تا مسئله‌ی کورد حل نگردد، دیگر مسائل نیز حل نخواهند شد

در شهر آمد نقشه‌ی راه «باید بار دیگر درباره‌ی‌ راه‌حل گفت‌و‌گو کنیم» اعلام شد و گفته شد: «تا مسئله‌ی کورد حل نگردد، دیگر مسائل نیز حل نخواهند شد.»

با پیشگامی و پلتفرم حفاظت و حمایت آمد نشست «برای راه‌حل‌ مسئله‌ی کورد، نشست جامعه‌ی مدنی» در ۲۴ فوریه برگزار شد، جمع‌بندی این نشست اعلام شد.

این نقشه راه توسط الیف توران اعلام شد، مفاد لازم در مورد راه‌حل ارائه شدند. به این اشاره شده است که این نشست به منظور ارزیابی برای راه‌حل‌ دمکراتیک و مسالمت‌آمیز برگزار شده است. در این نشست بر این تاکید شده است که از ابتدای تأسیس جمهوری مسئله‌ای به نام کورد وجود داشته است، ممکن نیست از طریق سیاست امنیتی با این مسئله برخورد کرد و خشونت راه‌حل نیست.

همچنین تاکید شده است، به سبب حل نکردن مسئله‌ی کورد چندین مشکل و بحران به وجود آمده‌اند که به شرح زیر می‌باشند‌:

* ممنوعیت و سیاست آسمیلاسیون که سال‌ها علیه زبان کوردی ادامه دارد، فعالیت‌های هنری کوردی ممنوع است و موانع قانونی برای آموزش به زبان مادری و صحبت به زبان کوردی همچنان ادامه دارد.

* تخریب محیط زیست به سبب جنگ و عملیات‌ها

* به دلیل تدابیر کنترل نشده‌ی امنیتی در مراکز شهرها و مناطق، کودکان بر اثر برخورد خودروهای زرهی جان خود را از دست می‌دهند و مجازات تبعیض و جنسیتی علیه زنان ادامه دارد.

* دستگیری نمایندگان پارلمان و منصوب کردن قیوم و توقیف و تعطیل کردن احزاب سیاسی.

* حل نکردن مسئله‌ی کورد خشونت و فقر زنان را بیشتر کرده است.

* نقش منفی قضات و دادگاه‌ها علیه کورد، در رابطه با جرم‌انگاری احزاب سیاسی و تحمیل مجازات سنگین بر آن‌ها، نقض حقوق زندانیان و محدودیت و منع حق ملاقات و انجام این تخلفات در حقوق بین‌الملل به عنوان انزوا تعریف شده‌اند. دلیل تمامی این‌ها نیز اصرار بر حل نکردن مسئله‌ی کورد است.

آن‌چه باید انجام شود:

تاکید شد، برای حل مسئله‌ی اجتماعی کورد، برای ایجاد اتحاد و زمینه‌ای مشترک، لازم است در تمامی شهرها مبارزه صورت بگیرد، برای تلاش و روابط هیئتی مشترک ایجاد شود و این‌ پیشنهادات زیر مد نظر گرفته شود:

«* حل مسئله‌ی کورد، نیازمند اراده‌ای تازه است. برای این منظور، لازم است تفنگ‌ها ساکت گردند.

* برای صلح و راه‌حلی‌ دائمی لازم است موانع ایجاد شده در مقابل تمامی بازیگران رفع گردند و فرصت لازم محیا گردد تا بتوانند نقش خود را ایفا نمایند.

* مسئله‌ی کورد نقطه‌ی اصلی مشکلات اقتصادی و دمکراسی و قانونی کشور است و لازم است جناح‌های سیاسی بر این اساس به دور از اختلافات سیاسی با این مسئله برخورد نمایند.

* برای حل مسئله لازم است از فعالیت‌های سازمان‌های اجتماعی مدنی حمایت شود.

* با این گام‌ها باید قانون اساسی جدیدی تصویب شود تا همگان در حل مسائل اجتماعی مشارکت داشته باشند.

بر اساس این پیشنهادات و درخواست‌ها، کار در قالب جلساتی با هیئتی که قرار است تشکیل شود به مبارزه و فعلیت ادامه خواهیم داد. ما با احترام این را برای افکار عمومی منتشر می‌کنیم.»