تصویر

سیاست‌های جنگ ویژه در جولمرگ: فحشا، مواد مخدر و تبهکارسازی

حمیرا آرموت، رئیس مشترک استانی دم پارتی در جولمرگ با اشاره به اینکه فحشا و مواد مخدر در سالهای اخیر بطور آگاهانه در جولمرگ گسترش یافته است، گفت که برای ساکت نماندن در برابر این امر باید همراه با مردم یک خط مبارزه ایجاد شود.

جنگ ویژه

جولمرگ واقع در مثلث (نقطه تلاقی) باکور، باشور و روژهلات کوردستان، هدف سیاست‌های ویژه دولت قرار گرفته است. در محدوده سیاست‌های جنگ ویژه اعمال شده توسط دولت، فحشا، فروش و مصرف مواد مخدر، تشکیل مافیا و تبهکارسازی افزایش یافت. قتل، شکنجه و بدرفتاری به یک امر روزمره تبدیل شده است. مردم شهر هدف خودروهای زرهی و گلوله پلیس هستند.

حمیرا آرموت، رئیس مشترک استانی جولمرگ دم پارتی در رابطه با سیاست‌های جنگ ویژه‌ای که توسط دولت انجام می‌شود با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد، گفت: «به ویژه پس از سال ۲۰۱۵، سیاست‌های جنگ ویژه به شدت اجرا شد و یکی از این استان‌ها جولمرگ و شرنخ بودند. بر این دو شهر تاکید ویژه‌ای شد. در حالی که دولت حتی از پرواز پرندگان در اینجا جلوگیری می‌کند، مواد مخدر را می‌توان به راحتی به شهر قاچاق کرد و فروخت. به همین ترتیب، تن فروشی نیز آزادانه انجام می‌شود. بیشتر این وضعیت‌ها توسط مقامات دولتی انجام می‌شود. همچنین شاهد وجود مواد مخدر در خودروی پلیس بودیم. از این قبیل نمونه‌ها زیاد است.»

«سیاست ارعاب و انقیاد»

حمیرا آرموت با اشاره به اینکه دولت از سال ۲۰۱۵ سیاست ارعاب و انقیاد مردم جولمرگ را در پیش گرفته است، گفت: «آنچه پس از انتخابات محلی ۳۱ مارس در جولمرگ رخ داد باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. این دوره‌ای بود که سیاست جنگ ویژه مطرح شد. دولت فقط قدرت و فشارش را به اینجا وارد کرد. جولمرگ شهری با جمعیت جوان متراکم است. دولت می‌خواهد جوانان را در یک حوزه تنگ و محدود تحت فشار قرار دهد. سعی می‌شود که دزدی، فحشا و مواد مخدر در اینجا عادی شود. اینها تصادفی نیستند، بلکه بخشی از یک فرآیند همسان‌سازی سیستماتیک هستند. جشنواره‌ها و کنسرت‌ها نیز در همین راستا برگزار می‌شوند. اخیرا یک گروهبان متخصص در جشنواره‌ای که در چَله برگزار شد، یک دختر ۱۷ ساله را مورد آزار و اذیت قرار داد. چنین وقایعی اقدامات آگاهانه‌ای است که با هدف به فساد کشیدن جامعه از طریق جوانان و زنان انجام می‌شود. علاوه بر این رباخواری در سطح شهر رواج پیدا کرده و معتقدیم این وضعیت توسط نظام ایجاد شده است.»

«هدف تبدیل شهر به یک منطقه نظامی است»

حمیرا آرموت با تاکید بر اینکه موارد خودکشی زنان و جوانان در سال‌های اخیر در جولمرگ افزایش یافته است، گفت: «جوانان مجبور به مهاجرت به کلان شهرها می‌شوند زیرا نمی‌توانند در اینجا عرصه‌ای برای زندگی پیدا کنند و درمانده می‌شوند. به این ترتیب می‌خواهند جوانان از سرزمین‌هایشان بیگانه شوند. به سوی مواد مخدر کشیده شوند. هدف تخریب شهر، متروکه ماندن، تخلیه و تبدیل آن به منطقه نظامی است. چَله اکنون به یک منطقه نظامی تبدیل شده است و در هر منطقه‌ای با نیروهای امنیتی مواجه می‌شوید. سیاست جنگ ویژه‌ای در جولمرگ اجرا می‌شود و می‌خواهند فضای ترس ایجاد شود. جوانانی که می‌خواهند از حق اعتراض خود استفاده کنند هدف گلوله قرار می‌گیرند. جوانانی که به زبان کوردی موسیقی کوردی می‌سازند و می‌رقصند، بازداشت می‌شوند. هنرمندان محلی که آهنگ‌های کوردی می‌خوانند به خاطر آهنگ‌هایشان بازداشت و دستگیر می‌شوند.»

«زبان و فرهنگ کوردی در حال انکار است»

حمیرا آرموت در پایان گفت: «اساس سیاست‌های جنگ ویژه انکار کوردها، نفی زبان کوردی، نفی هنر و فرهنگ آنها است. هدف ایجاد هرج و مرج است. دولت آک‌پ در تلاش است تا با سیاست کردن بر روی کوردها برای حفظ قدرت خود، خود را مشروعیت بخشد. در نتیجه مفهومی پدید می‌آید که کورد و زبان آنها را نمی‌پذیرد. سیاستی که آک‌پ دنبال می‌کند، سیاست خصومت تمام‌عیار است. ما سخت تلاش می‌کنیم تا از این امر جلوگیری کنیم و باید یک خط مبارزه مشترک علیه سیاست‌های ویژه جنگ ایجاد کنیم.»