تصویر

سخنگوی مطبوعاتی ه‌پ‌گ: کنترل و تسلط در دست گریلاهاست

سردار یکتاش سخنگوی مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی ه‌پ‌گ اطلاعاتی را در مورد حملات ارتش اشغالگر ترکیه و مقاومت گریلاها در باکور و باشور کوردستان به اشتراک گذاشت.

سردار یکتاش در برنامه‌ای از تلویزیون استرک (Sterk TV) شرکت کرد و اطلاعات دقیقی از وضعیت میدان جنگ ارائه کرد. یکتاش با بیان اینکه آخرین پاشایی که برای هماهنگی میدان جنگ اعزام شده بود برکنار شد اما همچنان پنهان می‌کنند، تاکید کرد که کنترل در دستان گریلاها است. یکتاش هشدار داد که حزب دموکرات کوردستان (پ‌دک) که با اشغالگران همکاری می‌کند، اکنون بخشی از جنگ شده است. سخنگوی مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعات ه‌پ‌گ همچنین تایید کرد که صدها تبهکار داعشی توسط دولت ترکیه به باشور کوردستان منتقل شدند.

اطلاعات سردار یکتاش در خصوص وضعیت میدان جنگ به شرح زیر است:

وضعیت در باکور کوردستان

«جنگ بی‌نظیری در باکور کوردستان در جریان است. سال گذشته هزاران عملیات در باکور کوردستان انجام شد.

با این حال، دولت ترکیه نتایج این عملیات را فاش نمی‌کند. زیرا شکست بزرگی در عملیات‌ها متحمل شده است.

هزاران حملات را سازماندهی می‌کنند، رفقای ما در خیلی جاها با حملات مواجه می‌شوند، هر وقت ممکن باشد ضربه می‌زنند و به دشمن تلفات وارد می‌کنند. وقتی شرایط مناسب نباشد، دشمن را ناامید می‌کنند.

حملات با بار مالی زیاد در حال هدر رفتن است. مثلاً در مردین، استَوره، مَهسَر و باگوک حملات مستمر وجود دارد. اخیرا حملات مستمر در مناطق گَوَر، جولمرگ و زاگرس در جریان است. حملات مستمر در بَستا، جودی، گابار و فَراشین انجام می‌شود. به هر حال هر ۱۵-۲۰ روز یک منطقه ممنوع است. حملات در سرتاسر گارزان و در آمد وجود دارد. در مناطق درسیم، ارزینگان و ارزروم نیز حملات در حال انجام است. یک جنگ مداوم و گسترده در سرتاسر باکور کوردستان جریان دارد. اما تماس و درگیری فقط در برخی مکان‌ها رخ می‌دهد. رفقا وارد درگیری می‌شوند و خسارات سنگینی به دشمن وارد می‌کنند. اینجا و آنجا شهید داریم. دولت ترکیه فقط زمانی از حملات صحبت می‌کند که ما شهدا داشته باشیم.

بریتان نورحق وارد موضع‌های دشمن می‌شود

اخیرا حملاتی انجام شد که در آن فرمانده ما رفیق بریتان نورحق چیا (سلطان داغ) به شهادت رسید. آنها از نقاط زیادی منطقه را احاطه کردند. رفیق بریتان با روحیه ایثار و فداکاری وارد موضع دشمن می‌شود و سه اشغالگر را مجازات می‌کند. وقتی وارد موضع دوم می‌شود درگیری‌های شدیدی رخ می‌دهد و مجروح می‌شود اما برای اینکه به دست دشمن نیفتد فداکارانه به شهادت می‌رسد. به دلیل شرایط جنگ، اطلاعات کمی دیر به دست ما می‌رسد.

سرانجام حادثه‌ای در منطقه‌ای به نام دره ماسیرو در منطقه الباک شهر وان رخ داد. دو تن از رفقای ما شهید و یک رفیق ما اسیر شد. ما در صدد روشن شدن این حادثه هستیم و وقتی مشخص شد به همراه مشخصات‌شان به مردم و افکار عمومی اعلام خواهیم کرد.

