تکمیلی | کنفدرالیسم جوامع کوردستان: "دولت ترک نمی‌تواند اتحادیه میهنی و جنبشمان را رو در روی هم قرار دهد"

ک.ج.ک با اعلام اینکه دولت ترک تلاش می‌کند اتحادیه میهنی و جنبش آزادیخواهی را رو در روی هم قرار دهد خاطرنشان کرده است:"فشارها و حمالت دولت ترک نخواهند توانست ی.ن.ک و جنبش آزادیخواهی را روبروی هم قرار دهد. خلق باشور کوردستان این بازی را خنثی می‌کنند."

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) در رابطه با نیات پلید ترکیه در مورد شهر سلیمانیه بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه ک.ج.ک آمده است:

"دولت ترکیه با سرکردگی ائتلاف آ.ک.پ/م.ه.پ به تمامی نیروهای سیاسی، کشورها و خلق‌هایی که در مقابل آنان سر خم نمی‌کنند، با آنان همکاری نکرده و از سیاست‌های کوردستیزانه آن‌ها حمایت نمی‌کنند حمله‌ور می‌شود. در این چارچوب اکنون مستقیما خلق سلیمانیه را هدف قرار داده است. دولت ترک اکنون علیه خلق کورد در باکور کوردستان سیاست قتل‌عام را به پیش می‌برد، بدون وقفه روژاوا، باشور کوردستان، شنگال و مخمور را هدف هجوم قرار می‌دهد، خصومت خود را علنا علیه شهروندان سلیمانیه اعلام کرد. وزیر امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پ.ک.ک در سلیمانیه تأثیرگذار و تصمیم‌گیرنده است و سلیمانیه را همچون شنگال و مخمور مورد تهدید قرار داد. دولت باغچلی فاشیست‌ مغول و دشمن قسم‌خورده کوردها خلق سلیمانیه را آماج حملات لفظی قرار داد. زیرا بیان «پ.ک.ک در سلیمانیه تأثیرگذار است» معنی دیگر نمی‌دهد. آنان برای زمینه‌سازی حمله این سخنان را ادا کردند.

سلیمانیه از نخستین شهرهایی است که میهن‌دوستی کوردها در آن جوانه زده و فعالیت‌های روشنفکری در آن گسترش یافته است. از شهرهای اصلی کوردهاست که در آن احساسات میهن‌دوستی موجود بوده و خواستار اتحاد ملی بزرگ هستند. دولت ترک که دشمنی با کوردها را سرلوحه سیاست‌های خود قرار داده است در واقع با این رویه به میراث تاریخی و آینده سلیمانیه حمله‌ور شده است.

خلق و طیف‌های سلیمانیه همیشه به استقبال نگرش‌های نوین رفته‌اند. از اینرو جنبش‌های فکری و سیاسی متفاوت غالبا در این منطقه اعلام موجودیت کرده‌اند. زیرا پیشرفت‌های ادبی، فرهنگی و هنری سلیمانیه و حومه‌ آن زمینه‌های طرح اندیشه‌های نوین را فراهم می‌کند. از اینرو زنده‌یاد ابراهیم احمد، سیاستمدار و روشنفکر گرانقدر رابطه‌ای نیرومند را با رهبر آپو و پ.ک.ک برقرار کرد. زنده‌یاد مام جلال نیز رابطه‌ای مستحکم با رهبر آپو بنیان گذاشت. تا آخرین لحظات عمر خویش به رابطه دوستانه با رهبر آپو متعهد بود و قبل از ابتلا به بیماری، کمپین آزادی رهبر آپو را آغاز نمود.

روابط ابراهیم احمد و مام جلال با جنبش آزادیخواهیمان بر این واقعیت اجتماعی و تاریخی استوار بوده و بدون شک به ایجاد رابطه‌‌ی دوستانه‌ی مستحکمی میان خلق سلیمانیه و رهبر آپو و پ.ک.ک انجامیده است. عشق و احترام خلق باشور کوردستان به رهبر آپو و پ.ک.ک تنها محدود به سلیمانیه نیست. در ‌شهرها و مناطق دیگر باشور نیز به وفور شاهد این واقعیت هستیم.

مام جلال و رهبر آپو روابط میان پ.ک.ک-ی.ن.ک را بر بنیانی مستحکم و دوستانه بنا نهاده‌اند که آن نیز حاکی از تجارب آنان است. پ.ک.ک و ی.ن.ک در صورتی می‌توانند به مسئولیت‌ تاریخی خود در قبال این میراث عمل کنند که به وضعیت مخالف با واقعیت‌ تاریخی روابطشان با همدیگر گرفتار نشوند. حتی اگر در این میان مسائلی نیز روی داده باشند پ.ک.ک و ی.ن.ک تلاش کرده‌اند به میراث رهبران خویش متعهد باشند. ما همیشه خواستار تحکیم روابط برادرانه و دوستانه میان مام جلال و رهبر آپو بوده‌ایم. ما امروز هم این خواسته خود را بر زبان می‌آوریم.

