سرگردانی ٩ ماهه میان دو شهر وان و آمَد برای نمونه دی‌ان‌اَی

خانواده مرجان ارکول برای تحویل گرفتن پیکر دختر گریلایشان به پزشکی قانونی مراجعه کردند. مسئولین اجساد تکه تکه شده سه تن را در آرامگاه به آنان نشان دادند.

گریلای ه.پ.گ مرجان ارکول با کد سازمانی بریتان تولهلدان در ١۶ نوامبر ٢٠١٧ همراه با ١٢ گریلای دیگر در جنگ منطقه پاسور آمد در برابر ارتش اشغالگر ترک به شهادت رسید. پس از آنکه ه.پ.گ در ١٧ مارس ٢٠١٩ در بیانیه‌ای از شهادت ١٢ گریلا خبر داده بود خانواده وی برای کسب اطلاع از محل دفن پیکر دخترشان به ژاندارمری آمد مراجعه کردند. ژاندارمری خانواده را به پاسور فرستاد جایی که مرجان ارکول به شهادت رسیده بود.

حسن ارکول پدر مرجان ارکول پس از کسب خبر شهادت دخترش به دادستانی پاسور رفت. دادستانی شماره‌ پرونده‌ای را به حسن دادند و وی را به آمد فرستادند. ژاندارمری آمد این بار ارکول را برای تست دی‌اِن‌اَی به بیمارستان دجله فرستاد و از خون وی نمونه گیری به عمل آمد. او نتایج آزمایش را به فرماندهی ژاندارمری آمد تحویل داد. آنان به پدر شهید بریتان گفتند که به خانه برگردد زیرا پس از معلوم شدن دی‌اِن‌اَی او را در جریان خواهند گذاشت.

پس از چهارماه مسئولین ژاندارمری حسن ارکول را از وان فراخوانده و به گفتند که می‌تواند جسد دخترش را تحویل بگیرد. حسن ارکول به فرماندهی ژاندرامری آمَد رفت و همراه با مسئولان به قبرستان ینی‌کوی رفت. وی را به بخش مزارهای بی‌کسان بردند و او خواستار تحویل گرفتن جسد دخترش شد. مسئولین زندان در این بخش نبش قبر کرده و اجساد قطعه قطعه شده سه نفر را به او نشان داده‌اند. قاضی پرونده به حسن گفته است که تا دی‌ان‌ای هر سه جنازه تشخیص داده نشود اجساد را تحویل نمی‌دهند. حسن ارکول دوباره به شهر وان برمی‌گردد. وی در شهر وان به شعبه آمد جمعیت حقوق بشر مراجعه کرد. پس از چهارماه در ٢٢ دسامبر یکبار دیگر به شهر آمَد مراجعه کرده و با همکاری وکلا به دادستانی رفت. وی سپس برای کسب نتیجه به جمعیت حمایت از ناپدیدشدگان رجوع کرد.

به گفته حسن ارکول مسئولان ٩ ماه تمام وی را سرگردان کرده‌اند و افزود:"آیا در اسلام حق و حقوقی اینچنین وجود دارد؟ چنین حقارت کردن به اجساد جانباختگان غیرقابل پذیرش است. چندین بار من را مشغول کرده‌اند. ما چنین رفتاری را قبول نخواهیم کرد. در هیچ دین و مذهبی چنین چیزی وجود ندارد. این بی‌عدالتی است. بی وجدانی بوده و اقدامی ضدبشری است. به هر اقدامی علیه ما دست می‌زنند. آنقدر به ما ظلم کرده‌اند که شبانه خواب نداریم."