"توافق میان کورد و عرب‌ می‌تواند مانع اشغالگری ترکیه شود"

رونی سردم، عضو کمیته‌ی روابط خارجه‌ی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) در مورد حملات اشغالگرانه علیه کوردستان گفت:"نئوعثمانی‌ها و حملات رژیم ترک را می‌توان با توافقی تاریخی میان کورد و عرب، متوقف کرد."

رونی سردم، عضو کمیته‌ی روابط خارجه‌ی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) در گفتوگو با خبرگزاری فرات نیوز تحولات جاری و وضعیت ترکیه و کوردستان و خاورمیانه را مورد ارزیابی قرار داد.

تسلیت به خلق لبنان

رونی سردم در آغاز سخنانش به انفجار بیروت پایتخت لبنان اشاره کرد و گفت:ٔ "به مردم لبنان تسلیت می‌گوییم. امیدواریم مجروحین هرچه سریعتر بهبود یابند. به همین مناسبت ما یک بار دیگر اعلام می‌کنیم که همراه این شهر زیبا و کهن و خلق لبنان هستیم."

'دولت ترکیه بر اساس انکار خلق‌ها بنیان نهاده شده است'

رونی سردم با اظهار اینکه دولت ترکیه بر اساس میراث اشغالگری امپراطوری عثمانی به عنوان یک دولت-ملت بنیاد نهاده شده، گفت:"این رژیم را نیز به سیستمی که موجودیت خود را منوط به انکار و نابودی خلق‌ها می‌داند تغییر داده‌اند. برای آنکه به دولت-ملت یک‌دست دست یازند خلق‌های ارمنی، آسوری، سریانی، چرکس و پنتوس را قتلعام کرد و علیه خلق کورد هم به شیوه‌ای سیستماتیک، قتلعام و پاکسازی سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی را اجرا می‌کند. دولت ترکیه که خود را صاحب میراث دولت عثمانی می‌داند، هرگز دست از اهداف اشغالگرانه‌اش علیه باشور و روژاوای کوردستان نخواهد کشید، چون این مناطق را در چهارچوب مرزهای میثاق ملی می‌بیند.

چنین شرایطی در شمال آفریقا و لیبی هم وجود دارد. برای آنکه این سرزمین‌ها را دوباره اشغال کند، هرگز خواهان خاموش شدن این آتش در خاورمیانه نبوده است بلکه برعکس سبب شعله‌ورتر شدن آتش شده است. رژیم ترکیه که خود را همچون رهبران رژیم‌های مستبد خاورمیانه نمی‌انگارد، قصد دارد مقطعی را که «بهار عربی» نامیده می‌شود برای نیل به اهداف خود مورد استفاده قرار دهد.

اردوغان -باخچلی رهبران حکومت فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ، سیاست نژادپرستی و آیین‌پرستی خود بر اساس ریشه‌ی عثمانی نوین، به سیاست نابودگرانه تغییر دادند و این امر با عنوان شرط ماندنشان در قدرت توسط دولت در پیش روی آنها قرار داده شد. تلاشهای اشغلگرانه‌شان در سوریه، بویژه در شمال و شرق سوریه و باشور کوردستان و لیبی برای رسیدن به همین هدف است. با تحریک و پشتیبانی نیروهای بین‌المللی برای رسیدن به این اهداف، میدانی برای خود ایجاد کرده است."

سیاستهای ترکیه در اشغال لیبی

رونی سردم اعلام کرد، یکی از اهداف حملات اشغالگرانه علیه سوریه و عراق بازگشت به مرزهای میثاق ملی است، اما اصلی‌ترین هدف آنها از بین بردن دستاوردهای خلق کورد و عرب است. وی افزود:"در میان هر چهار دولت-ملت اشغالگر، از لحاظ دشمنی با کوردها، آنکه در خط مقدم قتلعام و کشتار و پاکسازی قرار دارد، دولت ترکیه است. در انکار و از بین بردن خلق کورد، دارای سیاستی آشکار و واضح است. همزمان دولت‌های دیگر را نیز برای دشمنی با کوردها تحریک کرده و آنها را تحت فشار قرار می‌دهد.

اگر دقت کنید پس از آنکه در کشورهای عربی خلق به پا خواست و پس از آنکه حملات داعش آغاز شد، مانند آنکه علیه سیاستهای کشورهای غربی است، شرایطی ایجاد کرد، اما پس از مدت کوتاهی با تغییر سیستم حکومت در لیبی، با هدف اشغالگری ریاست آن نیروها را به عهده گرفت و چنین نقشی ایفا کرد. سپس دست به سیاست غارت کردن و اشغالگری در لیبی زد و این هم بخشی از روئیای امپراطوری عثمانی نوین است. دوباره و از نو سیاست "فتوحات" را در پیش گرفت و با این تفکر اداره‌ی مشترکی بنیاد نهاد و دست به تلاش برای مشروعیت بخشیدن به اشغالگریهایش زد.

