سکینه جانسز شکنجەها را به مبارزه علیه دشمن بدل کرد

در شهر کرکوک در باشور کوردستان، یاد سکینه جانسز و همراهانش که در پاریس ترور شده بودند، گرامی داشته شد.

در ادامەی سمینار و فعالیتها بەمناسبت گرامیداشت یاد شهید سکینه جانسز و هوالان دیگرش، در شهر کرکوک در جنوب کوردستان مراسم یادبودی برگزار گردید.

یاد و خاطرە زنان انقلابی کورد سکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز که در نهم ژانویەی 2013 در پاریس قتل عام شدند در شهر کرکوک از طرف سازمان زنان آزادیخواه کوردستان(رژاک) گرامی داشته شد.

در این مراسم شمار زیادی از زنان و فعالان و سازمانهای حقوق زن آماده بودند، مراسم با یک دقیقه سکوت به احترام شهیدان شروع شد. سپس فیلم کوتاهی از زندگینامەی هر سه شهید پخش شد.

در این مراسم روناک مجید عضو رهبری "جنبش آزادی جامعەی کوردستان" سمیناری به حاضرین ارائه داد و دربارەی زندگی و مبارزات شهید سکینه جانسیز سخنرانی نمود.

دربارەی مراسم یادبود هر سه زن انقلابی کورد، روناک مجید گفت: «امروز در شهر کرکوک مراسم سالگرد شهدای پاریس را انجام می دهیم و به زندگینامەی هر سه انقلابی کورد سکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز پرداختیم. در این سمینار به واقعیات امروزی اشاره کردیم که ثمرەی مبارزات این انقلابیون است و به عامل یک انقلاب در سراسر کوردستان مبدل شده که با شعار "زن، زندگی، آزادی" در جریان است و از انقلاب زنان کوردستان الهام گرفته است.»

روناک مجید دربارەی زندگینامەی شهید سکینه گفت: «هوال سکینه یک دختر علوی از اهالی درسیم است، همیشه دشمنان با حملە بە شخصیت فرد کورد، خلق کورد را نابود کرده اند. خلق کورد با همەی عقاید و باورهای گوناگونشان قتل عام شده اند، مانند کوردهای علوی، ایزدی و غیره.

دولت ترکیه به شیوەای مردم درسیم را قتل عام می کند که مردم نتوانند بگویند ما کوردیم، شرم داشته باشند از کورد بودنشان. سپس ترک بودن را به آنها تحمیل می کند و مانند کوردهایی مرده باقی می مانند.

هوال سکینه بسیار زودهنگام به این واقعیت تلخ پی می برد که چرا از زبان کوردی دوری می شود و مردم از بکارگیری آن شرم دارند، و شخصیت خود را واکاوی می کند.»

بعلاوه دربارەی دورەی زندانی شدن شهید سکینه جانسز که مدت ده سال در زندان دشمن بەسر برده است حرف زد و گفت: «زندانهای دشمن برای شکستن ارادەی خلق کورد بوده است، ولی شهید سکینه برعکس، شکنجەهای دولت ترک را به مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن بدل کرد.»

روناک مجید در پایان دربارەی دلیل ترور و به شهادت رساندن هوال سکینه جانسز گفت: «هرکسی در راه آزادی خلق و مردمش مبارزه کند، مورد هجوم دشمنان قرار می گیرد، راه سکینەها راه زندگی آزاد است، خط "زن، زندگی، آزادی" است و این خط در تمام جهان شناخته شده است و تنها به چهاربخش کوردستان محدود نمانده است.»

پس از معرفی زندگینامەی شهید رهبر هوال سکینه جانسز، در ویدیویی نقش او در پیشرفت نقش زنان در مسیر انقلاب اکران شد کە اکنون در چارچوب انقلاب زن زندگی آزادی در جهان فراگیر شده است.