غریب حسو: نیروهای کوردی در رابطه با زینی ورتی باید موضعگیری کنند

غریب حسو از تمامی نیروهای و احزاب کوردی درخواست نمود که علیه طرح‌های دولت ترک موضعگیری کرده و در این خصوص نسبت هرگونه برخورد و جنگ داخلی هشدار داد.

بعد از آنکه حزب دمکرات کوردستان با ادعای حفاظت از ویروس کرونا نیروهای خود را در زینی ورتی مستقر نمود، وضعیت جنوب کوردستان بحرانی اعلام شده است. خلق‌های منطقه و کوردستان نیز نسبت به این اقدام حزب دمکرات کوردستان واکنش نشان داده و کمیته روابط دیپلماتیک و امور خارجه کنفدرالیسم جوامع کوردستان نیز در این رابطه فاش نموده است که رویدادهای جاری نه در راستای ممانعت و پیشگیری از ویروس کرونا بوده است، بلکه صرفا در راستای منافع دولت اشغالگر ترک است. این کمیته اعلام کرده است که باید تمامی نیروهای کوردی نسبت به ابعاد این تهدید اطلاع داشته باشند.

در رابطه با وضعیت زینی ورتی، طرح‌ها و برنامه‌های دولت اشغالگر ترک به منظور درهم شکستن جنبش آزادیخواهی خلق کورد، خبرگزاری هاوار با غریب حسو، ریاست مشترک جنبش جامعه دمکراتیک گفتگویی داشته است. غریب حسو در این گفتگو از تمامی نیروهای کوردستانی درخواست نموده است که درخصوص این اقدامات موضعگیری کنند.

هاوار: به دلیل استقرار نیروهای حزب دمکرات کوردستان در منطقه زینی ورتی، وضعیت منطقه بحرانی شده است، از نظر شما هدف از استقرار این نیروها چیست؟

غریب حسو: بله، به دلیل استقرار نیروهای حزب دمکرات کوردستان در منطقه زینی ورتی، وضعیت منطقه بحرانی شده است. این بی‌ثباتی و تنش در راستای منافع و آرمان‌های خلق کورد نبوده و نتایج خوبی را به دنبال نخواهد داشت. همراه با این به هیچ وجه در راستای منافع خلق کورد نیست. طبق اطلاعات ما با ظاهر شدن اختلافات در منطقه بین نیروهای کوردی، احتمال جنگ افزایش می‌یابد، به همین دلیل خلقمان در منطقه به محض استقرار نیروها در زینی ورتی، خطر این مسئله را جدی گرفته و به همین دلیل نسبت به آن موضعگیری کردند و راهپیمایی کردند.

در این رابطه می‌توان گفت که دولت ترک از طریق این موضوع درصدد از میان بردن دستاوردهای خلق کورد برآمده است که طی سالیان دراز به دست آمده است. براین اساس در صورتیکه مداخله نظامی روی دهد، بر دستاوردهای کورد در کوردستان تاثیر گذار خواهد بود.

- : کنفدرالیسم جوامع کوردستان اعلام کرده است که استقرار نیروهای حزب دمکرات کوردستان در منطقه به معنای آغاز جنگ و عملی شدن طرح‌های مخفی دولت ترک است. شما در این رابطه چه نظری دارید؟

_ : مواردی که در اعلام موضع کنفدرالیسم جوامع کوردستان امده است واقعی و صحیح هستند. حزب دمکرات کوردستان خود راسا به این اقدام دست نزده است. بلکه این حزب شریک دولت اشغالگر ترک است. از طرف دیگر اقداماتی که حزب دمکرات کوردستان هم اکنون در منطقه زینی ورتی انجام می‌دهد، جدید نیستند. پیش از این در  شیلادزه نیز همین اقدامات انجام شدند. حزب دمکرات کوردستان اجازه داده است که پایگاههای ارتش اشغالگر ترک در این منطقه تاسیس شوند و مشاهده کردیم که خلق در این منطقه نیز سکوت نکرد.

خلق در شیلادزه و در کل خلقمان در باشور (جنوب) کوردستان با مبارزه و مقاومتی که از خصیصه‌های آن است، نسبت به آن موضع گرفته‌اند، در باشور کوردستان خانواده‌ای را نمی‌توان یافت که شهیدی نداشته باشد. اما از طرف دیگر به دلیل خطرات موجود در اقدامات حزب دمکرات کوردستان، خلق در مقابل آن موضعگیری کرده دست به قیام زد، پایگاه و تانک‌های دولت ترک را به آتش کشیدند، اما حزب دمکرات کوردستان با اجبار و زور پایگاه دولت ترک را در این  تاسیس کرد. اکنون نیز می‌خواهند که سناریوی شیلادزه را در زینی ورتی تکرار کنند.

