زنان گرمیان‌: ‌تصویب ‌ قانون «احوال شخصیه» را رد می‌کنیم

در شهرک کلار یک پانل درباره مشکلات و پیامدهای تصویب ‌قانون ‌‌«احوال شخصیه» در عراق با حضور دکتر سافیناز ابوبکر، وکیل مدافع، کاوه لطیف و مُلا طاها یکی از مُلایان آیینی برگزار شد.

غروب امروز در شهرک کلار واقع شده در مرکز منطقه گرمیان، در کتابخانه عمومی کلار یک پانل درباره تصویب قانون ‌«احوال شخصیه» از سوی مرکز مشترک سازمان‌های زنان و کنشگران گرمیان، با حضور دکتر سافیناز ابوبکر، وکیل مدافع، کاوه لطیف و مُلا طاها یکی از مُلاهای آیینی برگزار شد.

در ابتدا استاد روشنا محمد به مشارکت کنندگان خوش‌آمدگویی گفت و پس از انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدا و قربانیان این پانل برگزار شد.

‌«با لباس دینی اعمال نامشروع و ناشایست بسیاری انجام می‌شود»

در این پانل، مُلا طاها درباره کودک همسری، به پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت‌: ‌«زمانیکه به خواستگاری حضرت فاطمه، دختر حضرت محمد می‌آیند بدلیل اینکه سن او کم بوده، به ازدواج وی راضی نمی‌شود. به همین خاطر خیلی از موارد هستند که برای پنهان کردنشان تنها لباسی دینی به آنها پوشانده می‌شود، اما در واقع آنگونه نیستند.»

‌«یک دختر ۹ ساله از لحاظ جسمی و روانی برای ازدواج حاضر نیست»

سپس دکتر سافیناز ابوبکر توجه‌ها را به دختران در سنین ۹ سالگی معطوف داشت که برای ازدواج آمادگی لازمه را ندارد و گفت‌: ‌«ارتباط جنسی برای کودکان، کار تندرستی نیست، زیرا آنان هنوز در مرحله رشد هستند. به همین‌خاطر ازدواج کودکان آسیب‌های بسیاری را به همراه دارد. یکی از همین آسیب‌ها منتقل شدن باکتری و ویروس است که در زمان بارداری، بدن یک کودک توانایی پذیرش چنین چیزی را ندارد و این کاری ناسالم و غیرتندرستی می‌باشد، می‌توان دلایل دیگری هم بیان کرد که ازدواج در سنین کودکان مسبب آسیب‌ها و مشکلات بسیاری است.‌»

‌«مطابق با مذهب، یک مرد می‌تواند دختری ۹ ساله را عقد کند»

وکیل مدافع، کاوه لطیف از جنبه قانونی، بررسی و ارزیابی خود از کودک همسری را بیان کرد و گفت‌: ‌«این قانون پیشنهاد شده متشکل از ۳ ماده است که یکی از آنها معمولی و دوتای دیگر به ازوداج کودکان و چندهمسری مرتبط است. در اقلیم کوردستان برای ازدواج غیرقانونی، مجازات سنگینی وضع شده است، طبق قانون مجازات ۵ سال حبس برای آن معیین شده است، اما همین کار از سوی دادگاه عراقی دارای مجازات نقدی است و تهدید بسیار کمی می‌باشد.‌»

لطیف همچنین گفت‌‌: ‌«این حکم دادگاه عراق، اقلیم کوردستان را دربرنمی‌گیرد اما تاثیرات غیرمستقیمی خواهد داشت،‌ آنهم اینست که اهالی اینجا برای چندهمسری به سوی دادگاه‌های عراق خواهند رفت. یکی دیگر از قوانین دادگاه عراق هم اینست که مطابق با مذهب، یک مرد می‌تواند دختری را به عقد خود درآورد.»

در پایان مشارکت کنندگان در این پانل، نظرات و پرسش‌های خود را ابراز کردند.