دیار درسیم: زینی ورتی یک تله است/ کوردستان میراث پدری هیچ احدی نیست!

هنرمند انقلابی دیار درسیم با یادآوری اینکه دشمنان کوردها درصدد ایجاد جنگ داخلی میان نیروهای سیاسی کورد و ضربه‌زدن به دستاوردهای آنان هستند مسئله زینی ورتی را یک تله‌ی خطرناک برای کوردها عنوان کرد.

دیار درسیم هنرمند سرشناس کورد در رابطه با رخدادهای اخیر در زینی ورتی اعلام کرد که کورد‌ها نباید بیش از این همدیگر را نشانه سلاح خود قرار دهند و وی همچون یک هنرمند کورد از تکرار این خواسته شرم می‌کند.

هنرمند دیار درسیم در گفتوگو با خبرگزاری فرات نیوز فعالیت اتحاد ملی هنرمندان کورد، نقش هنرمندان در مبارزه آزادیخواهی و اخلالگری در زینی ورتی را مورد ارزیابی قرار داد.

دیار درسیم در رابطه با اتحاد هنرمندان کورد اظهار کرد؛ ۶ ماه پیش پلتفرمی از هنرمندان کوردستان شکل گرفت. هدف ما این بود که از دستاوردهای خلق و میهنمان را محافظت کنیم و به وحدت ملی کمک کنیم. ما حدود ١٢٠ هنرمند در اروپا گردهم آمدیم و نشستی رسانه‌ای را برگزار کردیم. سپس در سلیمانیه و هولیر نیز پلاتفرمی را تشکیل دادیم. ما در تلاش برداشتن گام مشابهی در منطقه بهدینان بودیم که شیوع ویروس کرونا مانع فعالیت ما شد.

باید یادآوری کنیم که به عنوان هنرمند ما علیه حملات دشمن موضعی کوردستانی نشان نداده‌ایم و به همین سبب صد سال گذشته را از دست دادیم. در سده ٢٠ هر ملتی برای خود دولت تشکیل داد و ما هم در هر بخش با مسائل خود تنها مانده و ابزار دست دیگران شدیم و برای آنان جنگیدیم. در ٢۵ سال گذشته فرصت بزرگی برای ما فراهم شد. هر چهار دولت- ملت خاورمیانه که در خاورمیانه کوردستان را میان خود تقسیم کرده‌ و آنرا مستعمره خود نموده‌اند در حال فروپاشی هستند. از اینرو فرصتی تاریخی برای ما فراهم شده است. اگر کوردها به اتحاد ملی دست یابند بدیهی است که در این سده به پیروزی دست می‌یابند.  

نقش هنرمندان

در این مرحله هنرمندان کورد به جایگاه خود آگاهند و با گفتگو، انتقاد و خودانتقادی به سوی پیش گام برمی‌دارند. هنرمندان دیگر مثل خان‌ها در اتاق‌های مجلل به آفرینش اثر هنری نمی‌پردازند. ما رخدادهای اجتماعی را زمینه فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم. ما خود را وجدان جامعه می‌دانیم و بر این مبنا فعالیت می‌نماییم. ما شاهد بودیم که در این زمینه حساسیت ویژه‌ای وجود دارد. در این راستا از تمامی فرصت‌ها برای پیشبرد فعالیت‌ در روژاوا، باشور و باکور کوردستان استفاده می‌کنیم. هنرمندان کورد با تشکیل پلتفرم و ابتکار عمل با کنسرت‌های همبستگی ملی در این مرحله به وظایف خویش عمل خواهند کرد.

اخلالگری زینی ورتی

دیار درسیم در رابطه با اخلالگری زینی ورتی اظهار کرد؛"پس از شیوع بیماری کرونا همگی مسئله پیشگیری و سلامتی را در رأس فعالیت‌های خود قرار دادند، در این میان اما تنها مسئله رژیم ترک تداوم حمله به کوردهاست و بدون وقفه آنرا بر زبان می‌رانند. ما شاهدیم که نیروهای باشور کوردستان هم به ماشه حملات علیه کوردها مبدل شده‌اند. بیش از ٢٠ سال است که نیروهای گریلا کنترل مناطق محافظت شده مدیا را در دست دارند و تاکنون پ.د.ک حتی یک پایگاه در این منطقه نداشته است. همه کوردها اذعان دارند که استقرار نیروهای پ.د.ک در زینی ورتی بنابر خواست دولت ترکیه و برای حمله به قندیل است. در این مورد آنچه مایه نگرانی است این است که کوردها بر روی همدیگر اسلحه می‌کشند. من فکر می‌کردم که کوردها هیچگاه با همدیگر نمی‌جنگند و در نقشه‌های اشغالگران شریک نخواهند شد. آما مگر تحریم مخمور، ساخت دیوار مرزی و حفر خندق در سمالکا معنی دیگری هم می‌تواند داشته باشد؟ ما می‌دانیم که سازمان میت در آنجا (باشور) جولان می‌دهد، در آنجا پایگاه‌های بسیاری ساخته‌اند و هر روز به حملات هوایی دست می‌زنند. در تازه‌ترین حمله سه زن جوان میهن‌دوست را در مخمور به قتل رساندند.

