"در خانه‌ها با برافروختن شمع یاد و خاطره کشته‌شدگان سال ۱۹۳۸ را گرامی می‌داریم"

فدراسیون سازمانهای درسیم از تمامی درسیمیان خواست که در خانه‌هایشان با برافروختن شمع یاد و خاطره کشته شدگان سال ۱۹۳۸ را که در جریان نسل‌کشی جان خود را از دست داده‌اند گرامی بدارند.

فدراسیون سازمانهای درسیم (DEDEF)به منظور گرامیداشت یاد و خاطره درسیمیانی که در ۴ مه سال ۱۹۳۸، ۸۳ سال قبل قتلعام شدند، بیانیه‌ای را صادر کرد.

این فدراسیون اعلام کرد که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی‌توانند مراسم گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان را به صورت جمعی و گسترده برگزار کنند، به همین دلیل از تمامی درسیمیان می‌خواهد که همه در خانه‌های خود با برافروختن شمع و سوگواری یاد قربانیان درسیم را گرامی بدارند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که خلق منطقه با برنامه‌ریزی و به شیوه‌ای سیستماتیک قتلعام شده است. قتلعام ۱۶ هزار درسیمی با برنامه‌ریزی دقیق قبلی و رسمی به اجرا درآمد. طبق آمارهای غیر رسمی نیز ۷۰ هزار نفر به قتل رسیده‌اند. هزاران نفر از خانه و کاشانه خود به اجبار کوچ کردند. درسیمیان روز ۴ مه را روز سیاه می‌نامند. در ۴ مه ما برای درسیمیان، برای قربانیان درسیم در سال ۱۹۳۷-۱۹۳۸ دعا خوانده و آنها را به یاد می‌آوریم. ما در خانه‌هایمان برای گرامیداشت یاد آنان شمع برافروخته و در رسانه‌های اجتماعی برنامه‌های متنوعی را برگزار کرده و یاد آنان را گرامی داریم. ما خواهان این هستیم که بر سرزمین و خاکمان آزادانه فرهنگ و زبان و هویت‌مان را داشته باشیم. ما می‌خواهیم که قتلعام ۴ مه مانند روز قتلعام درسیم در سالهای ۱۹۳۷-۱۹۳۸ به طور رسمی پذیرفته شود. ما خواهان بازگشایی آرشیوها و مشخص شدن عاملان این قتلعام و محاکمه انان هستیم.