یاد شیخ سعید گرامی داشته شد‌:‌ روز مقاومت است

در شرناخ و منطقه خنوس واقع در ارزوم، یاد شیخ سعید و یارانش گرامی داشته شد در این یادبودها گفته شد‌: ‌«امروز روز ظلم و مقاومت است. مبارزه ما علیه فاشیسم و انزوای تحمیلی باید ادامه یابد‌.‌»

مراسم گرامی‌داشت یاد شهادت شیخ سعید و یارانش

یاد شیخ سعید و ۴۶ یار او در ۹۹مین سالگرد شهادتشان در شرناخ و منطقه خنوس ارزروم گرامی داشته شد.

شرناخ

حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌(دم پارتی) شعبه شرناخ،‌ در ۹۹مین سالگرد شهادت شیخ سعید و یارانش در مقابل ساختمان خود یک مراسم گرامیداشت برگزار کرد. سخنگوی مشترک دم پارتی، عایشه گُل دوغان، شعبه‌های دم پارتی در مناطق پیرامون،  حزب مناطق دمکراتیک ‌(د‌ب‌پ) شعبه شرناخ، مجلس مادران صلح و نهادهای مدنی شرناخ نیز در این بیانیه شرکت کردند. مشارکت کنندگان برای اهمیت و معنای این روز لباس‌های سیاه پوشیده و اینچنین در این مراسم شرکت کردند. در این مراسم پلاکارتی با عنوان ‌«ما از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۹۹ سرتعظیم فرود نیاورده و نخواهیم آورد» به همراه تصاویر شیخ سعید و یارانش، برافراشته شد.

‌«حقیقت با ظلم نابود نمی‌شود»

متن بیانیه از سوی ریاست مشترک دم پارتی شرناخ، عبدالله گونگن قرائت شد. در این بیانیه علاوه بر گرامیداشت سالگرد شهادت شیخ سعید و یارانش گفته شد‌:‌‌ ‌«پس ازگذشت ۷۴ سال از اعدام شیخ سعید و یارانش در سال ۱۹۲۵، دوباره در سال ۱۹۹۹ در همان روز مجازات اعدام به جناب عبدالله اوجلان تحمیل شد. انتخاب این تاریخ تصادفی نیست، کاملا برعکس برای آزدی خلق کورد این یک پیام شفاف است.‌» در ادامه بیانیه گونگن ابراز نمود که آنان علیه انزوای تحمیلی و نظام شکنجه در امرالی و دیگر زندان‌ها همچنین سیاست‌های انکار و نابودی علیه خلق کورد، بی‌وقفه مبارزه خواهند کرد.

سخنگوی دم پارتی، عایشه گل دوغان نیز در سخنرانی خود بیان کرد که امروز برای کوردستان یک روز سیاه ست و گفت‌:‌‌ ‌«امروز تاریخ ظلم، مقاومت و سرافرازی است. شیخ سعید زمانیکه اعدام شد برای ما یک میراث برجای گذاشت. آن میراث مبارزه بود. زمانیکه از این اعدام ۷۴ سال گذشت دوباره در همان روز در سال ۱۹۹۹ در شخص جناب عبدالله اوجالان یکبار دیگر خواستند که خلق کورد را اعدام کنند. امروز برای تاریخ ترکیه نیز یک روز سیاه می‌باشد. باید خلق ترکیه نیز احساسات خود را با ما یکی سازد. تا زمانیکه تمام کسانی که بروی این خاک زندگی می‌کنند، برابر و آزاد نباشند این تاریخ تغییر نخواهد کرد. تاریخ یکبار دیگر نشان داد که حقیقت یک ملت باظلم نابود نمی‌شود.‌»

این بیانیه با سردادن شعار ‌«شهدا نمی‌میرند» به پایان رسید.

ارزروم

دب‌پ و دم پارتی د منطقه خنوس از توابع ارزروم نیز مراسم یادبود شیخ سعید را برگزار کردند. افراد بسیاری در این مراسم شرکت کردند. ریاست مشترک د‌ب‌پ در منطقه خنوس، حسن دوغان در این گرامی‌داشت در سخنرانی خود اعلام کرد که باید مکان دفن شیخ سعید و یارانش برای خانواده‌های آنان و افکار عمومی آشکار شود و گفت‌: ‌«باید تمام حقوق به آنان بازگردانده شود. نه دادگاه‌های استقلال و نه ‌نهاد امنیت ملی نمی‌توانند مانعی برای مبارزه ما باشند و آنان را از یادها پاک کنند‌.‌»

‌‌‌«مبارزه شیخ سعید را امروز جناب اوجالان ادامه می‌دهد»

نوه‌ی شیخ سعید، بدری فرات نیز بیان داشت که سیاست‌های انکارگرایانه کوردها از سوی دولت از سال ۱۹۲۴ تا کنون ادامه دارد و گفت‌:‌‌ ‌«ما به مثابه نوه‌های شیخ سعید تا زمانیکه مسئله کورد به رهیافت برسد، به مبارزه خود ادامه می‌دهیم. راه‌حل کوردها تنها صلح می‌باشد. مبارزه شیخ سعید امروز از سوی جناب اوجالان ادامه دارد. ما می‌خواهیم بروی این خاک دیگر صلح حاکم شود.‌»