وضعیت در مناطق حفاظتی مدیا

گریلاها از روش‌های حمله‌ای که دولت ترکیه از سال ۲۰۲۱ استفاده کرده درس گرفته، اقدامات احتیاطی را انجام داده و تاکتیک‌های خود را عمیق‌تر کرده است. دولت ترکیه در این مرحله نیز بی‌نتیجه مانده است. در سال ۲۰۲۳، این بار آنها بر همکاری با خائنان و کسانی که خود را فروختند تأکید کردند. می‌خواستند با این‌ها حمله‌ای را انجام دهند. آن هم بیهوده بود. تا سال ۲۰۲۴، تاکتیک جدیدی برایشان باقی نماند. همانطور که قبلاً انجام دادند، بمباران کردند، از سلاح‌های ممنوعه استفاده کردند و تعداد سربازان را در منطقه افزایش دادند. بر شدت جنگ افزودند. این بار با استفاده از خائنین سعی در اجرای تاکتیکی دارند که به آن محاصره می‌گویند. آنها قبلاً می‌گفتند که می‌خواهند این مکان‌ها را فتح کنند. اما در یک چیز اشتباه می‌کنند. ولی گریلا همه اینها را پیش‌بینی کرد و بر اساس آن اقدامات احتیاطی را انجام داد. به عبارت دیگر، دولت ترکیه تاکتیک‌های محاصره‌ای را در برخی نقاط مانند متینا اعمال می‌کند. در بعضی جاها ریسک می‌کند و نیروهای خود را به میدان می‌فرستد، انگار در حال بازی کردن قمار باشد. وضعیت دشمن به طور خلاصه اینگونه است.

وضعیت در متینا

دولت ترکیه در مناطق خالی متینا مستقر شده است. درگیری‌ها زیاد بود و رفقای ما عملیات موثری انجام دادند. آنها این حملات اشغالگری جدید را در ۱۶ آوریل آغاز کردند. رفقای ما بلافاصله استراتژی و تاکتیک‌های دشمن را در متینا شناسایی و تاکتیک‌های متقابل را وارد عمل کردند. رفقای ما که دیدند دشمن با سبک دیگری در حال نزدیک شدن است، با سبک دیگری پاسخ دادند. مقاومت در متینا نیز ماندگار خواهد بود و دشمن به نتیجه دلخواه نخواهد رسید. خودشان را گول می‌زنند.

آنها نمی‌توانند نتیجه بگیرند

ما نیز تصاویر به اشتراک گذاشته شده توسط دولت ترکیه را تماشا می‌کنیم. آنها در دره روباروک و چَله، توپ مستقر کرده‌اند و شلیک می‌کنند. آنها توپ‌هایی را با برد ۵۰ کیلومتر شلیک می‌کنند. این یک موفقیت نیست، آنها افکار عمومی خود را فریب می‌دهند.

می‌گویند قفل بسته است، اما حالا حقیقت را با شما در میان بگذارم، ببینیم کی کجا و چگونه قفل شده است:

دشمن در خاکورک دو بار به طبیعت حمله کرد. ۲۰۰-۳۰۰ متری وارد بعضی جاها می‌شوند و دوباره عقب‌نشینی می‌کنند.

سپس جهت خود را به کوه شَکیف تغییر دادند. این مکان مرتفع و ییلاقی است. رسیدن به آنجا با هلیکوپتر کار سختی نیست.

اما تلاش‌های دشمن در ماه‌های اخیر در منطقه زاپ به ویژه در تپه آمدیه و تپه اِف‌اِم ناکام مانده است. رفقا فقط به رعایت احتیاط بسنده نکردند، عملیات‌هایی نیز انجام دادند. الان کمی متوقف شده است، زیرا رفقا آنرا خنثی کردند.

چون فهمیدند از اینجا نتیجه نخواهند گرفت، در ۳ جولای حمله سه‌جانبه را در تپه بهار انجام دادند. ما نتایج این را به اشتراک گذاشتیم. در شرایط فعلی رفقا در آنجا پاسخ تندی می‌دهند. دولت ترکیه این حمله را با نیروهای ویژه خود انجام داد. کل نیروی آنها از نیروهای نخبه تشکیل شده است. آنها همچنین می‌دانند که مستقر شدن در اینجا آسان نیست. می‌توان گفت ارتش ترکیه تقریبا تمامی نیروهای خود را از زاپ خارج کرد. تمام نیروهای آنها توسط گریلا شکست خورد. آنها الان سکوت کرده‌اند، در حالی که چند ماه پیش از نیروهای ویژه خود تعریف می‌کردند.

