تصویر

زنان مخموری: به کسانی رای دهید که می‌توانند از کوردستان محافظت کنند

زنان اردوگاه آوارگان مخمور در خصوص انتخابات باشور کوردستان این فراخوان را دادند: «هر حزب و شخصی که برای مردم باشور سودمند بوده و می‌تواند از خاک کوردستان و حقوق فقرا صیانت کند، باید به آنها رای داد.»

اهالی اقلیم کوردستان در تاریخ ۲۰ اکتبر برای ششمین دوره پارلمان اقلیم کوردستان رای خواهند داد. بسیاری از احزاب و ائتلاف در باشور کوردستان برای کسب ۱۰۰ کرسی پارلمان اقلیم کوردستان با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این خصوص زنان اردوگاه آوارگان شهید رستم جودی (مخمور) با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کردند.

«از خاک دفاع کنند و اشغالگران را از کوردستان اخراج کنند»

زلیخا شرنخی در ابتدای سخنان خود از مردم باشور کوردستان خواست به وجدان خود رجوع کنند و رای خود را به کار گیرند و گفت: «مردم ما در باشور کوردستان باید به کسانی رای بدهند که بتوانند از خاک خود دفاع کنند و اشغالگران را از کوردستان اخراج کنند. حتی افرادی که انتخاب می‌شوند باید از حقوق زنان در باشور کوردستان صیانت کنند. زیرا هر روز در باشور کوردستان ده‌ها زن به قتل می‌رسند و با خشونت مواجه می‌شوند. مردم باشور هم شهدای بزرگی داده و زحماتی کشیده‌اند. در باشور کوردستان دیگر کسی نمی‌تواند دو کلمه صحبت کند. افرادی که مدعی سرزمین و حقوق خود هستند دستگیر و شکنجه می‌شوند. سلیمان احمد مدت‌هاست در زندان‌های باشور کوردستان زندانی است. این به دلیل محدودیت آزادی بیان است. ده‌ها تن از رفقای سلیمان احمد که برای جامعه خود کاری انجام می‌دهند در حال حاضر در زندان‌های باشور کوردستان به سر می‌برند. جوانان باشور کوردستان به دلیل نداشتن فرصت و نداشتن زندگی باثبات به سمت اروپا می‌روند و در راه جان خود را از دست می‌دهند.»

«پیروزی از آن مردم آزادی‌خواه است»

زلیخا شرنخی در پایان سخنان خود با بیان اینکه مردم باشور کوردستان می‌توانند در این انتخابات از سرزمین خود صیانت کنند، گفت: «تمام زمین‌های باشور کوردستان اشغال و فروخته شده است، روستاهای باشور کوردستان توسط دولت ترکیه سوزانده و تخلیه شد. کسانی که انتخاب می‌شوند باید از مردم باشور، خانواده شهدا و فرزندان باشور کوردستان صیانت کنند. خداوند از حق کسانی که به فرزندان ما خیانت کردند نگذرد. خائنان و خود‌فروشان هر کاری هم بکنند، پیروزی از آنِ مردم آزادی‌خواه خواهد بود.»

تایبَت مژینی همچنین با اشاره به اینکه مردم باشور کوردستان باید اکنون واقعیت آنچه در باشور کوردستان رخ می‌دهد را ببینند و از رای خود استفاده کنند، گفت: «بیستم ماه انتخابات باشور کوردستان است. انتخاب حق آزادانه هر فردی است که بتواند آزادانه از رای خود استفاده کند. مردم ما در باشور کوردستان نیز خودشان با ظلم و ستم زیادی روبه‌رو شده‌اند، به قتل رسیده‌اند و به چهار بخش کوردستان آواره شده‌اند. آنها این درد را از نزدیک تجربه کرده‌اند. آنها اکنون باید چشمان خود را باز کنند و ببینند چه کسی امروز از حقوق آنها صیانت می‌کند. هر حزب و شخصی که برای مردم باشور سودمند بوده و می‌تواند از خاک کوردستان و حقوق فقرا صیانت کند، باید به آنها رای داد. به خصوص مادران و زنان باید از زنان صیانت کنند. دیگر نباید زنان و کودکان در باشور کوردستان به قتل برسند، نباید خاک کوردستان مورد اشغال قرار گیرد.»

تایبت مژینی سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «از مردم باشور کوردستان به ویژه زنان می‌خواهم به پای صندوق‌های رای رفته و از رای خود استفاده کنند. باید به افرادی که در مجلس می‌توانند از حقوق زنان و سرزمین کوردستان دفاع کنند، رای دهند.»