در حال حاضر سیاست جنگ‌طلبانه و اشغالگرانه‌اش در خاورمیانه، شمال آفریقا و قفقاز را به عنوان زمینی مهم برای استقرار حکومت و قدرت خود می‌بیند. اگر در این سیاست پیروز شود، برای آنکه در منطقه به ابرقدرت تبدیل شود، می‌تواند موانع مقابل خود را بردارد. سیاستهایش در مدیترانه و سایر مناطق همه برای دستیابی این هدف هستند. با این سیاست اگر برای مدتی کوتاه هم نتایجی بدست آورد، اما در بلند مدت و مراحل آینده، دولت ترک با نارضایتی شدید و ریسک جدی مواجه خواهد شد.

در واقع از هم اکنون نشانه‌های ایجاد چنین شرایطی مشخص هستند. ناچار شد از مدیترانه عقب بکشد. در لیبی ناچار شد بر اساس منافع روسیه قدم بردارد. از طرف دیگر در باشور کوردستان، مقاومت تاریخی گریلاهای آزاد و پشتیبانی مردم از این مقاومت، به طیفهایی که در مقابل دولت ترکیه دو دل بودند، نیرو بخشید و سبب شد تا موضع‌گیری خود را آشکار کنند."

'توافق کورد و عرب دستاوردی تاریخی است'

رونی سردم اعلام کرد که دولت ترکیه می‌خواهد هم از لحاظ نظامی و هم اقتصادی لیبی را اشغال کند، وی گفت:"سیاست تهاجم و اشغالگری دولت ترکیه در منطقه سبب شد تا عرب‌ها جبهه‌ای علیهاش تشکیل دهند. دولت‌ها، روشنفکران و در مجموع خلق عرب این سیاست دولت ترکیه را به وضوح می‌بینند و آنرا نمی‌پذیرند. خلق عرب در زمان خود برای آنکه از دست عثمانی‌ها نجات پیدا کنند مقاومت بسیار انجام دادند و آزاد شدند.

خلقهای عرب خود دیدند و تجربه کردند که تفکر عثمانی حقوق فرهنگی و اقتصادی و سیاسی آنها را چگونه پایمال کرد. هیچ دلیلی وجود ندارد که راه را برای حکومت اردوغان-باخچلی باز کنند در حالیکه آن دو از تفکر عثمانی هم پیشی گرفته‌اند. خلق و دولت‌های عربی، اعمال غیر انسانی دولت ترکیه در مقابل خلق کورد را می‌بینند و درک کرده‌اند که ترکیه در حال تدارک حمله به خاک آنها نیز می‌باشد.

چون می‌دانند این حملات فقط علیه یک کشور نیست، بلکه علیه همه‌ی خلق‌ها و سرزمین‌های عربی است. خلق عرب علیه دولت ترکیه که میراث تاریخی آنها و بویژه منابعشان را نادیده می‌گیرد، موضع‌گیری شدیدتر از خود نشان خواهند داد.

این موضع‌گیری آن‌ها هم از لحاظ حقوق ملیتها و هم از لحاظ بین‌المللی، قانونی و درست است. از طرف دیگر خلق‌های عرب موضع‌گیری مثبتی در قبال جنگ خوددفاعی خلق کورد علیه دولت ترکیه دارند. این شرایط هم راه را برای توافق تاریخی میان کورد و عرب باز می‌کند. ما معتقدیم که تاریخی‌ترین دستاورد برای مقابله با دولت اشغالگر ترکیه همین است. توافق میان خلق‌های کورد و عرب می‌تواند مانع تهاجم ترکیه و تشکیل عثمانی نوین شود."

حملات اشغالگرانه علیه هفتانین

رونی سردم در ادامه‌ی سخنانش به حملات دولت ترکیه به هفتانین و باشور کوردستان اشاره کرد و گفت؛"هر نیرویی که در این منطقه [خاورمیانه] سیاست‌ورزی می‌کند و برای منافع خود تلاش می‌کند، نیروی سیاسی پ.ک.ک در منطقه را در نظر می‌گیرد. همه این را آشکارا و واضح می‌بینند که تنها نیرویی که می‌تواند مسائل منطقه را حل کند،  دارای برنامه و راهنمایی است، پ.ک.ک می‌باشد. از لحاظ نیرو و تفکر، پ.ک.ک نیرویی است که همه آنرا می‌بینند و یا مجبورند که ببینند. پ.ک.ک همان طور که تاکنون عمل کرده است از این به بعد نیز از نیروی خود برای آینده‌ای دمکراتیک و برای آزادی خلق‌ها استفاده می‌کند.

