دو فعال مدنی کورد در سنه و کامیاران بازداشت شدند

در ادامه موج جدید بازداشت فعالان مدنی کورد، مادح فتحی و فرزاد حسینی دو فعال مدنی اهل شهرهای کامیاران و سنه که طی دو سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، بار دیگر بازداشت شده‌اند.

بنابر گزارش منتشر شده از سوی شبکه حقوق بشر کوردستان، صبح دیروز ۲۰ مرداد، نیروهای امنیتی با شکستن درب و پنجره منزل خانوادگی مادح فتحی در شهر سنه وی را به شکل خشونت‌آمیزی  بازداشت کردند. نیروهای امنیتی همچنین ضمن تفتیش منزل، تعدادی از وسایل شخصی او را نیز با خود بردند.

گفته می‌شود در جریان این یورش سحر کاظمی، همسر این فعال مدنی که در اسفند سال گذشته پس از تحمل ۲۰ ماه حبس آزاد شده بود دچار تشنج شده است.

این فعال مدنی و عضو سابق هیات مدیره جمعیت سبز کوردستان طی سال‌های اخیر دو بار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. در آخرین مورد آن در آذر ۱۳۹۶ وی پس از احضار به اداره اطلاعات شهر سنه بازداشت و پس از ۳ ماه با قرار وثیقه آزاد شد. مادح فتحی در اردیبهشت ۱۳۹۸ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به ۱ سال حبس تعزیری و ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شد. این حکم به دلیل عدم اعتراض و طبق قانون تسلیم به رای به ۷ ماه کاهش پیدا کرد.

همچنین در تاریخ ۱۳ مرداد، فرزاد حسینی فعال مدنی و از اعضای شاخه کوردستان حزب وحدت ملی پس از مراجعه به  شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی سنه به دستور قاضی سعیدی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده است.

گفته می‌شود بازجویان امنیتی و قاضی سعیدی خواستار شرکت این فعال مدنی در یک برنامه تلویزیونی و انجام اعترافات اجباری بوده‌اند که پس از خودداری وی از شرکت در چنین برنامه‌ای اقدام به بازداشت او کردند. این فعال مدنی کورد پیشتر در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی در شهر کامیاران بازداشت و پس از ۳ ماه با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شده بود.

بنابر آمار شبکه حقوق بشر کوردستان دست‌کم ۱۵ فعال مدنی و شهروند کورد اهل شهرهای سنه، کامیاران، مریوان، سولاوا و سقز که در ماه‌های گذشته بازداشت شده‌اند در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه تحت بازجویی قرار دارند.