‌«وجود پ‌ک‌ک در کوهستان، موجودیت موقعیت سیاسی اقلیم کوردستان است‌»

معلمان و فعالان با اعتراض به حملات اشغالگرانه دولت ترکیه گفتند:« هدف دولت ترکیه تهاجم به باشور کوردستان و تخریب محیط زیست آن است. هیچ کس نباید در برابر این اشغالگری سکوت کند.»

سکوت سلطه سیاسی اقلیم کوردستان در مقابل تهاجم و اشغالگری، دولت متجاوز ترکیه را بیش از پیش وارد خاک باشور کوردستان کرده است. این امر جامعه را نگران می‌کند. در مقابل تجاوزات و اشغالگری دولت ترکیه، فعال محیط زیست، آزاد احمد و فعال جامعه مدنی، ربیوار عبدالکریم با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کردند.

معلم آزاد احمد با بیان اینکه بهانه‌های دولت اشغالگر ترکیه بی‌اساس است و هدف آن اشغال کل باشور کوردستان است، گفت: «این عملیات در خاک باشور کوردستان را محکوم می‌کنم. هدف دولت ترکیه حمله به باشور کوردستان و نابودی آن است. متأسفانه دولت اقلیم کوردستان و دولت عراق همچنان در برابر عملیات و اشغالگری ارتش ترکیه سکوت کرده‌اند».

 «دولت ترکیه در حال تخریب محیط زیست کردستان است»

آزاد احمد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه هرجا جنگ رخ می‌دهد محیط زیست را از بین می‌برد، هدف دولت اشغالگر ترکیه را تخریب محیط زیست باشور کوردستان عنوان کرد. آزاد احمد ادامه داد: «دولت ترکیه در هر جایی که مسلط باشد ابتدا سعی می‌کند محیط زیست و منابع آبی آن را تخریب کند تا دیگر جایی برای انسان‌ها باقی نماند و مردم نتوانند در آن زندگی کنند.»

آزاد احمد در پایان سخنان خود اعلام کرد: « چه به عنوان معلم و فعال، چه به عنوان روشنفکر، احزاب و طیف‌های سیاسی وظیفه همه ما است که در برابر اشغالگری دولت ترکیه سکوت نکنیم. ما باید موضع واحدی داشته باشیم تا صدای ما به مراکز جهانی برسد. ما نباید در مقابل این عملیات‌های دولت ترکیه که در خاک باشور کوردستان انجام می‌شود سکوت کنیم و باید موضع خود را داشته باشیم.»

 «هدف دولت ترکیه، نابودی کوردها است»

ریبوار عبدالکریم با بیان اینکه اشغالگری ترکیه امری جدید نیست و علیه همه کوردها است، گفت: « اگر اتحادیه میهنی، گوران یا هر طیف دیگری در آن کوه‌ها باشد، دولت ترکیه باز هم حمله خواهد کرد، زیرا هدفش نابودی کوردها است. معاهده ۱۰۰ ساله لوزان به پایان رسید، اما اشغالگری دولت ترکیه ادامه دارد و تلاش می‌کند هولیر، کرکوک و موصل را اشغال کند. این دولت توسعه‌طلب است و با همان ذهنیت دوران خلافت عثمانی که علیه میرنشین‌های کوردی بود کار می‌کند. متأسفانه در میان کوردها شرایطی به وجود آمده که کسانی که به دشمن راه نشان می‌دهند بیشتر از وطن‌دوستان هستند. میرنشین‌های کوردستان به دلیل خیانت داخلی ویران شد و حالا اگر خیانت نباشد پهپادهای ترکیه نمی‌توانند برای بمباران و کشتار مردم به اینجا بیایند.

 «فرزندان ما به خاطر سریال‌ها و مدارس ترکی، تاریخ کوردها را نمی‌دانند»

 ریبوار عبدالکریم در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه نسل‌های ما از طریق رسانه‌ها و فیلم‌های ترکیه‌ای حامل فرهنگ و آموزش آنها هستند و تاریخ کوردها را نمی شناسند، گفت: «در اینجا از برخی جهات بی‌تفاوت هستیم. بچه‌های ما همیشه فیلم ترکی می‌بینند، بچه‌هایمان را به مدارس ترکیه می‌فرستیم. مدارس ترکیه آنها را مطابق میلشان آموزش می‌دهند. حالا اگر از یک کودک کورد بپرسید شیخ سعید پیران کیست، نمی‌داند. اما اگر نام یک فیلم ترکی و یک بازیگر ترک را از او بپرسید، به خوبی آن را می‌داند.»

ریبوار عبدالکریم در پایان سخنان خود گفت: «ما می‌توانیم علیه اشغالگری دولت ترکیه تظاهرات کنیم و صدای خود را به جامعه جهانی برسانیم. دولت ترکیه با موجودیت کوردها مشکل دارد و می‌خواهد آنها را هر طور شده از بین ببرد. ماندن پ‌ک‌ک در کوهستان به معنای حفاظت از وضعیت اقلیم کوردستان و بقای آن است. اگر پ‌ک‌ک در آنجا نماند، داعش و النصره در آنجا خواهند ماند. چگونه با آنها زندگی خواهیم کرد؟»