تکرار سناریوی خطرناک اسرائیل-فلسطین در کوردستان؛ ترکیه در بهدینان زمین خریداری می‌کند

هاکان کاراچای سفیر ترکیه در هولیر، به هِمن هورامی جانشین رئیس پارلمان اقلیم کوردستان گفته است؛"زمین‌هایی که ما در آنجا [بهدینان] هستیم را خریداری کرده‌ایم و در این منطقه به جاده‌سازی و قطع درختان پرداخته‌ایم."

عملیاتی که ارتش غاصب ترکیه از بیست و سوم آوریل در مناطق متینا، زاپ و آواشین از توابع اقلیم فدرال کوردستان آغاز کرده‌اند، وارد روز ۴۶م شد. در مناطق تپه‌ی زندوره‌ی متینا و در دره ماران، مروانوس و شوکه در عرصه‌ی آواشین و ژیلوی کوچک در زاپ میان ارتش ترکیه و نیروهای ه.پ.گ جنگ سنگینی در جریان است. ارتش ترکیه در این مناطق تحت فشار قرار گرفته است و با جنگنده‌ها و هلیکوپتر به بمباران و تو‌پباران منطقه پرداخته است. در این بمباران‌ها علاوه بر مناطق نظامی، مناطق غیر نظامیان نیز هدف قرار می‌گیرند. زمین‌های کشاورزی روستاییان منطقه سوزانده و حیوانات و دام‌های آنها تلف می‌شوند. مشخص شده است که به خصوص به دلیل بمباران‌ها در مناطق روستایی کیسته‌ی عرصه‌ی متینا و کانی ماسی زمین‌های مردم به آتش کشیده شده و حدود ۸۵۰ دونم زمین کشاورزی سوخته است.

تعداد پایگاه‌های نظامی ارتش ترک در جنوب کوردستان به ۴۳ مرکز رسید

منابع محلی اعلام کرده‌اند، روستاها به صورت سیستماتیک هدف قرار می‌گیرند. در منطقه‌ی بهدینان ۶ پادگان و ۳۶ پایگاه ارتش ترکیه وجود دارند. تعداد پایگاه‌‌های ارتش ترکیه در این مناطق به ۴۳ مرکز رسیده است. این منابع همچنین اعلام کردند که هزار دونم زمین در منطقه کانی ماسی توسط شبه نظامیانی که ارتش ترکیه آنها را به این منطقه آورده است، به آتش کشیده شده و سوخته است و ضرر و زیان و خسارت بزرگی به زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها و درختان منطقه وارد شده است. منابع منطقه‌ای همچنین اعلام کردند، جنگنده‌ها و هلیکوپتر‌ها دو چوپان را که در منطقه درکاره زاخو در حال چراندن دام‌های خود بودند، هدف قرار داده‌اند. در روز اول ژوئن نیز روستای هریروی کانی ماسی هدف توپباران ارتش ترکیه قرار گرفته و یکی از اهالی روستا با نام رمضان علی مجروح شده است.

عضو کمیته‌ی سیاسی پ.د.ک در این عملیاتها دست دارد

۴۷ روستا از توابع شهرک درکاره و بیگوا از توابع بخش زاخوی استان دهوک و منطقه‌ی برواری به دلیل بمباران‌های دولت ترکیه تخلیه شده‌اند. در این مناطق درختان منطقه که متعلق به مردم منطقه است، با همکاری علی عونی عضو کمیته‌ی سیاسی پ.د.ک قطع شده‌اند. روستاییان اعلام کردند، درختان با کمک و همکاری شرکت نزدیک به علی عونی و شرکت‌های ترکیه‌ای قطع می‌شوند و با تشکیلات استخبارات ترکیه میت، به ترکیه برده شده و فروخته می‌شود. در همین چهارچوب مخصوصاً در روستاهای سینهات، میرگه شیش، کلوک، ماسی سیندا در منطقه‌ی سیندی و اطراف آن درختان قطع شده و فروش آن به وسیلهی سه شرکت متعلق به جنگیز هولدینگ انجام شده است.

ما زمین ها را خریداری کرده‌ایم

سیاست فروش زمین که اسرائیل در فلسطین اجرا کرد، در اقلیم کوردستان نیز در حال انجام است. در واکنش به قطع درختان، سفیر ترکیه در هولیر هاکان کاراچای، جانشین رئیس اقلیم کوردستان هیمن هورامی را مطلع کرده است. سفیر ترکیه در این رابطه گفت؛"ما زمین‌هایی را که در آنجا مستقر هستیم، خریداری کرده‌ایم و در زمین‌هایی که خریداری کرده‌ایم به جاده‌سازی پرداخته و درختان را قطع کرده‌ایم."

