سرکوب وحشیانه در سنەی خونین

دیدبان حقوق بشر خواستار تحقیق کمیته‌حقیقت‌یاب سازمان ملل شد.

دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد که نیروهای امنیتی ایران در ماه های اکتبر و نوامبر سالجاری میلادی علیه معترضان در کلانشهر سنەی کوردستان از نیروی مرگبار بیش از حد و غیرقانونی sاستفاده کردەاند. این سازمان بین‌المللی خواسته هیأت حقیقت یاب سازمان ملل متحد در این مورد تحقیق ویژه انجام دهد.

تارا سپهری فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیده بان حقوق بشر، می‌گوید: "مقامات ایرانی از ماه سپتامبر خشونت هشداردهنده‌ای علیه معترضان در سنه به راه انداخته اند. هم اعتراضات و هم واکنش وحشیانه حکومت به آنها، نشان دهنده سرکوب طولانی مدت حکومت بر آزادی‌های فرهنگی و سیاسی مردم کورد است.

دیده‌بان حقوق بشر با ١٤ قربانی و شاهد از جمله سه زندانی سابق و سه تن از اعضای خانواده بازداشت شدگان در سنه مصاحبه کرده و مستندات موجود را مورد بررسی قرار داده است.

نیروهای امنیتی ایران در طول ماه های سپتامبر، اکتبر و نوامبر علیه معترضان ضدحکومتی و سایرین در سنه با نقض قوانین بین المللی حقوق بشر از زور بیش از حد و مرگبار استفاده کردند. نیروهای امنیتی با استفاده از تفنگ‌های ساچمه‌ای و همچنین با گلولەهای جنگی به سمت معترضان شلیک کردند. همزمان به خانه‌ها گاز اشک آور پرتاب کردند و اموال شخصی را ویران کردند.

طبق تصاویر، یکی از ماموران با لباس غیرنظامی با تفنگ تهاجمی به منازل مسکونی شلیک می‌کند. نیروهای امنیتی در ٨ اکتبر و ١٧ نوامبر در جریان سرکوب ویژه، دستکم شش نفر را کشتند. به گفته یک پزشک مورد مشورت دیده‌بان حقوق بشر، زخم های پشت بدن یکی از جانباختگان در کوردستان به نظر می رسد ناشی از گلوله‌های گلوله باشد.

یکی از شاهدان گفته که مردی را دیده است که از پشت به پیمان منبری ٢٤ ساله در محله قطرچیان شلیک کرد. این گزارش به کشتار با حمله به قبرستان بهشت محمدی در جریان بخاکسپاری جانباختگان قیام اشاره کرده و از سویی به خروج پیکر بی‌جان جوانان زخمی از بیمارستان کوثر سنه و یا ربودن دستگیرشدگان زخمی جلب توجه کرده است. در این بیانیه تمامی جوانب هولناک جنایات نیروهای سرکوبگر نظام در سنە مورد اشاره قرار گرفته‌اند که انواع وحشیگری‌ها را شامل می‌شود.