زیلان وژین‌: روز ۴آوریل سمبل مبارزه‌ای نوین خلق‌ماست

زیلان وژین‌، ریاست مشترک پژاک ولادت رهبر آپو و ۲۰مین سالگرد بنیانگذاری پژاک را یاد کرد و اعلام نمود که ولادت رهبر آپو زاده شدن یک خلق و مبارزه‌ای نوین است. زاده شدن زنان و خلقی آزادی‌‌خواه است.

بیانات زیلان وژین

زیلان وژین‌، ریاست مشترک حزب حیات آزاد کوردستان ‌(پژاک‌) در مصاحبه‌ای با آژانس فرات نیوز ‌(ANF)، ولادت رهبر آپو و ۲۰مین سالگرد بنیانگذاری پژاک را یاد کرد و اعلام نمود که ولادت رهبر آپو زاده شدن یک خلق و مبارزه‌ای نوین است. زاده شدن زنان و خلقی آزادی‌‌خواه است. پژاک هم براساس خط مشی آزادی و فلسفه آزادی و پارادایم جامعه‌ی اخلاقی-سیاسی، دمکراتیک و آزادی زنان و اکولوژی رهبر آپو بنیان نهاده شد.

این مصاحبه به مشروح زیر می‌باشد‌:

- روز ۴ آوریل برای خلق کورد چه معنایی دارد‌‌؟

* ۷۵مین سالروز میلاد رهبر آپو و بیستمین سالگرد بنیانگذاری پژاک را به رهبر آپو، روح مادر عویش، آزادیخواهان و خلق‌های مبارز، بخصوص زنان و جوانان تبریک می‌گویم. این دو یاد باشکوه را به تمامی شخصیت‌ها، اقشار، خلق‌ها و خانواده‌هایی که در انقلاب ژن ژیان آزادی در روژهلات کوردستان و ایران مشارکت کرده و قربانی دادند هم تبریک می‌گویم.

در ۷۵مین سالروز میلاد رهبر آپو زندگی می‌کنیم. میلاد رهبر آپو، تنها زاده شدن یک نفر نیست. زاده شدن یک خلق است. میلاد یک قیام نوین برای مبارزه آزادی خلق کوردستان و زنان است. با میلاد رهبر آپو مبارزه‌ای نوین در کوردستان آغاز می‌شود. رهبری میلاد خود را در ۳ مرحله عنوان و ارزیابی می‌کند. اولین میلاد رهبری، میلاد جسمانی اوست که امروز سن ایشان به ۷۵ سالگی خود رسیده است. دومین میلاد رهبری براساس فکر و فلسفه آزادی و بنیانگذاری پ‌ک‌ک بوده و سومین میلاد رهبری هم براساس پارادایم نوین برپایه‌ی جامعه‌ی اخلاقی-سیاسی، دمکراتیک، آزادی زنان و اکولوژی است.

- چرا سومین میلاد رهبر تا به این اندازه مهم است‌؟

* با سومین میلاد رهبری که در شرایط انزوای زندان امرالی ایجاد گشت،‌ که جهشی بود برای متلاشی ساختن توطئه بین‌المللی بر خلق کورد و زنان و انسانیت. رهبر آپو این سومین میلاد خود را به‌مانند قدرتمندترین موجودیت، مبارزه و مقاومت عنوان کرد. در این سه مرحله میلاد، رهبری موجودیت یک خلق و میهنی آزاد را آفرید. یک وطن آزاد را تعریف نمود که در میهنی آزاد چگونه می‌توان آزادانه و با اراده زیست و چطور می‌توان در محتوای یک حیات آزاد موجودیت خود را ادامه داد. در عین‌حال چگونه می‌توان از راه سیستمی دمکراتیک و آزادیخواه با تمام تفاوت‌مندی‌ها زندگی کرد.

رهبر آپو در سومین میلاد خود چیزی را ایجاد ساخت که امروزه تمام زنان کورد، زنان جهان، خلق‌های منطقه و جهان در پیرامون رهبر آپو جمع کرد. در دومین مرحله کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو و رهیافت مسئله کورد، لازم است در روز ۴آوریل این کارزار به اوج و نیرومندترین سطح خود برسد. البته به مثابه خلق‌ما در روژهلات کوردستان و تمامی خلق کورد در برابر آزادی رهبر آپو مسئولیت‌های بزرگی نیز برعهده داریم. در این مرحله لازم است فعالتر، قدرتمندانه، وسیعتر و با احساس مسئولیتی بیشتر در کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو مشارکت کنیم. بدین صورت باید گفت وظایف خود را در روژهلات کوردستان بخوبی بجای نیاورده‌ایم. در مرحله پیش‌رو لازم است مشارکتی بیشتر از این کارزار به عمل آوریم. خلق‌ما در روژهلات کوردستان از هر رنگ و طیفی از زنان و جوانان گرفته تا روشنفکران، آکادمیسین‌ها،‌ سیاستمداران می‌توانند در این کارزار مشارکت کنند تا بتوانیم در شخص رهبر آپو،‌ مسئله کورد را به رهیافت برسانیم.

