انتقال مژگان کاووسی زندانی سیاسی کورد به زندان اوین

مژگان کاووسی نویسنده و پژوهشگر کورد از بند زنان زندان نوشهر به زندان اوین در تهران منتقل شد.

مژگان کاووسی زندانی سیاسی کورد که در ۳۰ اردیبهشت جهت تحمل ۳ سال زندان خود در نوشهر بازداشت و به زندان این شهر منتقل شده بود، بنا به درخواست خود به زندان اوین تهران انتقال یافت.

یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی در گفتوگو با شبکه حقوق بشر کوردستان گفت: "خانم کاوسی از طریق وکیل خود درخواست انتقال به زندان اوین تهران را کرده بود که روز دوشنبه پس از موافقت با این درخواست به زندان اوین تهران منتقل شده است."

بنابر گزارش یادشده این زندانی سیاسی کورد هفته‌ی گذشته در پی اعتراض به وضعیت بند زنان زندان نوشهر و عدم شفافیت مسئولین زندان در مورد شیوع کرونا در زندان، از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده ی خود محروم شده بود.

مژگان کاووسی نویسنده وپژوهشگر کورد در روز ۲۷ آبان سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در منزل خانوادگی خود در نوشهر بازداشت شد. وی پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه ساری منتقل و در ۱۹ آذر پس از اتمام دوران بازجویی به زندان نوشهر منتقل شد.

خانم کاووسی در ۲٨ آذر ماه به دادگاه انقلاب نوشهر منتقل شده و به ۶۹ ماه حبس محکوم شد. وی با سپردن وثیقه ی ۱۰۰ میلیونی به طور موقت از زندان آزاد شد.

حکم ۶۹ ماه حبس خانم کاووسی در دادگاه تجدید نظر استان مازندران به ۷۶ ماه و نیم افزایش یافت.

وی روز ۱۶ اسفندماه سال گذشته با انتشار پستی در حساب شخصی اینستاگرام خود نوشت : "دادگاه، اعتراض و دفاعیەی بنده به وکالت آقای جناب مصطفی نیلی را رد کرده و اعتراض دادستان عمومی و انقلاب نوشهر به رای دادگاه بدوی را جایز دانستە است".

وی در ادامه افزوده بود که حکم حبس به اتهام "تبلیغ علیه نظام" از ۶ ماه به ۷ ماه و نیم و حکم حبس به اتهام "تشویق مردم به بر هم زدن نظم عمومی" از ۳۰ ماه به ۳۶ ماه افزایش یافته و حکم صادره به اتهام "عضویت در گروه های معاند نظام" ۳۳ ماه باقی مانده است.

بنابر قانون تجمیع احکام، حکم اشد مجازات قابل اجرا می‌باشد و بر این اساس حکم اشد وی یعنی ۳۶ ماه حبس قابل اجرا است.