عرصه‌های پادگان‌های نظامی در حال گسترش هستند

گفته می‌شود که اقدامات و عملیات‌هایی که در منطقه انجام شود، در دیدار میان آنکارا و هولیر برنامه‌ریزی شده است. مسرور بارزانی نخست وزیر حکومت اقلیم کوردستان برای اجرای این طرح‌ها و نقشه‌ها با عضو کمیته سیاسی پ.د.ک علی عونی تماس گرفته است. با همکاری سه شرکت انحصاری وابسته به جنگیز هولدینگ که متعلق به محمد جنگیز و یک شرکت وابسته به علی عونی درخت‌های منطقه قطع شده و در ترکیه فروخته می‌شوند. همچنین مشخص شده است که همزمان برای گسترش پادگان‌های نظامی ترکیه یک مکان باستانی تخریب شده است.

علی عونی و تاراج جنگل‌های بهدینان

جنگیز هولدینگ با آ.ک.پ گسترش یافته و بزرگ شد. با همکاری علی عونی عضو مکتب سیاسی پ.د.ک برای اشغال جنوب کوردستان به صورت دائمی کار می‌کند. راه‌های نظامی درست کرده و درختان جنوب کوردستان را قطع کرده و به ترکیه می‌برند.

گروه کمپانی‌های جنگیز هولدینگ یکی از کمپانی‌های وابسته به اردوغان رییس جمهور ترکیه است. این کمپانی با احداث سد و ایستگاه‌های مخابراتی  با غارت منابع شمال کوردستان سیر نشده و اکنون با همکاری شریک خود دست به غارت ثروت و منابع جنوب کوردستان زده است.

جنگیز هولدینگ و علی عونی

جنگیز هولدینگ در دوره آ.ک.پ و با  به دست آوردن شرکت‌های مزایده‌ای غارت در ترکیه و کوردستان را آغاز کرده و در هر منطقه‌ای که ترکیه از لحاظ نظامی و سیاسی آنجا را کنترل کرده این کمپانی‌ها به عنوان نیروی جایگزین و کامل کننده اشغالگری دست به کار می‌شوند. از آذربایجان گرفته تا بالکان، کار تکمیل پروژه سیاسی و نظامی دولت اشغالگر ترکیه به آنها داده می‌شود.

جنگیز هولدینگ یکی از کمپانی‌های مورد اعتماد پارت دمکرات کوردستان است که به آن‌ها تکیه کرده است. این کمپانی فرودگاه بین‌المللی هولیر و همچنین جاده‌ی هولیر-پرده را احداث کرده است. با احداث سد ایلی سو بر روی رودخانه دجله نیز به عنوان قاتل حسکیف شناخته می‌شود.

این کمپانی اخیراً با همکاری شرکت‌های محلی که آنها را به شریک و همکار خود تبدیل کرده، پرداخته است. نمونه کارهای آنها قطع درختان جنوب کوردستان و بردن آنها به ترکیه است. شریک این کمپانی در جنوب کوردستان علی عونی عضو مکتب سیاسی پارت دمکرات کوردستان است. علی عونی به دشمنی با جنبش آزادی کوردستان شناخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مزوپوتامیا سه شرکت مشترک که برای جنگیز هولدینگ کار می‌کنند، وابسته به علی عونی هستند و این شرکت‌ها در مناطق حفاظت شده‌ی میدیا درختان را قطع کرده و به ترکیه می‌برند. همچنین جاده‌های نظامی مناطقی را که ارتش ترکیه پایگاه‌ها و مراکز نظامی خود را در آنجا تاسیس کرده، احداث می‌کنند تا این مراکز و مقرهای نظامی گستره‌ی نفوذ خود را افزایش دهند. چند روز پیش کنسولگری دولت ترکیه در هولیر اعلام کرد، در زمین‌هایی که مسئولین اقلیم کوردستان به آنها فروخته‌اند به قطع درختان پرداخته و در این مناطق جاده‌سازی کرده‌اند.

تاسیس و اولین پروژه‌های جنگیز هولدینگ

جنگیز هولدینگ در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد. در زمینه‌های معماری و سپس با سرمایه‌گذاری در زمینه منابع و توریسم خود را گسترش داد. در زمان نخست وزیری مسعود یلماز در دهه ۹۰ پروژه و مزایده‌ی جاده ساحلی دریای سیاه به آنها داده شد و اینگونه موقعیت خود را مستحکم کردند. اما بیشترین رشد و گسترش این کمپانی‌ها در زمان حکومت آ.ک.پ رخ داد. تعداد زیادی از مزایده‌ها به این شرکت‌ها داده شد و اینگونه امروز دارای سرمایه بسیار زیادی است و ۳۵ شرکت در زیر چتر این هولدینگ کار می‌کند. جابجایی سرمایه سالیانه این هولدینگ وابسته به آ.ک.پ به ۵ میلیارد دلار رسیده است.

لیماک هولدینگ، کایلون هولدینگ، کولین هولدیگ و ماکیو هولدینگ به ریاست جنگیز هولدینگ به عنوان ۵ تبهکار شناخته می‌شوند. در پنج سال اخیر همه پروژه‌های بزرگ توسط این کمپانی‌ها انجام می‌شوند. این کمپانی‌های وابسته به آ.ک.پ دارای سابقه‌ای سیاه و پر از جنایت هستند. بدون هیچ رقابتی مزایده‌ها به آنها داده شده و از طرف دیگر بدون هیچ هیئت و کمیسیون قانونی کارهای خود را انجام می‌دهند.

