یگان‌های مقاومت شنگال: تلاش‌های حزب دمکرات کوردستان سبب پاسخی تند خواهد شد

فرماندهی ی‌ب‌ش به مناسبت ششمین سالگرد حمله به خانسور بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «برای جلوگیری از جنگ، بسیار حساس برخورد کردیم. اما این بار، تمام تلاش‌های حزب دمکرات کوردستان سبب پاسخی تند خواهد شد.»

فرماندهی یگان‌های مقاومت شنگال به مناسبت ششمین سالگرد حمله به خانسور بیانیه‌ای منتشر کرد. ی‌ب‌ش ابتدا از همه شهدای خانسور با احترام یاد کرد و قول داد که از مردم و دستاوردها پاسداری کند.

بیانیه ی‌ب‌ش به شرح زیر است:

«حمله به خانسور توسط دولت‌های اشغالگر طراحی شده بود و آن حمله توسط پ‌د‌ک انجام شد. حمله خانسور پس از آزادسازی شنگال صورت گرفت. شنگال توسط دختران و پسران این خلق با پیشاهنگی نیروهای ه‌پ‌گ و یژا استار و با نیروی یگان‌های مقاومت شنگال و یگان‌های زنان شنگال آزاد شد. با اتحاد نیروهای خارجی و با برخی طیف‌های مختلف نمی‌توانست این اتفاق بیفتد. این پیروزی کاملا با اراده مردم و رهبری مستقل به دست آمد. پس از این پیروزی، نیروی مردمی به تدریج خود را سازماندهی کرد و بر این اساس اداره خود را توسعه داد. با این حال، اشغالگران این موفقیت را تحمل نکردند. بر همین اساس حمله کردند و پ‌د‌ک نیز برای آن اقدام کرد. بر این اساس باید محتوای حمله ۳ مارس را درک کنیم. این یک حمله کاملاً نابردبار علیه اراده مردم بود. چون وقتی مردم متشکل هستند دیگر نیازی به آنها نیست. افراد سازمان‌یافته عمدتاً از نظر امنیتی، فرهنگی و سیاسی مستقل می‌شوند. از این نظر خشم پ‌د‌ک قابل درک است. زیرا پ‌د‌ک سال‌هاست مردم را فریب می‌دهد. می‌گوید امنیت شما را فراهم می‌کنیم، اما آخرین نسل‌کشی نشان داد که اینطور نیست. وقتی داعش اینجا بود، پ‌د‌ک فرار کرد، وقتی این منطقه آزاد شد، تازه وارد عمل شد و خودروهای زرهی خود را به مناطق آزاد شده آورد. مردم ما نیز در برابر خیانت واکنش نشان دادند. مردم و گریلاهای شنگال با هم وارد عمل شدند. وقتی به شهدای ۳ مارس نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که مردم شنگال یک صدا و یک دست جلوی اشغالگری را گرفتند. رفیق نازه از حوزه اجتماعی، رفیق نوژیان از مطبوعات آزاد، از نیروهای نظامی نیز با پیشاهنگی مقاومت رفقا اورهان، چکدار، چیا، تکوشین و در مجموع ۱۲ نفر از رفقای ما برای جلوگیری از این اشغالگری ناگوار به شهادت رسیدند. این نتیجه یک واکنش تند بود، یک واکنش بزرگ علیه اشغالگری بود. در نتیجه این جغرافیا به پ‌د‌ک واگذار نشد.

حتی امروز هم معاملات زیادی علیه شنگال در پشت صحنه وجود دارد. پ‌د‌ک اغلب این سرزمین را تهدید می‌کند. نه تنها تهدید، برنامه‌ریزی و تلاش‌های آنها نیز وجود دارد. نکته عجیب این است که به دولت ترکیه پشتگرم است. این دولت در طول تاریخ خود مسئول بسیاری از نسل‌کشیها در مورد شنگال است. حزب دمکرات کوردستان به خوبی می‌داند که ما به عنوان مردم ایزدی چقدر در برابر اشغالگری عثمانی توسط ترکیه حساس هستیم. اما هنوز هم این قدرت جلوی نقشه‌های کثیف را نمی‌گیرد. دولت ترکیه را به عنوان معلم خود قرار داده است و حتی امروز نیز به نام ایزدی‌ها قیمهایی را به مجلس نینووا می‌فرستد، جاسوسی را ترویج می‌کند و همچنین نقشه‌های کثیف زیادی دارد. ما از برنامه‌های آنها آگاه هستیم. اما پ‌د‌ک باید خوب بداند که آن زمان برای آنکه جنگ رخ ندهد ما با حساسیت برخورد کردیم و خیلی مراقب بودیم. اما این بار تمام تلاش‌های پ‌د‌ک به پاسخی قوی و بدون بحث منجر خواهد شد. این بار ما بیش از هر زمان دیگری آماده‌ایم تا از مردم و دستاوردهای خود محافظت کنیم.

از آغاز نسل‌کشی تا به امروز در این راه قربانیان گرانبهایی چون برخودان، مام زکی، زردشت، آرین، بریوان، سید، دژوار و آزاد و در آخرین مورد نیز رفیق سعدون را دادیم اما از مبارزه و هدف خود که زندگی در میهنی آزاد است دست برنداشته‌ایم . حملات هرچقدر که انجام شود و از هر طرفی که باشد، ما تا آخر در پی شهدایمان که داستان‌ها نوشته‌اند ایستادگی می‌کنیم و آرزوها و اهدافشان را برآورده می‌کنیم. همانطور که در روز اول در سخت‌ترین شرایط این قول را دادیم، امروز در شخص شهدایمان در خانسور عهد خود را تکرار می‌کنیم.

بر این اساس از شهدای خود در خانسور یاد می‌کنیم و در وجود شهدای خانسور از همه شهدای خود که در راه یک زندگی انسانی، برابر و آزاد جان خود را فدا کردند، با احترام یاد می‌کنیم و در مقابلشان سر تعظیم فرود می‌آوریم. ما می‌گوییم پیروزی از آن ما و مردم ما در پرتو این قهرمانان خواهد بود.»