از سوریه هم تبهکار و کتیبه‌ها آوردند. نتیجه‌ای هم نگرفتند. طبق آنچه اکنون می‌شنویم، آنها گردان‌هایی از سربازان را از بالی‌کَسیر و قیصری می‌آورند. آنها را هم بیاورند.

در چهار روز گذشته عملیات‌های زیادی در تپه بهار و سرگله انجام شد. این مکان برای اشغالگران تبدیل به جهنم شده است. اگر به سرزمین ما بیایی و سعی کنی آنرا اشغال کنی، روستاهای کوردنشین را تخلیه کنی و منطقه را با توپ بمباران کنی، زمین‌های ما را بسوزانی، قهرمانان این سرزمین‌ها البته شما را مجبور به پرداخت هزینه این کار می‌کنند و به شما حق زندگی نمی‌دهند.

خطاب به کسانی که به اشغالگران کمک کردند: ما این را برای شما بی‌حساب نخواهیم گذاشت!

جنبش ما بارها به دولت ترکیه و کسانی که با آنها عمل می‌کنند هشدار داده است. ما به کسانی که با اشغالگران آمدند و به ما حمله کردند و کسانی که در ریختن خون گریلاها دست دارند، این را می‌گوییم: «ما این را برای شما بی‌حساب نخواهیم گذاشت.»

تصویر کلی در مناطق حفاظتی مدیا بیانگر چیست:

- طرح دشمن برای حمله به مناطق حفاظتی مدیا ظرف چند هفته در سال ۲۰۲۱ شکست خورده است. نه تنها سه هفته است، بلکه سه سال است که نتوانسته‌اند نتیجه بگیرند.

- ما دولت ترکیه را که ادعای داشتن چنین ارتش بزرگی را داشت در این منطقه متوقف کردیم. ما این دولت را در زاپ، مناطق حفاظتی مدیا مسدود کردیم.

-جنگ مسدودشده، تاکتیک‌های به بن‌بست‌رسیده: این امر منجر به بحران های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌شود. ما در حال حاضر وضعیت ترکیه را می‌بینیم. آنچه امروز ترکیه تجربه می‌کند نتیجه انسداد در منطقه زاپ و مناطق حفاظتی مدیا است.

کنترل در دستان گریلا است

-با وجود صدها هزار سرباز، تجهیزات، خائن، خودفروش و تبهکارانشان، تسلط و کنترل بر منطقه در دست گریلاهاست. کسانی که هنر جنگ را نمی‌دانند، کنترل را نیز به درستی درک نمی‌کنند. تسلط، حضور سربازان زیاد در یک منطقه نیست. تسلط یعنی اینکه بتوانید در هر زمان و هر کجا که بخواهید به دشمن ضربه بزنید. اکنون ما در این زمینه تسلط داریم. ما از خود، تونل‌هایمان محافظت می‌کنیم. تقریبا هیچ ضرری نداریم. وقتی این اتفاق می‌افتد، آن را روشن می‌کنیم و با افکار عمومی به اشتراک می‌گذاریم. اما ما در مقابل این هزاران ضربه به دشمن زدیم. آنها در این ماه‌های اخیر صدها خسارت متحمل شده‌اند. اما آنها فقط سه چهار مورد را اعلام کردند. همه را پنهان می‌کنند.

آنها آخرین پاشا را تغییر دادند، پنهان‌کاری می‌کنند

ترکیه در سه سال گذشته فرمانده ارتش خود را تغییر داد، وزیر جنگ خود را تغییر داد، فرمانده حمله اشغالگری را تغییر داد و حتی دو بار تغییر داد. اگر اشتباه نکنم آخرین بار ماه اوت پارسال به اصطلاح یک پاشا آوردند و با ادعای پیروزی در جنگ هماهنگ کردند. اما ضررهای زیادی متحمل شدند و نتوانستند به موفقیت برسند. طبق شنیده‌ها او را هم برکنار کردند. اما برای اینکه منجر به باخت روحیه نشود آن را هنوز اعلام نکرده‌اند. چنان نشان می‌دهند که انگار او فرماندهی می‌کند، اما دومین فرمانده ارتش به جای او منصوب شد. نام او متین توکَر است، او به منطقه آمد. او جنگ را مدیریت می‌کند. او هم موفق نخواهد بود.

