حزب دمکراتیک خلق‌ها: سکوت در مقابل حمله به مخمور به اتحاد ملی آسیب می‌رساند

نماینده حزب دممراتیک خلق‌ها در واکنش به حملات نیروهای مسلح ترکیه به کمپ پناهندگان مخمور اظهار داشت: سکوت رهبری حکومت اقلیم کوردستان به اتحاد ملی آسیب می‌رساند.

هواپیماهای بدون سرنشین دولت ترک در ساعت ١٣:١٠ روز گذشته، ١۵ آرویل کمپ پناهندگان شهید رستم جودی در مخمور را بمباران کردند. در این حمله، عایشه احمد فرهان، عظیمه آکدوغان و حوا آکدوغان جان خود را از دست دادند. بعد از آنکه حزب دمکرات کوردستان در ١٧ ژوئیه سال ٢٠١٩ کمپ پناهندگان مخمور را محاصره کردند، هواپیماهای ارتش ترک همان منطقه را بمباران کرده بودند. در این حمله دو شهروند کورد مجروح شده بوند. پیش از این بمباران نیز در ٣١ دسامبر ٢٠١٨ هواپیماهای ارتش ترک این اردوگاه را مورد حمله قرار داده و در جریان آن آسیه علی محمد و دختر وی نارینچ فرهان قاسم و نوه وی اوین کاوه محمد و ایلم محمد جان خود را از دست داده بودند. در ۶ ژانویه ٢٠١٧ نیز هواپیماهای ارتش ترک بار دیگر کمپ را مورد حمله قرار داده و در این حمله ۵ نفر از نیروهای دفاعی کمپ، باگر بوران، بوتان آمد، چکدار ماوا، دوران مردین و باز دژوار جان خود را از دست دادند.

در رابطه با حملات ارتش ترک به کمپ مخمور، نورالدین ایمر نماینده شرنخ حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان به این حملات پاسخ داده  اظهار داشت: بعد از محاصره این کمپ، با برخی از نمایندگان و مدیران این کمپ دیدار کردیم. با نمایندگان احزاب و رهبران سیاسی نیز دیدار کردیم. ما خواستار رفع محدودیتها و توقف محاصره کمپ شدیم. اما علیرغم تمامی تلاش‌های ما، محاصره کمپ همچنان ادامه یافت. با شیوع ویروس کرونا که تهدیدی برای جهان محسوب می‌شود مشاهده شد که تحریم و محاصره کمپ همچنان ادامه دارد. ما به دلیل عدم برداشتن این محاصره، از رهبری اقلیم کوردستان انتقاد می‌کنیم. دهها بیمار کرونایی پیر در این کمپ حضور دارند. کمپ از امکانات پزشکی بسیار محدودی برخوردار است. اما رهبری حکومت اقلیم کوردستان همچنان این محاصره را ادامه می‌دهد. از طرف دیگر حمله به کمپ پناهندگان با سکوت رهبران اقلیم کوردستان مواجه می‌شود. هیچ یک از فرهنگ، ارزش و حقوق کوردها در این حملات را نمی‌پذیرند. باید سازمان‌های بین‌المللی نیز به این حملات اعتراض نشان دهند.

سکوت در مقابل این حملات، به روح اتحاد ملی آسیب می‌زند

نورالدین ایمر خاطرنشان ساخت که حزب دمکرات کوردستان مانند حیات خلوت آ.ک.پ عمل می‌کند. این حزب با ایفای چنین نقشی از سیاستهای جنگی ترکیه حمایت به عمل می‌آورد. این دو با یکدیگر ارتباطات اقتصادی دارند. این ارتباط آسیبهای سنگینی را به کمپ مخمور و اتحاد ملی زده است. علیرغم انکه ۴٨ حزب و سازمان سیاسی اجتماعی از حزب دمکرات کوردستان خواسته‌اند که محاصره مخمور خاتمه یابد، هیچ گامی در این راستا برداشته نشده است و علاوه بر آن اکنون مشاهده می‌شود که هوایپماهای بدون سرنشین به بمباران این کمپ نیز دست می‌زنند. رهبری حکومت اقلیم کوردستان نیز در این میان به اندازه دولت ترک مقصر است. ترکیه با این حملات تلاش می‌کند تا این کمپ را از میان بردارد. اما خلق کورد به خوبی بر این نکته واقف است که محاصره مخمور بنا به دستور آ.ک.پ تداوم یافته است. اما رهبری جنوب کوردستان با ادامه این محاصره به خود نیز آسیب می‌رساند. ما می‌خواهیم که ظلم و ستمگری بر این کمپ خاتمه یافته و حکومت اقلیم کوردستان نیز دست از این رویه بردارد.