سعید سنندجی: روژهلات کوردستان نیازمند اتحاد یک استراتژی مشترک است

سعید سنندجی: انسجام و اتحاد خلقهای ایران میتواند این سیستم اشغالگر و توتالیتر را از میان بردارد.

سعید سنندجی عضو کمیتە رهبری کنگرە ملی کوردستان ضمن اشارە بە پیروزی نهایی خیزش و نابودی رژیم ایران گفت: انسجام و اتحاد خلقهای ایران میتواند این سیستم اشغالگر و توتالیتر را از میان بردارد.

مرکز خبر:

خیزش خلق در روژهلات کوردستان و ایران همچنان بە قدرت ادامە دارد. همزمان با آن حملات رژیم بە خیزش و قیام کنندگان شدیدتر می شود. بر  اساس آمار شبکە حقوق بشر  کوردستان از ١٧ سپتامبر تا کنون بیش از ٤٩٠ نفر از قیام کنندگان در روژهلات کوردستان و ایران از سوی نیروهای رژیم ایران بە قتل رسیدەاند. از این تعداد ٦٨ نفر کمتر از ١٨ سال سن دارند. همچنین حداقل ١٨ هزار و ٢٦٢ نفر نیز دستگیر شدەاند. در همین چارچوب محسن شکاری و مجید رضا رهنورد اعدام شدەاند.

سعید سنندجی  عضو کمیتە رهبری کنگرە ملی کوردستان کە مدتی طولانی نیز در جمعیت حقوق بشر کردستان فعالیت کردە است، در ارتباط با سرهلدان و میزان موقفیتهای خیزش در کوردستان با خبرگزاری فرات گفتگو کردە است.

‌آغاز سرهلدان از سقز

سنندجی با اشارە بە آغاز خیزش خلق گفت: بعد از قتل ژینا امینی از سوی گشت ارشاد در ١٧ سپتامبر تظاهرات آغاز شدند و شمار فراوانی از تظاهر کنندگان دستگیر شدند. سپس در ١٨ سپتامبر، در سقز اعتراضات ادامە پیدا کردە و در نتیجە موج اعتراضات شهرهای دیگر کوردستان و ایران را نیز در بر گرفت. همین مسئلە تاثیر گستردەای را بر تمام روژهلات کوردستان و ایران از خود برجای گذاشت.

انسجام و اتحاد میان خلقهای ایران میتواند سیستم اشغالگر  و توتالیتر را از میان بردارد

سعید سنندجی در ادامە خاطر نشان نمود کە مبنای اساسی برای تداوم خیزش این است کە لازم است ملتهای تحت انقیادی کە در جغرافیای سیاسی زندگی می کنند، در مقابلە با جمهوری اسلامی ایران متحد شوند. و این مسئلەای است کە تا کنون در میان راهپیمایان روژهلات کوردستان و ایران گسترش یافتە است. برای نمونە جوانان سنندجی با بیانیە خود در ٧  دسامبر اعلام کردە بودند کە لازم است ٧ دسامبر بە پل حمایتی برای یک جنبش ملی متحد و ایجاد همکاری بین جنبشهای مختلف اجتماعی تبدیل شود. جوانان اهواز هم بعد از اعلام نمودە بودند کە با اتحاد اجتماعی میتوانند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند. در بسیاری از شهرهای دیگر نیز بە همین نحو بیانیەهایی منتشر شدەاند. بە همین دلیل است کە با انسجام و اتحاد خلقهای ایران در جریان این سرهلدان، میتوان سیستم اشغالگری و توتالیتری را از میان برداشت.

تمایز خیزش کنونی با خیزشهای قبلی

سنندجی در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر خیزش کنونی در ایران و روژهلات کوردستان گفت: پیش از این سرهلدان در ایران سە خیزش دیگر روی دادە بود. اما از نظر من خیزش سال ٢٠٢٢ تا حدی با خیزش سالهای ٢٠١٧ و ٢٠١٩ دارد و در ابعادی نیز با آن متفاوت است. میتوان تفاوت آنها را برشمرد:

شعار اعتراضات سال ٢٠٠٩، رای من کو بود کە در سال ٢٠١٧ و ٢٠١٩ بە خاتمە رفرمیسم منتهی شد. شعار امسال در میان تمام عناصر و مولفەهای رد حکومت جمهوری اسلامی ایران بود. بە معنایی دیگر در هم شکستن و نابودی سیستم مردسالار و دینی بود. شعار ژن، ژیان، آزادی پیش از تمام شعارهای دیگر سر دادە میشد.

سعید سنندجی در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشارە بە نحوە خیزش ژن، ژیان، آزادی در ادامە افزود:

این قیام از کوردستان آغاز شد. بعد از قتل ژینا امینی در بیمارستان کسری در تهران، راهپیمایی محدودی شکل گرفت. اما خیزش نخست در شهر سقز بعد از خاتمە مراسم خاکسپاری جنازە ژینا آغاز شد و بە تمام شهرهای روژهلات کوردستان و سپس ایران گسترش پیدا کرد. تظاهرات در دورەهای پیشین بە مناطق جغرافیای خاصی محدود ماندە بود و تناه بخشی از شهرهای ایران بە آن پیوستە بودند.

