خیانت به ١.٠٠٠.٠٠٠ امضای کوردها

سرنوشت یک میلیون امضا برای اخراج ارتش ترکیه نامشخص است، اما خوش‌خدمتی و نوکری جریان پ.د.ک برای دولت استعمارگر ترکیه کاملا مشخص است

سال ۲۰۱۱ (١٣٩٠ شمسی) یکی از واکنش‌های شفاف خلق باشور کوردستان علیه اشغالگری ترکیه جمع‌آوری یک میلیون امضا برای اخراج ارتش اشغالگر ترکیه از خاک باشور کوردستان بود که در آن هزاران سیاستمدار و روشنفکر و شخصیتهای برجسته‌ی کورد شرکت کرده بودند اما تاکنون سرنوشت این امضاها که برای طرفهای زیربط فرستاده شد، نامشخص مانده است.

سال ۲۰۱۱ جمعیت جوانان میهن‌دوست کوردستان، اقدام به جمع‌آوری امضا برای اخراج ارتش ترکیه و برچیده شدن مقرها و پاگانهای نظامی و جاسوسی آنها نمودند و آنها موفق شدند در همه‌ی شهرها و شهرک‌ها و روستاهای باشور کوردستان و حتی خارج از کوردستان، یک میلیون امضا جمع‌آوری کنند.

غیر از شرکت بخش گسترده‌ای از هموطنان، سیاستمداران و روشنفکران باشور کوردستان نیز در آن شرکت کردند، همچنین تعدادی از احزاب و سازمان‌های مدنی نیز از این کمپین حمایت کردند.

از امضاکنندگان شهید «دیار غریب» انقلابی برجسته‌ی کورد، شیرکو بیکس شاعر بلند آوازه‌ی کورد، دکتر محمود عثمان سیاستمدار برجسته‌ی کورد، دکتر نَبَز گوران شاعر و روزنامه‌نگار، کمال رئوف روزنامه‌نگار و سردبیر اسبق روزنامه‌ی هاوولاتی، کویستان محمد سیاستمدار باشور کوردستان، دکتر هوال ابوبکر استاندار سلیمانیه بودند که در این کمپین شرکت کردند.

کمپین غیر از باشور کوردستان توسط تعدادی از جوانان و فعالان داوطلب اهل باشور در خارج از میهن نیز برگزار شد، در پایان کمپین یک میلیون امضا جمع‌آوری شد و برای پارلمان اقلیم کوردستان(تحت کنترل پ.د.ک)، شورای استان‌های اقلیم(تحت کنترل پ.د.ک)، ریاست وقت اقلیم(مسعود بارزانی)، پارلمان عراق، سازمان ملل و اتحادیه‌ی اروپا فرستاده شد.

در کنار این کمپین، خلق باشور کوردستان در شهر و شهرک‌های گوناگون برای پشتیبانی از این کمپین، ده‌ها تجمع و راهپیمایی گسترده علیه اشغالگری ترکیه انجام دادند.

اما به دلیل بی توجهی و سهل‌انگاری حکومت اقلیم کوردستان و عراق و سکوت افکار بین‌المللی در مورد نارضایتی‌ها و درخواست‌های خلق علیه اشغالگریهای ترکیه، هیچ موضع‌گیری و یا تصمیم مؤثری در مقابل این اشغالگری‌ها گرفته نشده است و سرنوشت یک میلیون امضا نامشخص ماند و حتی به فراموشی هم سپرده شده است.

حزب دمکرات کوردستان عراق (پ.د.ک) در واکنش به این کمپین، دفتر جمعیت جوانان میهن‌دوست کوردستان را در شهر هولیر پلمپ کرد و جوانان فعال را تهدید به بازداشت و شکنجه نمود.

تا به امروز نیز دولت اشغالگر ترکیه به شیوه‌ای وحشیانه به دستاوردهای خلق کورد حمله می‌کند و روز به روز اشغالگری و قتل‌عام علیه باشور کوردستان را افزایش می‌دهد، به طوری که ۵۵٠ روستای باشور کوردستان در خطر تخلیه‌ی کامل قرار دارند و تاکنون نیز ١٢۶ روستا به طور کامل تخلیه شده‌اند، هزاران شهروند غیرنظامی هم قربانی شده‌اند.

در حال حاضر در داخل خاک باشور کوردستان (مناطق تحت کنترل پ.د.ک) ۳۷ مقر نظامی ارتش ترکیه و همچنین ده‌ها مقر جاسوسی وابسته به میت وجود دارد. در این مقرها نیز هزاران سرباز ترک حضور دارند که بیشتر آنها عضو نیروهای کماندو هستند و اشغالگری ترکیه نیز ادامه دارد. در مقابل اینها تلاش‌ها و اعتراضات برای پایان دادن به اشغالگری ترکیه همچنان ادامه دارد، در این چهارچوب علاوه بر راهپیمایی و تظاهرات، آکسیون‌های دیگری نیز ادامه دارند. از ۳۰ ژوئن سال جاری در چهارچوب بسیج عمومی هفتانین، با پیش قدمی سازمان زنان جوان مبارز و سازمان رستاخیز جوانان، با شعار "برای کوردستانی مستقل و آزاد، فاشیسم و اشغالگری را نابود کن" برای اخراج ارتش اشغالگر ترکیه از خاک باشور کوردستان و عراق کمپین جمع‌آوری امضا برگزار کردند، که به دلیل ممنوعیت رفت و آمد روز ۵ ژوئیه در سرتاسر روستاها، شهرها و شهرک‌های باشور کوردستان فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون ۲۵ هزار جمع آوری شده است.

منبع: rojnews