سوران عمر: آنچه آ.ک.پ در باکور انجام می‌دهد، پ.د.ک در اقلیم اجرا می‌کند

سوران عمر نماینده حزب جماعت اسلامی کوردستان در پارلمان اقلیم کوردستان:"آنچه ترکیه اکنون علیه نمایندگان کورد در باکور کوردستان انجام می‌دهد، پ.د.ک همان کار را علیه نمایندگان پارلمان در باشور اجرا می‌کند. ما در برابر این رفتارها می‌جنگیم و پا پس نمی‌کشیم."

سوران عمر، نماینده پیشین جماعت اسلامی کوردستان، پس از افشای پاره‌ای از اسناد فساد مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، مصونیت پارلمانی وی با ۵۷ رای مثبت پارلمان لغو شد. در ۱۲ ژوئیه، دادگاهی در هولیر (اربیل) دستور بازداشت سوران عمر را صادر کرد. عمر در برابر این موضع دولت اقلیم کوردستان از پارلمان استعفا داد. استعفای عمر در مجلس تصویب شد. این اولین باری است که مصونیت پارلمانی یک نماینده در پارلمان اقلیم کوردستان برداشته می‌شود. عمر در مورد این موضوع با خبرگزاری مزوپوتامیا گفتگو کرده است.

حکومتی فاسد و غیر دمکراتیک

عمر با اشاره به اینکه آنها می‌خواستند سیاست صحیحی را در پارلمان اقلیم دنبال کنند، گفت: "بعد از مبارزات و خون‌های زیادی که ریخته شد، رویای ما تأسیس پارلمان در کوردستان بود و ما این رویای خود را تحقق بخشیدیم. متأسفانه در دوره پنجم پارلمان، نمایندگان مردم تحت تأثیر یک حکومت فاسد و غیر‌دمکراتیک در اقلیم کوردستان و حکومت‌های همسایه قرار گرفتند. حکومتی که در عین حال هیچ انتقادی را نمی‌پذیرد. ما می‌خواستیم این تجربه پارلمانی ما، الگویی برای عموم مردم باشد. ما در حال تلاش برای پایان دادن به این نوع از مدیریت هستیم."

هیچ اراده و ابتکاری در پارلمان نمانده است

عمر با اشاره به اسنادی که در رابطه با فساد مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم افشا کرده، گفت: "حقیقت این است که من این کار را کردم. این وظیفه بر عهده نمایندگان پارلمان است که باید انجام شود. من بر سر حقوق مردم و افشای فساد، اصرار داشتم و به همین خاطر شکایت کردم. پیش از این نیز از رئیس پلیس آسایش (دستگاه اطلاعاتی اقلیم) به خاطر فسادهای وی از او شکایت کرده بودم. از آنجا که او فرزند بارزانی بود، این بار او از من شکایت کرد. از من شکایت کرد، زیرا من گفتم که او صاحب یک شرکت و یک بانک است. نام بانک RT Bank و نام این شرکت Ster Group است. این خانواده شرکت‌های زیادی دارد و ۱۲ شرکت تحت پوشش آنها است. آنها از یک طرف سرمایه‌گذاری مشترک با ترکیه دارند، این سرمایه‌گذاری‌های مشترک هم در اقلیم کوردستان و هم در ترکیه وجود دارد. نمونه سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت ترکیش ایرلاین است. بنابراین چون من این موضوع را آشکار کردم، از من شکایت کرده و خواستار لغو مصونیت پارلمانی من شده و دستور بازداشت من را صادر کردند. متأسفانه پارلمان کوردستان در چنین شرایطی قرار دارد. فقط اسم پارلمان را یدک می‌کشد، غیر از این حرفی برای گفتن ندارد. من شخصاً تصمیم گرفتم در پارلمان چنین برخوردی با نمایندگان داشته باشم با وجود این اقدامات، من نمی‌خواهم عضو این پارلمان باشم."

این سیاست ارعاب و خفه کردن است

عمر با اشاره به اینکه سیاستی که دولت آ.ک.پ در ترکیه اجرا می‌کند همان سیاست در اقلیم کوردستان هم اعمال می‌شود، تصریح کرد: "صادقانه می‌توانم بگویم که آنچه علیه من در اقلیم کوردستان انجام شده است به درخواست و شکایت نخست وزیر بوده است. نخست وزیر اقلیم سیاستی را که توسط حزب عدالت و توسعه در ترکیه علیه نمایندگان باکور کوردستان دنبال می‌شود، نسبت به نمایندگان باشور کوردستان پیاده کرده است. می‌توانم بگویم که در سراسر جهان، فقط در مصر و ترکیه، نمایندگان پارلمان در خانه‌هایشان دستگیر و بازداشت می‌شوند. متأسفانه، همین شیوه اکنون در باشور کوردستان نیز اجرا می‌شود. این سیاست ارعاب و خفه کردن است ولی آنها نمی‌توانند مرا ساکت و مجبور به عقب‌نشینی کنند. در باکور، مشخص است که آنها م‌ خواهند نمایندگان کورد را ساکت کنند اما آنها نمی‌توانند آقای دمیرتاش و سایر نمایندگان مجلس که دستگیر شده‌اند را ساکت کنند."

