«سیاست آسمیلاسیون فرهنگی علیه خلق کورد در حال اجرا است»

رئیس مشترک اتحادیه کارگران آموزش و پرورش شعبه آمد، صالحه زورلو اظهار داشت که قاطعترین و شدیدترین سیاست‌های جنگ ویژه، نقض حق آموزش به زبان مادری است.

قتل عام فرهنگی

در کوردستان که هر روز بر سیاست‌های آسمیلاسیون تاکید می‌شود و به عنوان بخشی از سیاست‌های جنگ ویژه اجرا می‌شود، حق آموزش، بهداشت و خدمات عمومی به زبان مادری به رسمیت شناخته نمی‌شود. رئیس مشترک اتحادیه کارگران آموزش و پرورش (Eğitim-Sen) شعبه آمد، صالحه زورلو، توجه را به رویکرد دولت که تقاضا برای آموزش به زبان مادری خلق کورد را نادیده می‌گیرد، جلب کرد.

زورلو با بیان اینکه مسئله کوردستان با اعلام جمهوری آغاز شد و تا کنون ادامه دارد، گفت: «سطحی که سیاست‌های آسمیلاسیون و انکار باعث شده این است که مسئله کوردها دیگر فقط یک مسئله در داخل ترکیه نیست. به معضلی تبدیل شده است که تمامی نقاط و جوامع خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده است. به ویژه پس از کودتای ۱۲ سپتامبر، سیاست‌های نئولیبرالی از یک سو ادامه یافت و از سوی دیگر با سیاست‌های امنیتی در مناطق کوردها، تولید در کوردستان به طور کامل متوقف شده و فشار زیادی بر خلق کورد وارد شد. با وجود این فشارها، کوردها خواستار راه حلی دموکراتیک از طریق گفتگو هستند. گفت‌وگویی که همه بخش‌ها را شامل شود، باید همه مسائل مورد بحث قرار گیرد و این امر ضروری است، روندی که باید به سرعت انجام شود.»

سیاست آسمیلاسیون فرهنگی وجود دارد

زورلو با اشاره به اینکه ممنوعیت زبان کوردی وضعیت جدیدی نیست، گفت: «یکی از جدی‌ترین و تعیین‌کننده ترین ابعاد سیاست‌های جنگ ویژه، ممنوعیت زبان مادری در هر حوزه و جلوگیری از خدمت رسانی عمومی به زبان مادری است. بی‌اعتنایی به هویت و زبان و فرهنگ یک خلق، بی‌اعتنایی به موجودیت آن خلق است. سیاست آسمیلاسیون فرهنگی در حال اجرا است. حتی اگر در برخی زمینه‌ها نیز از آن استفاده شود، معنایی ندارد مگر اینکه به زبان آموزش تبدیل شود. زبان مادری باید به عنوان زبان آموزش در برنامه درسی گنجانده شود. ما در مورد زبانی صحبت می کنیم که حدود ۷ میلیون نفر به آن صحبت می‌کنند. کوردی یکی از کهن‌ترین زبان‌های آریایی است اما در صدد نابودی آن هستند. سعی می‌کنند زبان یک خلق را به فراموشی بسپارند. به ویژه برخی از لهجه‌ها در آستانه انقراض هستند و فقط خلق کورد برای حفاظت از آنها مبارزه می‌کنند».

حکومت باید اقدامات لازم را انجام دهد

زورلو با بیان اینکه نباید زبان و هویت یک خلق را از بین برد، گفت: «برای ساختن زندگی با هویت و زبان خلق‌ها، باید مسئله کورد را حل کرد، مسئله کورد همین است، باید شرایط برای آموزش و پرورش به زبان مادری فراهم شود.»

زورلو با اشاره به اینکه باید اقدامات لازم برای حل مسئله کوردستان انجام شود، گفت: «مخاطب این امر مشخص است، دولت باید اقدامات لازم را انجام دهد.»