حل در امرالی است و باید درهای امرالی گشوده شوند

زیاد جیلان و هولیا آلُمکن روئسای مشترک آمدِ حزب دمکراتیک خلق‌ها خاطرنشان کردند که حاکمیت فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ با حصر اوجالان جنگ را بر خلق‌ها تحمیل کرده‌آند و افزودند که برای حل مسئله کورد باید درهای امرالی گشوده شوند.

رژیم اشغالگر ترک از هفتم آگوست ٢٠١٩ ملاقات وکلا و اعضای خانواده رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را با ایشان در جزیره امرالی متوقف کرده است. زیاد جیلان و هولیا آلکمن روئسای مشترک ه.د.پ شهر آمَد در مورد حصر اوجالان با خبرگزاری فرات گفتگو کردند.

باید به حصر پایان داده شود

زیاد جیلان رئیس مشترک ه.د.پ آمَد می‌گوید:"حصر در امرالی با موضع عدم پذیرش حل مسئله کورد در ارتباط است. حصر امرالی ذهنیت حاکمیت ترکیه علیه کوردها را نشان  می‌دهد. وقتی صدا و پیام اوجالان به خلق‌ کورد و خلق‌های دیگر ترکیه می‌رسد همه خلق‌‌ها نفس راحتی می‌کشند. آقای اوجالان به درازای ٢٠ سال گذشته در امرالی محبوس شده و همیشه خواهان صلح ، حل مسئله کورد و دمکراسی در ترکیه بوده است. اما همچنان که همه می‌دانیم رژیم و حاکمیت کنونی ترکیه خواستار تشدید بحران، عدم حل مسئله کورد و تحمیل هزینه‌های بیشتر بر خلق کورد و خلق‌های ترکیه است. کوردها تحت هیچ شرایطی زیر بار رفتار حاکمان ترک علیه امرالی نخواهند رفت."

با تداوم حصر جنگ را بر خلق‌ها تحمیل می‌کنند

جیلان با اشاره به ائتلاف احزاب فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ علیه خلق‌های ترکیه گفت؛"حصر به معنی اعلام جنگ است. ائتلاف فاشیست حاکم جنگ را بر خلق‌های کوردستان و ترکیه تحمیل می‌کند. این ائتلاف بجز جنگ و ویرانکاری چیز دیگری در چنته ندارد. جنگ را برای انکار مسئله کورد براه انداخته‌اند، تجرید آقای عبدالله اوجالان از سوی رژیم تجرید و حصر جوامع است. از اینرو بحران اقتصادی و سیاسی روزانه بیشتر می‌شود. برای نجات از این وضعیت باید به حصر پایان دهند. رژیم در مقابل مبارزه خلق و سیاستمداران مجبور به عقب‌نشینی شد و ملاقات‌هایی با آقای اوجالان صورت گرفتند. اما این ملاقات‌ها به معنی پایان حصر نیست. ٢٠ سال است بدون وقفه به این حصر ادامه می‌دهند. دولت فاقد راه حل برای این مسئله است و از اینرو حصر را تشدید می‌کند. جوامع هم برای رهایی از این وضعیت باید صدای خود را بلند کرده و آشتی و دمکراسی را فریاد زنند."

کلید چاره‌یابی نزد اوجالان است

هولیا آلکمن رئیس مشترک ه.د.پ آمَد هم با تأکید بر اینکه تنها راه چاره‌یابی مسئله کورد آزادی اوجالان است افزود:"مسئله کورد کلید مسائل خاورمیانه است، آقای اوجالان کلید حل مسئله کورد است. در نتیجه مقاومت اعتصاب غذای زندان‌ها و خلق‌ همچنین با مقاومت مادران روسری سپید ملاقات‌هایی با آقای اوجالان انجام شدند. آقای اوجالان در این دیدارها در مورد چگونگی پایان دادن به بحران‌ها سخن گفتند. اما پس از انتخابات ٣١ مارس و شکست رژیم دوباره حصر را علیه امرالی در پیش گرفتند. از ٧ آگوست ٢٠١٩ ملاقات متوقف شده است. این حصر مرزها را درنوردیده و جامعه را به حصر کشیده‌ است."

حصر اوجالان قضیه‌ای بین‌المللی است

الکمن با بیان اینکه بزرگترین مسئله خاورمیانه مسئله کوردهاست افزود:"مسئله کوردها با آقای اوجالان مربوط است. اگر مسئله کورد حل نشود خاورمیانه روی خوش نخواهد دید. دست‌های بین‌المللی در مسئله تداوم حصر اوجالان وجود دارند. همچنان که توطئه علیه کوردها از سوی نیروهای بین‌المللی صورت گرفت امروز نیز حصر اوجالان با همکاری همان نیروها به اجرا گذاشته شده است. ... فلذا با صراحت می‌گویم که این حصر قضیه‌ای بین‌المللی است. در مقابل اما توانمندی خلق‌های کوردستان برای کسب موقعیت سیاسی بیش از هر زمان دیگری است، نیروهای بین‌‌الدولتی هم با آگاهی از این مورد، تشدید حصر را در پیش گرفته‌اند."