حکومت دمکراتیکی در اقلیم وجود ندارد

عمر با اشاره به اینکه همه کارها و مسئولیت‌ها در دست پ.د.ک است، اظهار داشت: "حکومتی که با نظامی‌گری، فشار و ارعاب سر و کار دارد، هیچ وقت برای دمکراتیزاسیون کار نمی‌کند. سیاست دمکراتیک نه، بلکه سیاست تجارت را در پیش گرفته و آنها از ثروت خود آگاه هستند."

پیمان ۵۰ ساله پ.د.ک با ترکیه به دلیل مسائل امنیتی در پارلمان علنی نشد

عمر با بیان اینکه توافق ۵۰ ساله بین ترکیه و اقلیم کوردستان به دلایل امنیتی در پارلمان علنی نشد، افزود: "آنها با ترکیه ۵۰ سال توافق‌نامه نفتی دارند. این توافقنامه حاوی مفاد امنیتی خطرناکی است که در مجلس علنی نشده است. من یکی از آنها بودم که اصرار داشتم محتوای توافق ۵۰ ساله بین ترکیه و اقلیم کوردستان روشن شود. "

هفت سال است که بودجه اقلیم کوردستان نیست

عمر با بیان اینکه سال‌ها است در برابر نقض حقوق بشر و سیاست های ضد دمکراتیک مبارزه می‌کند، افزود: "این دومین دوره من به عنوان عضو پارلمان کوردستان است. در دوره اول، من رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان بودم. در آن زمان دستگیری‌ها، قتل‌ها و نقض‌های زیادی علیه روزنامه‌نگاران صورت گرفت. دمکراسی‌خواهان، فعالان حقوق بشر و آزادی‌خواهان ربوده می‌شدند و به حبس سیاسی محکوم می‌شدند. من در برابر همه اینها ایستادم. به همین خاطر آنها (حاکمان) من را دوست ندارند. در این دوره پارلمان هم من شروع به افشای اسناد فساد کردم و پرونده‌هایی را که کمتر کسی به آنها دسترسی داشت به دید عموم گذاشتم. اکنون آنها می‌خواهند از من انتقام بگیرند. اقلیم کوردستان هفت سال است که بودجه ندارد. با وجود این، آیا برای پارلمان اعتباری می‌ماند؟ به همین دلیل نمی‌خواهم در چنین مکانی باشم. "

آنچه آ.ک.پ در باکور (شمال) کوردستان انجام می‌دهد، پ.د.ک در باشور (جنوب) کوردستان اجرا می‌کند

عمر سیاست‌های علیه نمایندگان پارلمان در باشور و باکور کوردستان را مشابه توصیف کرد و گفت: "آنچه که در باشور علیه ما انجام می‌شود توسط یک حکومت کورد است. اما آنچه در باکور انجام می‌شود متفاوت است. آنچه علیه نمایندگان کورد در باکور انجام می‌شود، شووینیسم و نژادپرستی خوانده می‌شود. در ترکیه، آنها به کوردها و هویت کوردی اعتقادی ندارند. من همیشه از مقاومت و اصرار نمایندگان کورد متحیر شده‌ام. ما همیشه از مقاومت آنها حمایت کرده‌ایم تا این مقاومت ادامه یابد و پا پس نکشند. زندان هم نمی‌تواند آنها را از مبارزه خود باز دارد. من به مقاومت آنها احترام می‌گذارم امیدوارم وقتی یک روز استقلال به دست می‌آورند، این تجربه‌ای را که ما طی کرده‌ایم، تکرار نکنند. آنچه ترکیه یا حزب عدالت و توسعه اکنون علیه نمایندگان کورد انجام می‌دهد، پ.د.ک علیه یک نماینده کورد انجام می‌دهد. ما از یک نژاد هستیم. اما حق نداریم زندگی خودمان را در درون یک کشور اداره کنیم. اما نکته مهم این است که به مقاومت خود ادامه می دهیم و پا پس نمی‌کشیم. من همیشه در برابر ظلم و بی‌عدالتی ایستادگی خواهم کرد. "

منبع: MA