تَمَل: مطبوعات کوردستان تحت هیچ شرایطی از حقیقت منحرف نشد

طیب تَمَل معاون رئیس مشترک دم پارتی روز روزنامه‌نگاری کورد را تبریک گفت و خاطرنشان کرد که علیرغم فشارها، حملات و کشتارها، رسانه‌های کوردی از حقیقت دور نشدند.

روز روزنامه‌نگاری کوردی

طیب تَمَل معاون رئیس مشترک و مسئول کمیسیون پخش و تبلیغات رسانه‌ای دم پارتی به مناسبت روز خبرنگاری کوردی بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد.

بیانیه به شرح زیر است:

«روزنامه کوردستان ۱۲۶ سال پیش در ۲۲ آوریل ۱۸۹۸ در قاهره توسط مقدات مدحت بدرخان منتشر شد. این روزنامه از نظر روشنگری، رسیدن به آگاهی میهنی و مبارزه برای برابری و آزادی به گامی بلند برای کوردها تبدیل شد. این روزنامه که به نقطه عطفی در مطبوعات کوردی و حیات فکری کوردها تبدیل شده است، متأسفانه در تبعید در شرایط سخت منتشر شد و در گمنامی و معرض نابودی ماند. با اینکه دور از وطن منتشر می‌شد اما منبع خود را از حقیقت کوردستان گرفت و حقیقت خلق کورد را بیان کرد. روزنامه‌ای که رژیم استبدادی عبدالحمید را مورد انتقاد قرار می‌داد به دلیل فشارها، شماره‌های ۶ تا ۳۱ آن توسط عبدالرحمن بدرخان در سوئیس و بریتانیا منتشر شد.

روزنامه کوردستان به عامل مهمی در روشنگری کوردها در قرن بیستم تبدیل شده و نقش مهمی در استقرار مطبوعات مدرن کوردی ایفا کرده است. از این رو روز انتشار روزنامه یعنی ۲۲ آوریل، از سال ۱۸۹۸ به عنوان روز روزنامه‌نگاری کوردی پذیرفته شده و گرامی داشته می‌شود. ۱۲۶ سال است که هزاران روزنامه‌نگار کورد با وجود همه هجمه‌ها و موانع، همراه با سیاست‌های انکار و نابودی، با قاطعیت در راهی که مقدات بدرخان گشوده است، گام برمی‌دارند و این سنت را بدون وقفه ادامه می‌دهند. روزنامه کوردستان با این ویژگی بیش از آن که به یک روزنامه ضد انکار و نابودی در خاورمیانه تبدیل شود، به چراغ حقیقت تبدیل شده است. از این رو تاریخ مطبوعات کوردستان به میدان مبارزه و مقاومت تبدیل شده و پس از این همه سال، با وجود همه فشارها، مبارزه خود را برای روشنگری ادامه داده و تقویت کرده است.

این حقیقت که در آغاز قرن ظهور کرد، جایگاه خود را به عنوان نوری در تاریکی دهه ۹۰ حفظ کرد و منجر به تغییر و تحول سیاسی در سال‌های ۲۰۰۰ شد. بسیاری از وقایع مانند نسل‌کشی، قتل‌عام، خشونت و نقض حقوق بشر با عزم و مبارزه روزنامه‌نگاران کورد از تاریکی بیرون آمده و جای خود را در تاریخ باز کرده است. به دلیل قاطعیت خبرنگاران کورد، هیچ‌گاه از حملات و فشارها بر آنها کاسته نشده است. آنها بازداشت، دستگیر و تبعید شده‌اند. مسئولان به این ترتیب می‌خواستند خبرنگاران کورد را از راه حقیقت دور کنند. به ویژه در ۲۰ سال گذشته، دولت حزب عدالت و توسعه سیاست‌های فشار، حملات گسترده و سانسور را انجام داد، همه نهادهای کوردی با اعلام و توسل به قوانین OHAL و KHK مصادره شدند و روزنامه‌ها، تلویزیون، مجلات و ایستگاه‌های رادیویی کوردی تعطیل شدند. این حملات که منشأ خود را از دشمنی کوردها گرفته است امروز نیز ادامه دارد. در دهه ۹۰ این حملات به عنوان سیاست‌های نابودی انجام می‌شد و امروز به شکل قتل‌عام روزنامه‌نگاران انجام می‌شود. ناگیهان آکارسل، روزنامه‌نگار و آکادمیسین نیز با این ذهنیت به قتل رسید.

من روز روزنامه‌نگاری کوردی را در وهله اول به بنیانگذار روزنامه کوردستان مقدات بدرخان و همه دست‌اندرکاران و تلاش‌گران مطبوعات کوردی تبریک می‌گوییم. از موسی آنتر، غربتلی ارسوز، ناگیهان آکارسل، حافظ اکدمیر و حسین دنیز و همه دست‌اندکاران مطبوعات کوردی با احترام و تحسین یاد می‌کنم. یاد و خاطره آنها و میراث مبارزه و مقاومت آنها همیشه راه ما را روشن خواهد کرد.»