یژا استار یاد بریتان نورحق چیا و آخین گابار را گرامی داشت

فرماندهی قرارگاه مرکزی یژا استار با گرامیداشت یاد و خاطره فرماندهان بریتان نورحق چیا و آخین گابار اظهار داشت: «ما مبارزات رفقا بریتان و آخین را بیش از پیش گسترش خواهیم داد و در راه آزادی کوردستان به موفقیت دست خواهیم یافت.»

شهدای یژا استار

فرماندهی قرارگاه مرکزی یژا استار در بیانیه‌ای کتبی یاد و خاطره بریتان نورحق چیا (سلطان داغ) از اعضای فرماندهی ناحیه ماوا در گابار را که در درگیری با ارتش اشغالگر ترکیه در این منطقه در تاریخ ۲۳ ژوئن ۲۰۲۴ به شهادت رسید و آخین گابار (زینپ اوزکان) که در منطقه ماوا در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴ به شهادت رسید را گرامی داشت.

در بیانیه فرماندهی قرارگاه مرکزی یژا استار آمده است: «از فرمانده بریتان نورحق چیا و آخین گابار از رفقای راستین شهید زیلان، که با عشق به آزادی در دل زیلان و با عظمت عملیات‌های معنادارش، راه او را ادامه دادند، با کمال قدردانی یاد می‌کنیم.

فرمانده بریتان نورحق چیا در سرزمین‌های باستانی مردین در خانواده‌ای اصیل و دارای سنت میهن‌دوستی به دنیا آمد. او در جوانی با کورد بودن شناخت پیدا کرد. به همین دلیل هرگز قبول نکرد که در برابر فشار و ظلم نظام سلطه تسلیم شود. رفیق ما بریتان که امید به زندگی آزاد را در پ‌ک‌ک و گریلا می‌یافت، پاسخ تمام مشکلاتی را که با آنها درگیر بود را در رهبر آپو معمار این ایدئولوژی مقدس یافت و در سال ۲۰۰۲ به صفوف آزادی پیوست. عشق بریتان به پ‌ک‌ک از کودکی تا لحظه شهادت هرگز در قلبش تزلزل نداشت. به همین دلیل پس از حضور در حزب ما بلافاصله موضع مبارزاتی گرفت و با گرایشات انحلال‌طلبانه مبارزه کرد.

او با هوش و استعداد خود به سرعت به قوی‌ترین مدافع زندگی رهبر آپو تبدیل شد. او با خواندن و درک اندیشه‌های رهبر آپو خود را از نظر ایدئولوژیک تقویت کرد. مثل شمشیری تیز در صیانت از ارزش‌های جنبش ما بود. فرمانده بریتان هنوز که در قید حیات بود زندگی‌اش را وقف آزادی میهنش کرد. هر جا سختی بود، آنجا بود. او پیگیرانه به مبارزه خود در هر منطقه از میهن از باکور تا باشور تا روژهلات ادامه داد. بریتان که شخصیت یک زن مبارز کورد را داشت، برای رسیدن به زندگی آزاد و شرافتمندانه با پایبندی به ارزش‌های اخلاقی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کرد، شجاع و با اراده بود. رفیق بریتان پارادایم زندگی دموکراتیک و آزادی زنان را در هر زمینه‌ای که کار می‌کرد عملی می‌نمود. او از قندیل تا زاگرس، از زاگرس تا متینا توانست با مواضع صریح و حضور پررنگ خود در خط رهبری به رفقایش اطمینان و اعتماد به نفس ببخشد.

رفتن به منطقه باکور برای شهید بریتان به معنای نزدیکتر شدن به رهبری بود. رفیق بریتان که معتقد بود انقلاب بزرگ کوردستان با آزادسازی باکور از اشغال آغاز خواهد شد، به عنوان یکی از اعضای فرماندهی ناحیه گابار به گابار که سالها آرزویش را داشت رفت. فرمانده بریتان ۲۲ سال در بسیاری از کوههای کوردستان در تلاش برای ساختن زندگی شرافتمندانه و آزادانه جنگید. او با تلاش و علاقه خود به صیانت و ترویج ارزش‌های زندگی آزاد پرداخت. رویای شهدا را در آغوش گرفت و نام آنها را در دل خود حک کرد. بار دیگر ارزش ماه ژوئن را افزایش داد.

