنگ کثیف ویژه و قتل‌عام و نسل‌کشی در کوردستان است. این انحصار نیز مانند زنجیری است که دست و شانه کارگران را می‌بندد. برای فرار از این زنجیر باید این انحصار شکسته شود. این امر با شرکت در مبارزه با جنگ کثیف-ویژه فاشیستی، ظالمانه و قتل‌عام گر در کوردستان اتفاق می‌افتد. اگر این سرچشمه خشک شود، بزرگترین مانع بر سر راه رهایی کار برداشته می‌شود.

بنابراین، آمدن به میادین در اول ماه مه و کارهایی که باید انجام شود باید بر اساس آن انجام گیرد. مبارزه برای آزادی کار را نباید از مبارزه با جنگ فاسد، غارتگرانه و نسل‌کشی کوردستان جدا دانست، باید از سنت اول ماه مه پاسداری کرد و سنت مبارزه را نمایندگی کرد. باید میدان‌های اول ماه مه را با شعارهایی بر این اساس به لرزه در آورد».

جمال شریک با بیان اینکه انقلاب کوردستان یک انقلاب بین‌المللی است، خاطرنشان کرد، استثمار کوردستان چه در عرصه بین‌المللی و چه در میان دولت‌ها نشان دهنده این واقعیت است.

جمال شریک عضو کمیته مرکزی پ‌ک‌ک با بیان اینکه آنها در یک روند بسیار حساس و تاریخی قرار دارند، گفت: «جنگ جهانی سوم تقریباً ۳۴ سال از عمر خود را می‌گذراند، تعداد سوالات انتقادی در حال افزایش است. مهم‌ترین و جالب‌ترین آنها مربوط به کارگران، زحمتکشان، خلق‌ها ، زنان و جوانان است، زیرا آنها را در خارج از جنگ جهانی سوم نشان می‌دهد. نه تنها این کار را انجام می‌دهند، بلکه در مقابل طرف‌های جنگ جهانی سوم جایگزین خود را نیز ایجاد می‌کنند و وظایف خود را دستنشان می‌کنند. این یک وظیفه و مسئولیت در سطح جهانی است. بسیار مهم است که این تکلیف در اول ماه مه تعیین و اجرا شود. رهبر آپو که یک رهبر بین‌المللی است با پارادایم خود راه را نشان می‌دهد. کارزاری که در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ با شعار «آزادی رهبر آپو، راه حل مسئله کورد» آغاز شد، به این امر قوت می‌بخشد.

در چنین روندی استقبال از اول ماه مه بسیار معنادار و متفاوت است. کارگران، زحمتکشان ، زنان، جوانان، خلق‌های کوردستان و ترکیه در ۱۵ فوریه، ۸ مارس، ۲۱ مارس، انتخابات محلی ۳۱ مارس و ۴ آوریل نگرش و مواضع انقلابی خود را نشان دادند تا با شکوه‌تر از همیشه به استقبال اول ماه مه بروند و میادین را پر کنند.

من با اعتقاد به اینکه اول ماه مه با این شور و شوق برگزار خواهد شد، اول ماه مه را به رهبر آپو، کارگران و زحمتکشان، مردم و همه ملت‌های ستمدیده، کارگران و زحمتکشان تبریک می‌گویم.»

جمال شریک در پایان سخنان خود از شهدای ماه مه با احترام و تحسین یاد کرد.