در سطح جهانی در جایگاه پنجم قرار دارند

بانک جهانی در ۱۳۷ کشور، تحقیقاتی در رابطه با ۶ هزار و ۴۰۰ مزایده انجام داده و گزارشی در مورد مزایده‌های معماری و بناسازی منتشر کرده است. در این لیست که هر سال نو می‌شود، کمپانی‌های ترکیه در ردیف اول قرار دارند. کمپانی لیماک با ۴۹ میلیارد دلار سرمایه جایگاه اول را دارد و کمپانی ادیربریچت سای برزیل با سرمایه ۴۳ میلیارد دلار دوم است.

بر اساس این لیست بانک جهانی، کمپانی‌های رده های سوم و چهارم نیز ترکیه‌ای می‌باشند. جنگیز هولدینگ در زمینه معماری با سرمایه ۴۲.۳ میلیارد دلار در رده سوم و کلوین با سرمایه ۴۰.۴ میلیارد دلار در رده چهارم قرار دارد.

دوستی و ارتباط جنگیز هولدینگ با آ.ک.پ تنها در زمینه دادن مزایدات نیست، بلکه در سال ۲۰۱۰ کمپانی جنگیز هولدینگ زیر بار مالیات کلانی قرار گرفته بود، اما آ.ک.پ در پنج گروه مختلف مالیات جنگیز هولدینگ را بخشید. همچنین در رابطه با یک بدهی ۳۱ میلیون و ۴۸۵ لیری و بدهی دیگری به مبلغ ۴۲۰ میلیون لیر، محمد جنگیز مورد عفو قرار گرفت. همه‌ی اینها تحت عنوان بازنگری هر ساله برای این شرکت‌ها تکرار می‌شود.

سیمان - اداره ترکیه

شرکت‌های تولید سیمان که طیفهای سرمایه را تشکیل می‌دهد، از لحاظ سیاسی با رسیدن به حکومت آ.ک.پ بسیار بزرگ شدند و در سال ۲۰۰۲ همراه با حکومت آ.ک.پ به شیوه‌ای غیر قانونی بسیار گسترش یافتند. این امر در تحقیقات در مورد برخی از این کمپانی‌ها اثبات شده است.

در سال ۲۰۰۴ با تغییر قوانین معادن و گرفتن مجوز برای بکارگیری و استخراج معادن آسانتر شد. این هم با قانون شماره ۵۱۶۲ در  همان سال به اجرا درآمد. ریاست فرماندهی ایجاد جمعیت‌های اسکان وابسته به ریاست شورای وزیران (توکی) بسیار گسترش یافته و قدرتمند شد. توکی پس از آنکه با فرمان نخست وزیر زمینهایی را به صورت بلاعوض تحویل می‌گرفت، در پروژه‌های معماری فرصت‌هایی برای کمپانی‌های معماری وابسته به آ.ک.پ ایجاد می‌کرد و فرصت کسب درآمد بسیاری را برای آنها به وجود می‌آورد.

معادن آذربایجان

کشور آذربایجان به جنگیز هولدینگ لطف بزرگی کرد. در زمان جنگ میان آذربایجان و ارمنستان که ترکیه طرفدار آذربایجان بود، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان کار جستجو و استخراج و پیشبرد و به کارگیری معادن گاشگاچی، البدیداس و آگدوزداغ را به مدت ۳۰ سال به آرتفین مادنجلیک وابسته به اتی معدن جنگیز هولدینگ داد. پس از جنگ آرتساخ (قره‌باغ) گروه دمیرورن شانس فعالیت‌های استخراجی در مناطق اشغالی آرتساخ را به دست آورد و حتی اجاده احداث جاده‌های نظامی در این منطقه را کسب کرد.

پروژه‌های پایان یافته

فرودگاه هولیر و جاده هولیر-پرده

بر اساس اطلاعاتی که جنگیز هولدینگ در سایت خود در اینترنت منتشر کرده است، چندین پروژه را در جنوب کوردستان انجام داده‌اند که این پروژه ها سبب غارت و نابودی طبیعت کوردستان شده است. این پروژه ها عبارتند است:

تاسیس سد ایلی سو و  HES

تاسیس پل‌های حسکیف در مسیر الیح-حسکیف و الیح-سِرت.

تأسیس فرودگاه بین‌المللی هولیر

کار بازسازی و درست کردن جاده هولیر- آلتون کوپری( پرده)

در حال حاضر نیز مشغول دزدی و غارت و اشغالگری با همکاری علی عونی عضو مکتب سیاسی پ.د.ک هستند.

قطع درختان جنوب کردستان و انتقال به ترکیه

احداث جاده‌های نظامی برای گسترش پایگاه‌‌های نظامی ترکیه

غارت منابع و معادن ذغال سنگ و معدن معدنی دیگر.

همزمان کمپانی جنگیز- علی در حال جستجو برای یافتن معادل طلا، مس و آهن در مناطق اشغال شده‌ی جنوب کوردستان هستند تا آنها را نیز به مانند درخت‌ها غارت کرده و به ترکیه ببرند.