یاد موسی آنتر گرامی داشته شد: اندوه و خشم ما همچنان ادامه دارد

در مراسم یادبود موسی آنتر گفته شد: «اندوه و خشم ما همچنان ادامه دارد. روزنامه‌نگاران کورد همچنان حقیقت را می‌نویسند.»

روزنامه‌نگار و نویسنده عمو موسی (موسی آنتر) در ۲۰ سپتامبر ۱۹۹۲ در خیابان ۴۴۲، خیابان جمهوریت، منطقه شهر جدید آمد به قتل رسید. به مناسبت سی و دومین سالگرد کشته شدن موسی آنتر، مراسم یادبودی با پیشاهنگی انجمن روزنامه‌نگاران دجله فرات (د‌ف‌گ) و انجمن روزنامه‌نگاران زن مزوپوتامیا (م‌ک‌گ) در محل کشته شدن وی برگزار شد. در کنار پسر آنتر، دجله آنتر، بسیاری از روزنامه‌نگاران و سیاستمداران نیز در این بزرگداشت شرکت کردند و تصاویری از عمو موسی در یادبود حمل شد.

دجله موفتوغلو رئیس مشترک د‌ف‌گ در این یادبود سخنرانی کرد و گفت که نیروهای سیاسی و دولت پشت ژیتم هستند که عمو موسی را ترور کرد. موفتوغلو ادامه داد: «عاملان آن مجازات نشدند. قاتلان توسط صاحبان قدرت امروز محافظت می‌شوند. دولت امروز در این کشتار شریک شد و از عاملان آن محافظت کرد. نسل کشی در این منطقه در حال انجام است و این یک واقعیت است که نسل کشی بر کوردها تحمیل می‌شود. به منظور جلوگیری از آگاه ساختن جهان از این واقعیت، عمو موسی به قتل رسید. سپس ده‌ها روزنامه‌نگار کشته و دستگیر و روزنامه‌ها تعطیل شدند. این روند امروز هم با قتل ناگیهان آکارسل، گلستان تارا و... ادامه دارد. روزنامه‌نگاران کورد این حقایق را در مورد مردم می‌نویسند و خواهند نوشت. ما برای آگاهی جهان از این حقایق می‌جنگیم. پیروان عمو موسی این مبارزه را ادامه دادند. مطبوعات آزاد سر تعظیم فرود نیاورده و کرنش نخواهند کرد.»

دجله آنتر هم گفت که پدرش به صورت برنامه ریزی شده به قتل رسیده است و این کشتار را «ضربه بزرگی علیه روزنامه‌نگاران کورد» می‌داند. آنتر ادامه داد: «این جنایت علیه بشریت بود. قاتلان با دستور سلطه‌گران عمل می‌کنند، آنها خودسرانه عمل نکردند، این قتل در آنکارا برنامه ریزی شده بود. در برابر این کودتای بزرگ علیه مطبوعات کوردی، پیشاهنگانی چون موسی آنتر در برابر انواع زورگویی مقاومت کردند و با فداکاری و شجاعت فراوان به راهپیمایی خود در مسیر حقیقت ادامه دادند.»

حسین آیکُل روزنامه‌نگار نیز گفت: «می‌دانیم چه کسانی او را کشته‌اند. درد و خشم ما هنوز همچون روز اول است. ما این را با چاپ روزنامه‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و آژانس‌های خبری نشان دادیم. قلم تو را بر زمین نگذاشتیم و نخواهیم گذاشت.» آیکُل همچنین از روزنامه‌نگاران گلستان تارا و هیرو بهادین که در ۲۳ اوت امسال توسط دولت اشغالگر ترکیه در اقلیم فدرال کوردستان به قتل رسیدند، یاد کرد.

گلشن اوزر رئیس مشترک دم پارتی آمد نیز گفت: «زنده باد رفقا و پیروان عمو موسی. حقایق پرونده او قابل مشاهده هستند اما سیستم از آنها محافظت می‌کند. ما هر سال اینجا خواهیم بود و او را به یاد خواهیم آورد. پیروان او متوقف نمی‌شوند.»

شرکت کنندگان سپس با شعارهای «شهدا نمی‌میرند» و «مطبوعات آزاد ساکت نمی‌نشیند» به سمت محل قتل عمو موسی حرکت کردند. شرکت کنندگان پس از یک دقیقه احترام، گل میخک را در مقابل تصاویر عمو موسی قرار دادند.