یاد ودات آیدین گرامی‌ داشته شد

به مناسبت عید رمضان،‌ یاد ودات آیدین که از طرف دولت ترکیه به قتل رسیده ‌بود در کنار مزارش گرامی داشته شد.

یادبود

با پیشگامی جمعیت همکاری، پشتیبانی،‌ اتحاد و فرهنگی با خانوده‌هایی که بستگان خود را در مهد تمدن از دست داده‌اند ‌(MEBYA-DER) از مزار، ودات آیدین که مورخ ۵ ژوئیه ۱۹۹۱ از طرف ژیتم ربوده شده بود و پس از ۲ روز جنازه او در منطقه مادن واقع در خارپت پیدا شد، دیدار به عمل آمد. در این بازدید از آرامگاه دریه مردین کنشگران جنبش زنان آزاد ‌(ت‌ژآ)، اعضا و مدیران سازمان‌های حزب مناطق دمکراتیک ‌(د‌ب‌پ)، حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌(دم پارتی) در شهر آمد، سرحد ارن و خالده ترک‌اوغلو نمایندگان دم پارتی در شهر آمد، ریاست مشترک کلانشهر و مناطق‌ توابع آن رزان و شهر جدید، شکران آیدین همسر ودات آیدین و برادر او ویسی آیدین در این مراسم یاد بود حضور یافتند.

این مراسم یادبود با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدا آغاز شد. سپس ریاست مشترک دم پارتی در آمد،‌ پینار ساکیک تکین سخنرانی کرد. تکین در شخص ودات آیدین یاد تمام کسانیکه در مبارزه آزادی و دمکراسی جان خود را فدا نموده‌اند را گرامی داشت. تکین اعلام کرد که ودات آیدین یکی از پایه‌های بنیادین مبارزه سیاسی آنان است و اکنون نیز در این مبارزه زنده است. تکین اشاره کرد که خلق کورد از زمان بنیانگذاری جمهوری ترکیه تا به امروز سیاست‌های نابودی، انکار، آلام و ظلم را بخوبی می‌شناسد و اینچنین ادامه داد‌: ‌«ما یاد رفقایی که جان خود را به مثابه هزینه داده‌اند و صلح،‌ آزادی و دمکراسی را برای این جغرافیا به ارمغان آورده‌اند را گرامی‌ می‌داریم. لازم است فراموش کرد که ما همیشه به آنان مدیون و سپاسگذار هستیم.»

همسر ودات آیدین، شکران آیدین نیز در شخص ودات آیدین یاد  تمامی شهدای مبارزه آزادی و دمکراسی را گرامی‌ داشت. شکران آیدین جشن خلق کورد و تمام خلق‌های ستمدیده‌ی جهان را تبریک گفت و بیان داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ‌«من به رفقایی که در انتخابات پیروز شدند تبریک می‌گویم. چیزی که ما از آنان می‌خواهیم اینست که برای منافع خلق به کار و کنش بپردازند. پس از ۱۱ سال یکبار دیگر به شهر آمد قدم گذاشتم. ما هم غمگین و هم سربلند هستیم. ما همه باید از شهدا صیانت کنیم. رنج شهدا بسیار است. باید هیچگاه رنج آنان را فراموش نکنیم. هر مقامی هم که داشته باشیم اگر ما رنج شهدا را از یاد نبرده و راه آنان را ادامه دهیم مطمعنا پیروز خواهیم شد.‌‌»

برادر ودات آیدین،‌ ویسی آیدین نیز اعلام کرد که در این عید هرکسی مرادی دارد و مراد او اینست که این جشن به دلیلی صلح مبدل شود، همچنین گفت‌: ‌«امیدوارم در خاورمیانه،‌ در وطن ما و در هر جایی که جنگ وجود دارد به دلیلی برای صلحی پاینده مبدل شود. من این عید را به تمام شهدا تبریک می‌گویم. اراده خلق در انتخابات پیروز شد و مبارزه دمکراسی برای بدست آوردن حیات خود به دلیل آن مبدل شده است. به همین دلایل من یکبار دیگر جشن خلق کورد باورمند را تبریک می‌گویم.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»