تصویر

‌«تاریخ ما پر از مقاومت است، ما باید از تاریخ خود آگاه باشیم‌»

معلمان درباره اهمیت مطالعه می‌گویند: «برای اینکه از تاریخ و ادبیات کوردی مطلع شویم باید مطالعه کنیم. به ویژه معلمانی که مسئولیت آموزش و پرورده کردن را بر عهده دارند، باید در رشته‌های خود بیشتر مطالعه کنند و خود را توسعه دهند.»

به دلیل نفوذ رسانه‌های مجازی و ایجاد بحران‌های پی در پی از سوی دولت، مطالعه روز به روز در باشور کوردستان کاهش می‌یابد. برخی از نهادهای روشنفکری نیز صرفا به آن دسته از کتاب‌هایی که ترجمه شده‌اند و یا تأثیر کمتری در آگاهی جامعه دارند، اهمیت بیشتری می‌دهند. در مورد فرهنگ کتابخوانی، معلمان سامان محمد و هَرِم نصرالدین با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کردند.

«خلق کورد تاریخی پر از مقاومت دارند، ما باید از تاریخ خود آگاه باشیم»

هَرِم نصرالدین به اهمیت مطالعه پرداخت و گفت: «مطالعه ذهن انسان را وسعت می‌بخشد، برای افزایش عزت نفس و توانایی خود انتقادی و برای رشد در تفکر انسان لازم است. هر خلقی تاریخی دارد، ما نمی‌توانیم از تاریخ خود غافل باشیم، باید آن را بخوانیم؛ به خصوص ما خلق کورد تاریخ پر از غرور و مبارزه‌ای داریم، پس باید از تاریخ خلق خود آگاه باشیم.»

«ما برای حل هر مشکلی به مطالعه نیاز داریم»

هَرِم نصرالدین در پایان سخنان خود تاکید کرد که مطالعه در همه زمینه‌ها اهمیت خاص خود را دارد و ادامه داد: «برای اینکه مشکلات روزمره تاثیر بدی روی ما نداشته باشد باید مطالعه کنیم.»

«برای آگاهی از تاریخ و ادبیات خود، باید مطالعه کنیم»

سپس سامان محمد با اشاره به اینکه برای آگاهی از تاریخ خلق کورد و سایر خلق‌ها مطالعه کتاب ضروری است، گفت: «در واقع نمی‌توان از تاریخ و ادبیات خود آگاه نبود. ما باید به تاریخ و ادبیات خود مسلط باشیم و تاریخ و ادبیات خود را از طریق کتاب بشناسیم. به همین دلیل برای اینکه بتوانیم رشد کنیم نیاز به مطالعه زیاد داریم. امیدوارم آحاد جامعه به کتاب و کتابخوانی اهمیت دهند.»

سامان محمد در پایان سخنان خود تاکید کرد معلم بودن بدون مطالعه امکان ندارد و گفت: «امکان ندارد شما معلم باشید و به حوزه خود اهمیت ندهید و در مورد آن مطالعه نکنید. برای اینکه معلمان در رشته خود توانمند باشند، باید مطالعه کنند. اکنون که عصر توسعه و فناوری است، برای معلمان بسیار راحت است که خود را در رشته خود بیشتر توسعه دهند. بنابراین، روا نیست معلمان کتاب نخوانند و به آن توجه نکنند.»