- آزادی جسمانی رهبر آپو برای خلق کورد چه معنایی دارد‌‌؟

* وقتی می‌گوییم آزادی رهبر آپو بدین معناست که ما از آزادی و هستی خود بحث می‌کنیم. در امرالی تنها یک کس وجود ندارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ بلکه یک خلق در امرالی به صلیب کشیده شده و انزوا بر آن تحمیل می‌گردد. تنها در امرالی این نبرد جریان ندارد‌، امروز در هر ۴ بخش کوردستان جنگ وجود دارد. برهمین اساس باید در برهه پیش‌رو ‌چنان از ۴ آوریل استقبال کنیم که بدین وسیله بتوانیم این توطئه‌ی گام به گام که برعلیه رهبر آپو و خلق کورد اعمال می‌شود را شکست دهیم.

در عین‌حال ۴ آوریل امسال بیستمین سالگرد بنیانگذاری حزب حیات آزاد کوردستان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(پژاک) است. که این هم روزی ویژه و نوین است. این روز برای روژهلات کوردستان دارای معنایی سترگ اجتماعی و تاریخی را در بردارد. بر اساس فکر و اندیشه رهبر آپو و پیشاهنگی رفقای شهید بسیاری همچون ‌«عاکیف، ریزان، سمکو، زیلان‌، هیمن، زاگرس و شیرین» امروزه بر مبنای راه آرین‌ها، تولهلدان و جنگاورها مبارزه بیست ساله مان را جشن گرفته و تبریک می‌گوییم. در روزی به مانند امروز تمام خلق روژهلات کوردستان،‌ با پیشاهنگی پژاک و فکر و اندیشه آزادی رهبری، مبارزه خود را آغاز نموده و ادامه می‌دهند.

یکمین میلاد در روژهلات کوردستان که بر اساس فکر و اندیشه رهبری به وجود آمد، بنیانگذاری پژاک بود که از آن بیست سال می‌گذرد. دومین میلاد هم با انقلاب ژن ژیان آزادی که با پیشاهنگی خلق‌ما،‌ خلق‌های آزادی‌خواه و تمام خلق ایران آغاز گشت جهانی شد و فلسفه رهبر آپو را نیز به همراه خود جهانی ساخت.

- وظیفه و مسئولیت خلق‌ما و آزادیخواهان در برابر آزادی رهبر آپو را چگونه ارزیابی می‌کنید‌؟

* باید در مرحله جدید تمام وظیفه و مسئولیتی که برعهده ما نهاده می‌شود به مثابه پژاک و بخش دیگری که برعهده خلق‌ و بخصوص با پیشاهنگی تمام خلق‌های ایران می‌باشد را به درستی بجای آوریم و اینگونه به سمت کوردستانی خودمدیر و ایرانی دمکراتیک گام برداریم. البته در سال جدید که پژاک به ۲۱مین سالروز خود پا می‌نهد، با پیشاهنگی نیرومندتر لازم است که وظایف و مسئولیت‌هایمان را موفقیت‌آمیز به انجام دهیم. در این ۲۰ سال، حزب ما شهدای بسیاری را به راه آزادی خلق تقدیم نمود. پژاک شمار بسیاری از کادرهای پیشاهنگ متشکل از دختران و پسران روژهلات کوردستان را رشد داده و آماده ساخت. آن پیشاهنگان راه مبارزه و قربانیان را براساس ارزش‌هایی که با کوشش آن شهدا بدست آمده را ادامه دادند  و در انقلاب ژن ژیان آزادی نیز شهدای بسیاری را تقدیم کردیم. خلق‌ما و بخصوص مادران هزینه بسیاری دادند. البته صیانت و زنده نگهداشتن یاد آن قربانیان تنها با مبارزه و ادامه دادن به راه و روش آن شهدا ممکن خواهد بود. با پیروزی دستاوردها، به شیوه‌‌ای که جامعه‌ما را به اراده‌ وجودی خود و سیستیمی دمکراتیک برساند و به سطحی دست یازد که آن فشار و سرکوبی را که بر اراده و وطن ما تحمیل می‌شود را شکست دهد و مبارزه را به اوج خود برساند، اینچنین می‌توان جوابی لایقانه و شایسته به خون، رویا و امید شهدا داد.