دولت ترک با فشار بر ی.ن.ک درصدد است آنرا علیه پ.ک.ک بکار گیرد

ما اذعان داریم که دولت ترک با فشار بر احزاب سیاسی در باشور کودستان درصدد است تا آنان را علیه پ.ک.ک بکار گرفته و به جنگ وادارد. این فشار را بویژه بر پ.د.ک و ی.ن.ک اعمال می‌کند. دولت ترک هر بار از سیاست‌های پ.د.ک اعلام رضایت می‌کند. هدف قرار دادن سلیمانیه بیانگر این واقعیت است که نتوانسته‌اند سیاست‌های خود را بر ی.ن.ک اعمال کنند. با صدور چنین بیانیه‌هایی خواستار افزایش فشارها بر ی.ن.ک و بکارگرفتن آن علیه پ.ک.ک هستند. از سوی دیگر با حملاتی همچون حمله به رفقا «شهید جمیل» و «شهید دمهات» در سلیمانیه درصدد است تا به حملات خود مشروعیت داده و آنرا عادی نشان دهد.

در تازه‌ترین مورد بنابر گزارش رسانه‌ها دولت ترکیه یکی از روستاهای بخش شارباژیر استان سلیمانیه را مورد حمله قرار داد و تعدادی هموطن شهید و مجروح شده‌اند. ما با احترام نسبت به شهدای این حمله ادای دین نموده و برای زخمی‌ها آرزوی شفای عاجل داریم. آنچنان که پیداست دولت ترک از اکنون به بعد حملات خود را به مناطق اطراف سلیمانیه افزایش خواهد داد. اگر خلق علیه این وضعیت به میدان نیایند حملات افزایش خواهند یافت. [رژیم ترک] محبوبیت رهبر آپو و جنبش آزادیخواهی کورد از سوی جوانان، زنان و خلق باشور کوردستان را بهانه حملات خود قرار خواهند داد.

هواداران و دوستان پ.ک.ک در هر چهار بخش کوردستان، در هر شهر و هر منطقه، همچنین در هر نقطه‌ای از جهان وجود دارند. بدون شک در باشور کوردستان و شهر سلیمانیه نیز کوردهایی که به رهبر آپو و پ.ک.ک عشق می‌ورزند و خود را متمایل به خط ایدئولوژیک- سیاسی پ.ک.ک می‌دانند حضور دارند. روشنفکران و سیاستمداران کورد فراوانی دوستدار پ.ک.ک هستند. شیرکو بی‌کس یکی از بزرگترین شاعران سلیمانیه که زندگی سیاسی خود را در میان ی.ن.ک سپری کرد از رفقای گرانقدر رهبر آپو و پ.ک.ک بود. تا آخرین نفس به دوستی پایبند بود.

دولت ترک نخواهد توانست ی.ن.ک و پ.ک.ک را در مقابل همدیگر قرار دهد

پ.ک.ک و ی.ن.ک دو حزب سیاسی جداگانه هستند و محتملا انتقادهایی نسبت به همدیگر داشته باشند. در صورت لزوم ما انتقادهایی را از ی.ن.ک به عمل می‌آوریم. اما خلق سلیمانیه که واجد درک اتحاد ملی و میهن‌دوستی است نزد ما جایگاه بسیار ارزشمندی را داراست. ما تلاش می‌کنیم به روابط خود با ی.ن.ک بر مبنای دوستی و برادری ادامه دهیم. ما به اهمیت رابطه با پ.ک.ک نزد دوستان ی.ن.ک نیز واقفیم. حملات و فشارهای دولت ترک نخواهند توانست ی.ن.ک و جنبش آزادیخواهیمان را رو در روی هم قرار دهد. خلق سلیمانیه که علیه استعمارگران و دشمنان کورد میراث گرانبهایی را داراست با موضع‌گیری خویش پاسخ درخوری به حملات دولت ترک خواهد داد.

بیانیه مولود چاوش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترک به حملات گسترده، نقشه‌ها و اهداف آنان مربوط است. بر این باوریم که خلق کورد و نیروهای سیاسی آن در مقابل این حملات متحد شوند و با ایستار خود این بازی‌ها را خنثی کنند. دولت ترک و چاوش‌اوغلو به هر کاری دست زنند نخواهند توانست کوردها را به جنگ همدیگر وادارند و محکوم به شکست هستند. خلق باشور کوردستان و از جمله خلق سلیمانیه با میهن‌دوستی و عزم خود این بازی را خنثی می‌کنند."