عایشه حسو: حکومت‌های عراق و اقلیم جنوب کوردستان مسئول حملات ترکیه هستند

ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک ضمن محکومیت حملات دولت ترک به کمپ پناهندگان شهید رستم جودی اظهار داشت: موضع حکومت عراق در مقابله با این حملات کافی به نظر نمی‌رسد. هر دو حکومت عراق و اقلیم جنوب کوردستان مسئول حملات ارتش ترک هستند.

کمپ پناهندگان شهید رستم جودی در جنوب کوردستان چند بار مورد حمله ارتش ترک واقع شده است. آخرین بار هواپیماهای دولت ترک در ۱۵ آوریل بار دیگر این کمپ را مورد حمله قرار دادند. در نتیجه این حملات، ۳ زن جان خود را از دست دادند.

در سال‌های دهه ۹۰ میلادی ارتش اشغالگر ترک روستاهای باکور (شمال کوردستان) را مورد حمله خود قرار داده و بسیاری از روستاها به آتش کشیده شدند، ساکنان این روستاها شکنجه شده و ناچار به مهاجرت اجباری شدند. در نتیجه این حملات وحشیانه اکنون نزدیک به ۱۲ هزار نفر از آوارگان این حملات در کمپ رستم جودی در مخمور ساکن شده‌اند.

مسئولان عراقی و بیشتر نیروهای کوردستانی (بجز پ.د.ک) اعتراض خود را نسبت به حملات دولت ترک اعلام کرده‌اند. ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک، عایشه حسو نیز در این رابطه اعلام نمود که همراه با تهدیدهای بزرگ نسبت به شیوع ویروس کرونا، دولت ترک همچنان وحشیگری‌های خود را علیه کوردها به نمایش می‌گذارد.

عایشه حسو در این رابطه در گفتگو با خبرگزاری هاوار اظهار داشت: در زمانیکه جهانیان تدابیر مهمی را در رابطه با ویروس کرونا گرفته‌اند، هواپیماهای دولت ترک به این کمپ حمله می‌کنند. این حملات مایه شرم بوده و برای تمامی دولت‌های جهانی مایه شرم است. ترک‌ها به این کمپ حمله می‌کنند، آنهم در زمانیکه تمامی جهان مشغول مبارزه با شیوع ویروس کرونا است، هواپیماهای ارتش فاشیست ترک به این کمپ حمله می کنند.

عایشه حسو با اشاره به فرخوان‌های سازمان ملل مبنی بر لزوم اعلام آتش بس در سطح جهانی گفت: علیرغم این مسئله دولت ترک از یک طرف حملات وحشیانه خود را در مناطق شمال-شرق سوریه ادامه می‌دهد و از طرف دیگر نیز در ۱۵ اوریل به کمپ مخمور حمله می‌کند و تمامی این اقدامات در حالی است که چندین ماه است کمپ پناهندگان مخمور مورد محاصره قرار گرفته است.

مسئولان حزب دمکرات کوردستان از ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۹ بعد از کشته شدن یکی از مسئولان سازمان جاسوسی میت ترکیه در جنوب کوردستان، این کمپ را به محاصره درآورده و آن را تحریم کرده‌اند. عایشه حسو از مقامات مسئول حزب دمکرات کوردستان-عراق درخواست نمود که محاصره این کمپ متوقف شود و در مقابله با حملات ترکیه سکوت نکنند.

عایشه حسو حملات دولت ترک به این کمپ را حملاتی وحشیانه توصیف کرده و گفت: این حمله اثبات می‌کند که دولت فاشیست ترک اقدامات خود را برای قتلعام خلق کورد همچنان ادامه می‌دهد. حسو در این رابطه اظهار داشت که سازمان ملل متحد و نیروهای جهانی مسئول حملات دولت ترک علیه کمپ مخمور و علیه خلق کورد هستند.

عایشه افزود: دولت ترک به جای ممانعت از شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور خود، به خلق کورد حمله می‌کند. دولت ترک توجه جهان را به مسئله شیوع ویروس مورد بهره‌برداری قرار داده و حملات خود را در مناطق شمال-شرق سوریه و منطقه جنوب اقلیم کوردستان ادامه می‌بخشد. هدف دولت ترک تحقق اهداف اشغالگرانه در این بخش‌های کوردستان است.

عایشه از طرف‌های درگیر در مسئله سوریه و منطقه اقلیم جنوب کوردستان درخواست نمود که در مقابل حملات دولت ترک سکوت نکنند. وی از لزوم تاکید و اصرار سازمان‌های بین‌المللی بر فراخوانی برای آتش بس و توقف اقدامات دولت ترک سخن گفت. عایشه حسو در رابطه با موضع حکومت عراق نسبت به حمله به کمپ آوارگان شهید رستم جودی اظهار داشت: این واکنش کافی نیست، حکومت‌های عراق و منطقه اقلیم کوردستان مسئول حملات دولت اشغالگر به جغرافیای جنوب کوردستان و عراق هستند.

عایشه از حکومت عراق درخواست نمود که آسمان خود را بر پروازی هواپیماهای ترک ببندد.