دشمنان ملت کورد

باید پرسید دشمن ملت کورد کیست؟ آیا میان صدام حسین و طیب اردوغان تفاوتی وجود دارد؟ خلقمان در باشور باید اینچنین به مسائل بنگرند. اگر نیروهای نظامی یک حزب سیاسی کورد در کنار صدام حسین به خلق کورد حمله‌ور می‌شد خلقمان در باشور آنرا چگونه ارزیابی می‌کردند؟ اگر از بچه‌های ٧ ساله بپرسید آنان هویت دشمن را به شما خواهند گفت. اگر هر نیرویی راه خصومت با کوردها را در پی گیرد باید در تمامی کوردستان آن نیرو را به عنوان دشمن در نظر گرفت."

کوردستان متعلق به تمامی کوردهاست

دیار درسیم در پاسخ به اظهارات نچیروان بارزانی که گفته بود «پ.ک.ک در خاک ما چکار می‌کند؟ باید از خاک ما خارج شود» نیز گفت:"هر کوردی تا هر زمانی که بخواهد می‌تواند در سرزمین خود یعنی کوردستان زندگی کند. هیچ بخشی از کوردستان میراث پدری هیچ احدی نیست. هیچ بخشی میراث یک حزب کوردی نیست. کوردستان متعلق به تمامی کوردهاست. هیچ کسی هم نمی‌تواند بگوید این مال من است و کاری به دیگران ندارم. باید با توجه به معیارهای ملت کورد متحد شوند. این معیار‌ها نیز تنها و تنها با کنگره ملی فراهم می‌شوند. هدف هنرمندان کورد نیز این است، ما برای همبستگی ملی فعالیت‌هایمان را ارتقا می‌دهیم."

اهداف آشكار و پنهان اخلالگران در زینی ورتی

"کوردها با انقلاب روژاوا جایگاه شایسته‌ای را کسب کردند. همه جهانیان شاهد بودند که اردوغان یک دیکتاتور است و جوامع و خلق‌ها را تحت فشار قرار داده است. قصد آنان اخلالگری در این مرحله بود. با مسئله زینی ورتی خواستار ایجاد فتنه میان نیروهای کورد و اغاز جنگ کوردکشی از سوی خود کوردها هستند. این مسئله یک تله برای خلق ماست. نیروهای باشور کوردستان باید به گرفتار شدن به این دام حذر کنند. در کوبانی نیروهای پیشمرگه، انقلابیونی از تمامی جهان و فرزندان جسور خلق کورد به شهادت رسیدند و کوردها جایگاه ویژه‌ای را در افکار عمومی جهانی کسب کردند. این دستاورد و جایگاه خلق ما نباید قربانی مطامع و نیات اخلالگری در زینی ورتی گردد. هنرمندان سلیمانه و هولیر موضعی شایسته از خویش به نمایش گذاشتند و اعلام کردند که با جنگ داخلی مخالفند."

مقاومت هنرمندان

هنرمند دیار درسیم با تأکید بر لزوم پافشاری هنرمندان بر اتحاد ملی افزود:"هنرمندان کورد نباید هراسی به دل راه دهند، عقب‌نشینی کنند و نباید منتظر فراهم شدن موقعیت جداگانه‌ای باشند. هنرمندانی که در میدان مبارزه جای نگرفته باشند باید از خود شرم کنند. زیرا هنرمندان وجدان جامعه هستند و تاریخ انان را عفو نخواهد کرد. باید هیچ هنرمندی به فکر فریب خود و جامعه نباشد. هنرمند باید از واقعیت سخن گفته و برای حقیقت زندگی کند. هنرمندان باید زندگی خود را وقف انقلاب و آزادی کنند."