رفیق آخین به یک مبارز جنگهای بزرگ تبدیل شد

رفیق ما آخین گابار در بوتان در خانواده‌ای میهن‌دوست و فداکار سرزمین خود به دنیا آمد. به همین دلیل در کودکی شاهد ظلم و آزار مردم کوردستان بود. او آگاه بود که آنها با دشمنی ظالم روبرو هستند. او در سنین پایین متوجه سیاست‌های جنگ ویژه و آسیمیلاسیون شد. رفیق آخین خط مبارزه علیه این قدرت حاکم را به وضوح مشخص کرد. رفیق ما آخین که پس از آشنایی با گریلا شروع به کارهای مبارزاتی کرد، در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت به کوه‌هایی که آرزویش را داشت برود و به صفوف گریلا در بوتان پیوست.

هدف رفیق آخین با پیوستن به گریلا این بود که هویت کاذبی را که نظام به او پیشنهاد کرده بود رد کند و به هویت واقعی زن برسد. به همین دلیل سال‌ها برای رسیدن به این هدف تلاش کرد. رفیق آخین که می‌دانست حتی در کوهستان هم دستیابی به زندگی آزاد آسان نیست، با تلاش‌های فراوان، خود را رشد داد و تقویت کرد. سالهای پر از مبارزه را از کوهستان قندیل گرفته تا هفتانین گذراند. او معنای این جمله رفقایش که در جنگ هفتانین به شهادت رسیدند، «اینجا هفتانین است» را به دشمن نشان داد. اصرار بر دستیابی به هویت زن آزاد یکی از اهداف اصلی رفیق آخین بود. او معتقد بود که این امر تنها از طریق آموزش پ‌ک‌ک محقق می‌شود. بر همین اساس برای آموزش وارد آکادمی زنان آزاد شهید بریتان شد.

رفیق آخین در هر منطقه‌ای که می‌ماند طبیعتاً به پیشاهنگی در زندگی می‌پراخت و به رفقایش روحیه و نیرو و شجاعت می‌بخشید. رفیق آخین مبارز جنگهای بزرگ، رفیق روزهای سخت و انقلابی آرمان کوردستان شد. قدرت و روحیه خود را از رفقای شهیدش گرفت. او بزرگترین جنگ خود را برای گرفتن انتقام آنها انجام داد. با ایمان و شجاعت فرماندهانی چون هژار، اسمر و زلال به جنگ با دشمن پرداخت و ضربات سنگینی وارد کرد. او برای تقویت پایبندی به شهدا و تحقق آرزوهایشان با قاطعیت و عزم فراوان راهی بوتان شد. رفیق آخین در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴ در مقابل حمله دشمن که در سالگرد شهادت فرمانده ایثارگر زیلان در منطقه ماوا آغاز کرد، فداکارانه جنگید و به شهادت رسید.

بریتان و آخین با عملیات‌های خود وفاداری خود را به شهدا نشان دادند. آنها با قهرمانی خود عشق خود را به رهبر آپو جاودانه و واقعی کردند. آنها همیشه به دنبال حقیقت بودند و وقتی درد و رنج جامعه کورد و زنان کورد را دیدند با آن درد نیرومندتر شدند و مبارزه خود را بزرگتر کردند. آنها به خوبی درک می‌کردند که آنچه بر زنان تحمیل می‌شود خیانت به زندگی است. برای پایان یافتن این خیانت، باید زندگی با دستان زنان، علم زنان، عواطف زنان و زیبایی زنان بازسازی می‌شد. برای این، آنها همیشه تلاش کردند، مبارزه کردند و جنگیدند. آنها جان خود را در این راه فدا کردند.

ما به عنوان رفقای بریتان و آخین، جنگ و مبارزه آنها را بیشتر گسترش خواهیم داد. ما با موفقیت در راه آزادی کوردستان و تحقق انقلاب زنان به تعهد خود در قبال این دو قهرمان و همه قهرمانان انقلاب کوردستان عمل خواهیم کرد.»