ی‌رد: رفیق روسیدا نماینده شایسته زندگی آزاد و سنت مطبوعات آزاد بود

اتحادیه مطبوعات آزاد (ی‌رد): «رفیق روسیدا عمق ایدئولوژیک و عزم را در عمل خود مجسم کرد. او با جنبه‌های مبارزاتی، نویسندگی، گزارشگری و روزنامه‌نگاری خود، مظهر شخصیت کامل شد و به قافله شهدای مطبوعاتی ما پیوست که فضاهای آزاد زندگی را گام به گام ساختند.»

بیانیه ی‌ر‌د

شورای هماهنگی ی‌رد گفت: «هر مردم و هر زمانی قهرمانان قدرتمندی دارند. این قهرمانان فقط در گذشته زندگی نمی‌کنند. گاهی به اندازه‌ای دورند که ما نمی‌توانیم ببینیم، گاهی با رویاها و باورهایشان با ما هستند و گاهی در جایی هستند که می‌روند. اما هر کدام از آنها این کار را با گرفتن گوشه‌ای از مقاومت بزرگی که در این لحظه در حال وقوع است انجام می‌دهند. گریلاهای عصر فضا کسانی هستند که همچنان به بودن انسان صاحب مقدس‌ترین عملیات‌ها ادامه می‌دهند. آن قهرمانان بزرگی هستند که زندگی آزاد و عصر بشریت را آفریدند. اولین و آخرین سوگند آنها این است که نگذارند ظالم نفس بکشد و تنها آرزویشان دیدار با رهبر آپو و رهایی این خلق است.

آخرین این قهرمانان، رفقا روسیدا مردین، مظلوم دوغان و برخودان قامشلو، قهرمانان واقعی این عصر شدند. یاد و خاطره این رفقای قهرمان شهید را با احترام، عشق و قدردانی گرامی می‌داریم و قول خود را برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها و رسیدن به اهدافشان تکرار می‌کنیم.»

در بیانیه شورای هماهنگی اتحادیه مطبوعات آزاد (ی‌رد) موارد زیر آمده است:

«رفیق روسیدا نقش عمده‌ای در کمک به زنان برای به دست آوردن هویت تبلیغاتی-آژیتاسیونی در مبارزات آزادی ما ایفا کرد. او عمق ایدئولوژیک و عزم را در عمل خود مجسم کرد. او با جنبه‌های مبارزاتی، نویسندگی، گزارشگری و روزنامه‌نگاری خود، مظهر شخصیت کامل شد و به قافله شهدای مطبوعاتی ما پیوست که فضاهای آزاد زندگی را گام به گام ساختند.

رفیق روسیدا در تقویت کار رسانه‌ای زنان در برابر ارتش رسانه‌ای نظام مردسالار و ذهنیت و زبان مردانه تلاش زیادی کرده است. اعتماد به نفس و قدرت مقاومت زنان را افزایش داد و نمونه‌ای برای ابراز وجود در همه عرصه‌ها به ویژه مطالعات ایدئولوژیکی و فکری و کسب هویت و شخصیت شد.

او یکی از آن رفقای ما بود که خود را به فعالیت‌های رسانه‌ای محدود نمی‌کرد، توسعه را در همه ابعاد بنا کرد، در مواقع لزوم خبرسازی می‌کرد، در مواقع لزوم برنامه ارائه می‌کرد و در مواقع لزوم برای تامین آزادی مردمش مبارزه می‌کرد. او یکی از کسانی بود که رفقای زیادی را در کار رسانه‌ای خود پرورش داد و آموزش داد که مطبوعات چگونه باید آزاد باشد. تعهد او به زندگی، روحیه‌اش، جدیت او در کارش، توانایی او در به درستی انجام دادن تمام جزئیات و رفاقت خوب او به ما نشان داد که چگونه زندگی و کار کنیم.

او با انجام کار مطبوعاتی در سخت‌ترین شرایط به یکی از نمایندگان مفتخر سنت مطبوعات آزاد تبدیل شد. در دوره‌ای که اشغالگری و حملات نسل‌کشی شدت یافته است، برای وارد کردن شدیدترین ضربات به ظالمان پیش‌قدم شد و پیشاهنگی را که با قلم و دوربین خود انجام داده بود، با تفنگ ادامه داد. بدین ترتیب او یک بار دیگر سوگند تحقق زندگی آزاد و موفقیت را در خاطرات ما حک کرد.

ما یک بار دیگر با عشق، احترام و قدردانی یاد رفیق روسیدا را گرامی می‌داریم و قول خود را تکرار می‌کنیم که به عنوان دست‌اندرکاران مطبوعات آزاد بدون تردید و نگرانی به راهپیمایی انقلابی خواهیم پیوست.

ما همیشه با الگو قرار دادن فداکاری‌های بی‌پایان همه شهدایمان، از غربت‌الی تا سلجوق‌ها، از خلیل داغ تا سید اَوران، و بازتاب زندگی آنها در زندگی و کارمان، پرچم مبارزه را به اهتزاز در می‌آوریم.»