دولت ترکیه با همه‌ی کوردها بدون هیچ تفاوتی دشمن است و چون پ.ک.ک از کرامت و آینده‌ی کورد دفاع می‌کند، به آن حمله می‌کند. باید خلق کورد و نیروهای باشور کوردستان این حقیقت را بدانند و در همین چهارچوب اقدام کنند و برای خنثی کردن این نقشه با تمام توان تلاش کنند. پس از آنکه تلاش‌های اشغالگرانه در صدر خبرها قرار گرفت و همچنین پس از آنکه غیرنظامیان توسط ارتش ترک کشته شدن، افکار عمومی اعتراض کرد. در پارلمان باشور کوردستان چندین کمیته و هیئت برای پیگیری حملات تشکیل شدند و این کمیته‌ها در مورد حملات اشغاگرانه ی ترکیه گزارشهایی آماده کردند. مهم این است که این گزارش‌ها توسط حکومت چگونه تفسیر می‌شوند.

'باید پارلمان موضع‌گیری واضح و آشکار علیه اشغالگری نشان دهد'

انتظار می‌رفت که پارلمان باشور کوردستان علیه اشغالگری‌ها موضعی واضح و آشکار اتخاذ کند و از همه‌ی کوردها بخواهد که در مقابل اشغالگری به پا خیزند، اما در پاسخ پارلمان، نه چنین محکوم کردنی و نه چنین درخواستی مطرح نشد. باید پارلمان بتواند علیه اشغالگری دولت ترکیه واکنش و مقاومتی ملی نشان دهد. ضعف بسیار بزرگیست که تاکنون چنین موضع‌گیری انجام نشده است در حالیکه دولت ترکیه به دستاوردهای خلق کورد حمله می‌کند و می‌خواهد آنها را نابود کند.

مهم این است که خلق باشورمان این حقیقت را می‌بیند، چندین سازمان و حزب هم به همین شیوه آگاه هستند، اما هر کاری که می‌کنند نمی‌توانند خود را از بینش محدود و سیاستهای گذشته برهانند. هنوز هم بر اساس سیاستهای سال ۱۹۹۰ عمل می‌کنند و فکر می‌کنند ایجاد ارتباط با کشورهای همسایه آنها را قدرتمند می‌کند. اما وضعیت تغییر کرده است، اهداف ترکیه تغییر کرده‌اند، سیاستهای بین‌المللی تغییر کرده‌اند و مهم‌تر از همه این است که دستاوردها و منافع خلق کورد از سیاست تضعیف یکدیگر به سیاست تقویت یکدیگر تغییر کرده است.

اگر سیاست کوردی این تغییرات را درک نکند، نمی‌تواند علیه اشغالگری موضع‌گیری آشکار و واضحی نشان دهد. ما انتظار داریم که باشور کوردستان این را ببیند و بدون پیدا‌کردن بهانه برای اشغالگری، موضع خود را مشخص کند."

'ادعای رفتن هیئت [آمریکا] به قندیل'

رونی سردم در ادامه سخنانس در مورد ادعای رفتن هیئت [آمریکا] به قندیل گفت:"ما این خبر را از رسانه‌ها شنیدیم. گروهی بر اساس فکر و حدسیات خود مسئله را تفسیر کردند و خواستند خبری درست کنند. دولت ترکیه جنگی غیرانسانی علیه خلقمان و دستاوردهایش‌ به راه انداخته است، با دستور اردوغان فاشیست بر اساس اینکه «چه زن باشد، چه کودک، همه را هدف قرار می‌دهیم» جنگی در جریان است. حملات علیه باشور کوردستان نیز بر اساس همین ذهنیت انجام می‌شود. هم معیارهای بین‌المللی را نقض می‌کند و هم جنایات غیربشری انجام می‌دهد. کشته شدن غیرنظامیان با حملات ترکیه نیز گهگاهی در صدر اخبار جهان قرار می‌گیرد.

آخرین بار هم حمله‌ی جنگنده‌های ترکیه به غیرنظامیان در هر دو منطقه‌ی «شلادزه» و «کونه‌ماسی» بیشتر توجه‌ها را به این مسئله جلب کرد. هیئتی که گفته می‌شود به قندیل رفته است، در چهارچوب پیگیری کاری در همین زمینه رفته است. یعنی با مردم منطقه دیدار کرد و از آنها اطلاعاتی بدست آورده است. گفته می‌شود هیئتی بین‌المللی است اما هیچ ارتباطی با جنبش ما ندارد. هیچ دیداری هم انجام نداده است. ما در مقابل هیئتهای غیرنظامی که می‌خواهند در مورد قتلعام غیرنظامیان توسط ترکیه تحقیق کنند، نمی‌ایستیم و مانع آنها نمی‌شویم. در حقیقت این هیئت با مردم و غیرنظامیان دیدار کرده‌اند."