در مبارزه آپویی هیچ قربانی،‌ بدون جواب نمی‌ماند. قربانی دادن هم تنها با جنگیدن و مبارزه داده نمی‌شود. از مرحله‌ای بسیار حساس و تاریخی گذار می‌کنیم‌. مبارزه ما براساس خطمشی سیاست دمکراتیک، خط سوم عملی می‌شود. راه و روش بسیار متنوع و غنی  برای مبارزه‌مان در روژهلات کوردستان در دست داریم.

- وضعیت کنونی روژهلات کوردستان و ایران را چگونه می‌بینید‌‌‌؟

* در مرحله‌ای هستیم که خلق از سیاست اعدام رژیم عصبانی بوده و با آن مخالف است. بر این باور هستیم که خلق‌ما می‌تواند این سیستم را متحول کرده و آن را دمکراتیک سازد. با روش، مشارکت و همبستگی خود با دیگر خلق‌ها و بخصوص با پیشاهنگی زنان و جوانان می‌توان به چنین نتیجه‌ای دست یافت‌؛ همانگونه که در انقلاب ژن ژیان آزادی شاهد این مورد بودیم. پژاک در سن بیست سالگی خود است که سن جوانی می‌باشد. در چنین سنی یک انسان تصمیم می‌گیرد که با نیرو و انرژی بیشتری رو به جلو گام بردارد. به همین دلیل در این مرحله  تصمیاتی جدید، اراده‌ای قدرتمندتر، امید و باوریی گسترده‌تر گام برخواهیم داشت. پژاک در این مرحله نوین و در سال ۲۷۲۴ کوردی می‌تواند برای بخش اعظمی از امید و انتظارات خلق و پیروزی‌های انقلاب جوابگو باشد.

البته به مثابه خلق کورد دارای فرصتی بسیار بزرگ هستیم و امید و باوری‌مان از هر زمانی بیشتر و نیرومندتر است‌؛ زیراکه مبارزه ما جهانی و اجتماعی گشته و بر اساس همان اراده رو به پیش گام خواهیم برداشت. تمام خلق‌های جهان آرمان ما را احساس کرده‌اند و هوشیار شده‌اند. این هم بدین معناست که مبارزه‌ ما،‌ مبازه خلق‌هاست. مبارزه خلق ‌آزادی‌خواه است. برای همین هم خلق روژهلات کوردستان و ایران،‌ یقین دارند که اگر مبارزه خلق کورد پیروز نشود مبارزه خلق‌های ایران هم به پیروزی نخواهد رسید.

به مثابه خلق کورد، پژاک و زنان بر این باور هستیم که مبارزه ما متحدانه است و با اتحاد هم به پیروزی خواهد رسید. تضمین پیروزی هر انقلابی، تنها با ضمانت مبارزه خلق‌ها ممکن خواهد بود. برای همین هم در این مرحله به مثابه یک خلق دارای فرصت و رهبری بمانند رهبر آپو هستیم،‌ دارای پارادایمی نوین هستیم  که برای جهان به امید و اطمینان تبدیل شده و تمام خلق‌ها را در پیرامون خود گردهم آورده. البته با این بهار و سرآغاز نوین، که خلق با هیجان و اشتیاق از نوروز امسال استقبال کردند و روحی نو را به این سال بخشیدند. باید با روح نوروز از ۴ آوریل نیز همانگونه استقبال کنیم. ما بر این باوریم که خلق در کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو، تمام مسئولیتش که آزادی خود را در آن می‌بیند را بجای آورده و مشارکتی نیرومندتر انجام خواهد داد. به مثابه پژاک هم با پیشاهنگی سیاست دمکراتیک و پروژه ملت دمکراتیک، از کوردستان به سمت ایرانی دمکراتیک گام برخواهیم داشت. بر اساس راه و روش نوین، به ویژه به‌مثابه زنان و جوانانی که با پیشاهنگی آنان این انقلاب انجام می‌پذیرد، در روژهلات و ایران آنان به پیروزی خواهند رسید و پیروزی هم انقلاب را خواهند آراست. باری دگر میلاد رهبر آپو و ۲۰مین سالگرد بنیانگذاری پژاک را به تمام خانواده و بستگان شهدا، مادران و خلق خود تبریک می‌گویم.