پیشاهنگی زنان

مشارکت زنان و پیشاهنگی خیزش از سوی آنان، مشارکت قدرتمندانە زنان و خواست آزادی در تمام کوچەها و محلات، دور انداختن روسری و آتش زدن حجاب بە جایی رسید کە زنان در اعتراض گیسهای خود را نیز بریدند و سطح اعتراضات را گسترش دادند. تا جاییکە این سرهلدان بە خیزش زنان در مقابلە با ارتجاع، مردسالاری تبدیل شدە و این مسئلە یکی از تفاوتهای این خیزش با خیزشهای پیشین بە شمار می رود.

اعتصابات یکی دیگر از وجوە تمایز این خیزش با خیزشهای پیشین بە شمار می رود. اعتصاب در خیزشهای پیشین حضوری نداشت یا از چنین قدرتی برخوردار نبود. سرهلدان امسال کە از روژهلات کوردستان آغاز شد با اعتصاب کارگران صنایع نفت و سیار مشاغل در شهرهای ایران آغاز شد. حمایت وسیع جهانی هماز جملە موارد تفاوت این خیزش با خیزشهای دیگر بودە است. اگرجە در سال ٢٠٠٩ نیز حمایتهای جهانی از راهپیمایی مردم انجام شد، اما سطح حمایت جهانی از جنبش کنونی  بیشتر است.

 تداوم خیزش در دانشگاهها، پیوستن دانشجویان بە خیزش و مردم خیابان در مقایسە خیزشهای پیشین بسیار مشهودتر است. در این چارچوب بودە است کە دانشجویان بسیاری دستگیر شدەاند.

از طرف دیگر این خیزش واجد عناصر و مولفەهای متفاوت و متمایزی است کە دربردارندە جوانان و هویتهای مختلف قشری و طبقاتی است. رهبری این خیزشها در دست خود راهپیمایان بودە و همین مسئلە از مهمترین ویژگیهای این سرهلدان است.

سعید سنندجی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری فرات اظهار داشت:  جمهوری اسلامی تلاش داشتە است تا برای تمام هویتها و ملتهای متفاوتی کە در جغرافیای حضور دارند، وضعیتی شبیە بە زندان را خلق کند. بە ویژە کە خشونت کە علیە زنان روز بە روز افزایش کردە است. این وضعیت از سوی ملتهایی کە در این جغرافیا ساکن هستند دیگر مایە پذیرش نیست.

سعید سنندجی  در ادامە افزود: در مرحلە حساس کنونی در روژهلات کوردستان، رقم زدن آیندە و فردای بهتر پیش روی جنبشهای آزادیخواه در روژهلات کوردستان قرار دارد. از همین رو برای رقم زدن آیندەای بهتر و دستیابی بە راەحلی پایدار، مسئولیت تاریخی بر عهدە احزاب و نهادهای سیاسی در روژهلات کوردستان قرار میگیرد تا استراتژی مشترکی را در پیش بگیرند.

ساقط کردن رژیم فرصتی برای کورد است تا از موقعیت سیاسی برخوردار شود

جمهوری اسلامی ایران مانند همە سیستمهای توتالیتر و اشغالگر دیگر میتواند در نتیجە قدرتگیری و گسترش اعتراضات و اعتصابات سرنگون شود. ساقط شدن جمهوری اسلامی ایران برای ملت کورد فرصتی تاریخی را در روژهلات کوردستان رقم میزند کە بتواند در جغرافیای خود از موقعیت سیاسی برخوردار شود. بە همین دلیل تمام احزاب و سازمانهای سیاسی در روژهلات کوردستان، در داخل و خارج برای اتحاد ملی در روژهلات کوردستان و حق حاکمیت سیاسی برای کوردستان و در مجموع ملتهایی کە بر روی این جغرافیا زندگی می کنند، برای دستیابی بە برابری در حقوق و هویت خود لازم است یکصدا و منسجم باشند. بە همین دلیل لازم است کە بر اساس اسناد استراتژیک کنگرە ملی کوردستان، احزاب و نهادهای شرق کوردستان، مرکزی کە تمام سازمانها و احزاب را کوردستان را شامل شود ایجاد کنند.

لازم است نیروهای پیشمرگە و گریلا تحت امر مرکز نیروهای فرماندهی ملی روژهلات کوردستان قرار گرفتە و این مرکز تحت امر هیات فوق الذکر باشد. همچنین لازم است کە کمیسیون هیات عالی رهبری و تصمیم گیر برای دیپلماسی و نمایندی سیاسی کورد در روژهلات کوردستان نیز ایجاد شود.