نقش پ‌د‌ک: از سطح همکاری فراتر رفته است، دیگر بخشی از اشغال است

پ‌دک از مفاهیم همکاری و دشمنی با مردم فراتر رفته است. پ‌دک اکنون عملاً بخشی از جنگ اشغالگری است.

آنها از سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ جاده‌ها را ساخته‌اند. اینک دیده می‌شود که همه این جاده‌ها برای ارتش ترکیه بوده است.

کاروان‌های ارتش ترکیه هر روز از طریق دروازه سرگله تقویت می‌شوند تا دولت ترکیه اشغالگری را انجام دهد.

پ‌دک و مرزبانان (که آنها نیز در آن شرکت می‌کنند) همه فرصت‌ها را برای موفقیت دولت ترکیه فراهم می‌کنند. به عبارت صحیح‌تر راهی به اندازه بزرگراه باز کردند.

قبلاً می‌گفتند نقاط و حریم‌هایی را که در مقابل گریلاها ایجاد کردند برای جلوگیری از آمدن ارتش ترکیه است. اما اکنون نیمی از آنها را به دولت ترکیه تحویل داده‌اند. آنها بدون این که دولت ترکیه چنین درخواستی داشته باشد، آن را دادند. نیمه دیگر را با هم استفاده می‌کنند. میت، زِرَاوان و سربازان در یک پایگاه هستند.

عراق و پ‌دک تمامی کانال‌های رسمی را در حملات به تپه بهار و سرگله باز کردند. آنها به وضوح جای خود را به اشغالگران دادند.

ارتش ترکیه ابتدا به پایگاه‌های پ‌دک می‌آید، در آنها مستقر می‌شود و مهمات و خودروهایشان را می‌آورد. سپس به سرگله حمله می‌کنند. کلیه دیوارهای بتنی آماده متعلق به پ‌دک می‌باشند. سپس آن را به ارتش ترکیه می‌دهند. هم به آنها کمک می‌کنند و هم کار حمل و نقل آن را انجام می‌دهند. واقعا به نام مردم کورد مایه شرمساری است.

تقویت تبهکاران داعش

آنچه سخنگوی اتحادیه میهنی کوردستان (ی‌ن‌ک) گفت (حدود ۳۰۰ داعشی به منطقه آورده شده‌اند) درست است. بله به منطقه آوردند. اما چون داعش به خاطر وحشیگری‌اش فاش شد، آن را با عنوان النصره (جبهه‌النصره) آوردند. ما اطلاعات روشن و دقیقی در این زمینه داریم. همه می‌دانند که اینها همه نسخه‌هایی از بقایای القاعده هستند. وقتی کلاه سر می‌گذارند داعش می‌شوند و وقتی کلاه دیگری می‌گذارند تبدیل به النصره می‌شوند. همه آنها تبهکار هستند و این اطلاعات درست است.

پاسخ به پیام‌های ارسال شده توسط اعضای پ‌دک در مخالفت با اشغال

اعضای پ‌دک گاهی برای ما پیام می‌فرستند. اینها پیام هایی مانند "وقتی موضوع همکاری را مطرح می‌کنید، در مورد پ‌دک صحبت می‌کنید. ما هم در پ‌دک هستیم. ما مخالف اشغال هستیم. نگویید پ‌دک، بگویید خانواده بارزانی" هستند. ما هم به صداقت آنها اعتقاد داریم اما اینگونه قابل قبول نیست. اگر به مردم خود وفادار هستند، ابتدا از احزاب خودشان انتقاد کنند. باید اینگونه واکنش نشان دهند که؛ "ای مدیریت پ‌دک، چرا این کشور را به اشغالگران می‌دهید، آیا ما اینقدر هزینه دادیم که دولت ترکیه بیاید و آنجا را اشغال کند؟ آیا برای این بود که ما خون‌مان را ریختیم". پ‌دک با عمل‌هایش امروز همه اعضای پ‌دک را در مظان اتهام قرار می‌دهد. ما می‌خواهیم به کسانی که برای ما پیام فرستاده‌اند اینگونه پاسخ دهیم.»