تاریخ برگزاری انتخابات در باشور کوردستان

انتخابات پارلمانی که همیشه به تعویق می‌افتاد، پس از مداخله بغداد در ۱۰ ژوئن برگزار می‌شود.

انتخابات برای کرسی‌های جدید پارلمان باید در اکتبر ۲۰۲۲ برگزار می‌شد، اما به دلیل اختلاف نظر بین حزب دمکرات کوردستان و اتحادیه میهنی کوردستان، دوره نمایندگی پارلمان برای یک دوره دیگر تمدید شد. هر دو حزب بر سر تقسیم مناطق انتخاباتی به توافق نرسیدند.

بر این اساس، حکومت اقلیم ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ را به عنوان تاریخ جدید اعلام کرده بود. اما کمیسیون انتخابات عراق مدعی شد که این تاریخ به انتخابات شورای شهرها که قرار بود پس از یک ماه دیگر برگزار شود بسیار نزدیک است و خواستار تعویق مجدد شد. پس از این تماس بغداد، این بار انتخابات به ۲۵ فوریه موکول شد.

اما دادگاه عالی عراق در ۲۱ فوریه تصمیم گرفت که پارلمان اقلیم کوردستان به جای ۱۱۱ نفر از ۱۰۰ نماینده پارلمان تشکیل شود و انتخابات باید توسط کمیسیون انتخابات عراق کنترل شود.

وزارت اقلیم کوردستان روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نچیروان بارزانی رئیس‌ اقلیم تصمیم مربوط به انتخابات ۱۰ ژوئن را امضا کرده است.

قبل از تعیین تاریخ انتخابات، دادگاه عالی عراق در ماه مه گذشته تصمیم گرفت که تمدید دوره نمایندگی پارلمان به مدت یک سال «غیرقانونی» است.

در پارلمان کنونی، ۴۵ کرسی برای حزب دمکرات کوردستان و ۲۱ کرسی برای حزب اتحادیه میهنی است.

چون قدرت‌های استراتژیک در دست حزب دمکرات کوردستان است و به دلیل سیاست‌های یک جانبه این حزب، پارلمان نمی‌تواند در عمل کار درست خود را انجام دهد. فشارهای خودسرانه و سیستماتیک علیه فعالان، خبرنگاران و مخالفان در سال‌های اخیر افزایش یافته است. هر سال اعتراضاتی علیه بی‌عدالتی‌ها نشان داده می‌شود و تظاهرات‌هایی برگزار می‌شود. انتخابات اقلیم در حلی برگزار می‌شود که حملات اشغالگرانه دولت ترکیه و درگیری‌های منطقه‌ای افزایش یافته است.