آرزو محمود نماینده مجلس: حمله به زینی ورتی را در مجلس عراق مطرح کردیم

آرزو محمود در این رابطه اظهار داشت که از ابتدا این نیرو به بهانه مقابله با شیوع کرونا به سوری زینی ورتی حرکت کرده و سپس به مسئله‌ای سیاسی تبدیل شد و ترکیه نیز حمله را آغاز کرد.

آرزو محمود پارلمانتار فراکسیون اتحادیه میهنی کوردستان در مجلس عراق اعلام کرد که اتحادیه میهنی کوردستان هیچگاه موافق شروع جنک داخلی و سیستم دو اداره‌ای در اقلیم کوردستان نبوده است. آرزو محمود در این رابطه اظهار داشت که از ابتدا این نیرو به بهانه مقابله با شیوع کرونا به سوری زینی ورتی حرکت کرده و سپس به مسئله‌ای سیاسی تبدیل شد و ترکیه نیز حمله را آغاز کرد. ما در رابطه با نقض قوانین از سوی ترکیه مراتب اعتراض خود را به مسئولان عراقی ابلاغ کرده و از آنان خواستیم که موضعی محکم را در مقابل حملات ترکیه از خود نشان بدهند.

آرزو محمود پارلمانتار فراکسیون اتحادیه میهنی کوردستان که نماینده منطقه راپرین در مجلس عراق را برعهده دارد در رابطه با حملات ترکیه به اقلیم کوردستان و تنش‌های موجود در زینی ورتی با آژانش روژ نیوز گفتگو نمود. آرزو محمود در این گفتگو اظهار داشت که در ابتدا هدف از اعزام نیرو به منطقه زینی ورتی ممانعت از شیوع ویروس کرونا اعلام شد، متعاقبا این موضوع به موضوعی سیاسی تبدیل شد. یپس منطقه از سوی هواپیماهای جنگی ترکیه مورد هدف قرار گرفت. ما در پارلمان عراق از حکومت درخواست نمودیم که در این رابطه علیه ترکیه موضعگیری کند. این درخواست هم به عنوان فراکسیون اتحادیه میهنی در پارلمان عراق و هم به عنوان کمیسیون امور خارجی مطرح شد. ما خواستیم که به مداخله خارجی در عراق پایان داده شود.

آرزو اعلام کرد که وی به عنوان یکی از اعضای اتحادیه میهنی کوردستان هیچگاه طرفدار جنگ داخلی نبوده و به منظور ممانعت از آن دست به تلاش زده است. ما  به عنوان اتحادیه میهنی کوردستان تلاش کرده‌ایم، درخواست داده‌ایم که به هیچ شیوه‌ای این مسئله به سوی جنگی داخلی کشیده نشود و به دلیلی برای ایجاد سیستم دو اداره‌ای منتهی نشود. خلق منطقه از این بی‌ثباتی‌ها خسته شده‌اند. حملات داعش، بحران‌های سیاسی در عراق، بیماری کرونا نیز خلق را خسته نموده است. هم اکنون اختلافات داخلی خلق کورد را نگران کرده است و خلق نمی‌تواند تنش‌های جدیدی را تحمل نماید.

آرزو محمود همچنین اظهار داشت که آنها درخواست کرده‌اند که گروه‌های کوردی برای حل این موضوع با یکدیگر دیدار کرده و مشکلات را از طریق گفتگو حل کنند. ما به عنوان نماینده مجلس درخواست کرده‌ایم؛ گروه‌ها و طرف‌های سیاسی کوردی از طریق گفتگو این مشکل را حل کنند. اتحادیه میهنی کوردستان به هیچ شیوه‌ای طرفدار جنگ داخلی نیست. به همین دلیل از برادرانمان در پ.د.ک درخواست کرده‌ایم که برای حل این مشکل سریعا به مذاکره دست زده و این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. آن‌ها نیز نسبت به این درخواست ما پاسخ مثبت دادند. تصور نمی‌کنم که مشکی سیاسی برای تعویق چنین مذاکراتی وجود داشته باشد اما علت اصلی تعویق آن را نمی‌دانم. راه‌های بسیاری برای حل مسائل و مشکلات وجود دارند، براین باور هستم که این مسئله به اسانی و بدون آنکه شهروندان منطقه قربانی شوند، قابل حل است. ترکیه به بهانه حضور نیروهای پ.ک.ک که آنان را به عنوان تهدیدی برای خود می‌بیند، به این مناطق حمله می‌کند. در هر صورت، این مسئله نقض حاکمیت عراق تلقی می‌شود. نباید اجازه داد که مرزها نقض شوند.

آرزو محمود در پایان این گفتگو افزود: از آنجا که عراق در بی‌ثباتی داخلی به سر می‌برد، به همین دلیل نمی‌تواند بر کشورهای همسایه برای نقض حاکمیت عراق و تجاوز به مرزها اعمال فشار کند، بی‌ثباتی و تنش‌های موجود در عراق به جنوب کوردستان نیز تسری پیدا کرده و اجازه نمی‌دهد که عراق به طور جدی بتواند مسائل اقلیم کوردستان را بررسی کند.