زن جوان ایزدی نجات یافته توسط ی‌پ‌ژ با هلهله و شادی در شنگال مورد استقبال قرار گرفت

کووان ایدو خرتو، زن جوان ایزدی که در جریان حملات نسل‌کشی داعش در شنگال در سال ۲۰۱۴ از سوی تبهکاران داعش ربوده شده بود، در طی عملیات مبارزان ی‌پ‌ژ در اردوگاه هول نجات داده شد و به جمع خانواده‌اش در شنگال برگشت.

عملیات در کمپ هول در شهر حسکه در ۲۷ ژانویه با مشارکت نیروهای امنیت داخلی اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه و ق‌س‌د (نیروهای سوریه دموکراتیک) آغاز شد.

مبارزان یگان‌های مدافع  زنان (ی‌پ‌ژ) در این عملیات که تا ۶ فوریه ادامه داشت، یک زن جوان ایزدی به نام کوان ایدو خرتو را که در جریان حملات نسل‌کشی در شنگال در ۳ اوت ۲۰۱۴ ربوده شده بود، نجات دادند.

کووان ایدو خرتو ابتدا توسط نهاد «خانه ایزدی‌ها» که در روژاوا قرار دارد به انجمن شنگال و یگان‌های زنان شنگال (ی‌‌ژش) تحویل داده شد.

جنبش زنان آزاد ایزدی (تاژه)، خانواده‌اش و بسیاری از زنان شنگال از کووان ایدو خرتو با هلهله و دسته‌گل‌ها استقبال کرد.

عدول علی، عضو تاژه، از نیروهای امنیتی شمال و شرق سوریه تشکر کرد و گفت: «به کووان می‌گوییم که خوش آمدی. در آستانه ۸ مارس هستیم. آرزو می‌کنیم که این روز برای همه زنان مبارک باشد و امیدواریم که همه زنان اسیر ایزدی آزاد شوند. مبارزان ق‌س‌د انسان‌های ما را با خون خود آزاد می‌کنند.»

کووان ایدو خرتو، زن جوان ایزدی، گفت: «خیلی خوشحالم که به این شکل از من استقبال شد. امیدوارم همه زنان اسیر ایزدی در اینجا با همین خوشحالی مورد استقبال قرار گرفته و آزاد شوند. این احساس بسیار خوبی است.»

عموی کووان ایدو خرتو، خلف شوان، گفت: «زمانی که تبهکاران داعش به شنگال حمله کردند، کووان به همراه خانواده‌اش اسیر شد. کووان را از سنونه به خانه‌سور و از آنجا به رقه بردند. پس از آزادسازی رقه، او را به اردوگاه هول بردند. با این حال می‌ترسید بگوید ایزدی هستم. زیرا تبهکاران داعش کسانی را می‌کشتند که به ایزدی بودنشان اعتراف می‌کردند.»

خلف شوان از نیروهای امنیتی شمال و شرق سوریه و یگان‌های مقاومت شنگال (ی‌ب‌ش) و ی‌ژ‌ش تشکر کرد و گفت: «محل اختفای والدین کووان هنوز مشخص نیست. هیچ خبری از آنها نیست. دولت عراق تاکنون هیچ کاری برای یافتن خانواده‌های گمشده ما انجام نداده است. عراق باید به مسئولیت‌های خود عمل کند.»