اما باید به خوبی بر این نکته وقاف بود که دولت ترک هیچگاه در راستای منافع خلق کورد قدمی بر نمی‌دارد، دولت ترک تلاش می‌کند که نیروهای کورد را به مسیر خدمت به منافع خود هدایت کند. دولت ترک با توجیه دفاع از شمار کمی از ترک‌ها در لیبی، به این کشور لشکرکشی کرده و از طرق اخوان یمن، در این کشور نیز دست به دخالت زده است. دولت ترک از طریق تبهکاران سوری و داعش بخش‌هایی از خاک سوریه را اشغال کرده است. از طریق داعش وارد عراق شده است، باید پرسید که دولت ترک چگونه و از چه طریقی وارد خاک باشور کوردستان شده است؟ هدف از ورود به خاک باشور کوردستان چیست؟ پاسخ اینست: هدف دولت ترک دسترسی به موصل، انبار و شنگال است.

رویدادهایی که اکنون در زینی ورتی در جریان هستند، خطرناک هستند. اشغالگری مسیر مشخص و معینی دارد. تلاش می‌کند تا ارتباط مناطق کوردستان با یکدیگر را قطع کند. پایگاههای دولت ترک را در آن ایجاد کند. به همین دلیل باید نیروهای کوردستانی و خصوصا نیروهای جنوب کوردستان نسبت به این خطر بسیار گوش بزنگ باشند. به همین دلیل بنابه ادعای برخی از طرفین که دفاع از کوردستان از طریق ترکیه امکان‌پذیر است گفته‌ای بسیار سطحی است، خیر، امکان ندارد. باید نیروهای کوردی در باشور کوردستان اختلافات خود را به کنار گذاشته و برنامه‌های دولت ترک را مبنی بر تقسیم مناطق مختلف کوردستان و باشور کوردستان خنثی کنند.

در اینجا باید اقدامات دولت ترک در ادلب خاطرنشان شود. رژیم سوریه نتوانست مانع از اشغال ادلب شود و ترکیه را از انجا خارج کند. آیا بعد از نابود کردن نیروهای کورد در این منطقه، حزب دمکرات کوردستان می‌تواند ترکیه را از مناطقی که در باشور کوردستان اشغال کرده است بیرون براند؟

- : سخنان اخیر رئیس حکومت اقلیم کوردستان را در این رابطه چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نچیروان بارزانی گفت حضور آنها در زینی ورتی موقتی است و حضور نیروهای مدافع خلق در آنجا غیر مشروع است. و این در حالیست که به حضور ۲۷ پایگاه ارتش ترک در باشور کوردستان اشاره‌ای نکرده است.

_ : متاسفانه اظهاراتی از این دست تنش‌ها را گسترش می‌دهند، واقعیت موجودیت خلق کورد را انکار می‌کنند، همراه با این به اشغالگری دولت ترک و حضور پایگاههای آن مشروعیت بخشیده و این اقدام به نوبه خود بسیار خطرناک بوده و در راستای منافع خلق کورد نیست.

اگر این پرسش مطرح شود که چرا در سال ۲۰۱۴ در زمان حمله تبهکاران داعش به باشور کوردستان، حزب دمکرات کوردستان از نیروهای حزب کارگران کوردستان درخواست کمک کرد، چرا آن زمان حضور این نیروها در شنگال، مخمور، جلولا، سعدیه، دوبز، کرکوک و هولیر مشروع بود و اکنون نیست؟ مشکلی واقعگرایانه در جریان است و حزب دمکرات دمکرات کوردستان که حاکمیت در باشور کوردستان را بدست دارد، اکنون با آن روبرو بوده و در درون خود با آن در تناقض به سر می‌برد. مگر آن زمان مسعود بارزانی به عنوان رئیس حکومت اقلیم  کوردستان به مخمور نرفت؟ مگر از نیروهای مدافع خلق تشکر نکرد؟ چرا آن زمان حضور آنها مشروعیت داشت. این گفته آنان در بطن خود متناقض است.

در اینجا معلوم می‌شود که هر زمان که حزب دمکرات کوردستان در آستانه خطر قرار می‌گیرد از نیروهای مدافع خلق، یژاستار درخواست کمک می‌کند، زیرا این نیروها فداکار هستند و حاضرند برای دفاع از کوردستان جان خود را فدا کنند. در این مرحله آن‌ها را به عنوان نیرویی کوردستانی و مشروع مورد توجه قرار می‌دهد، اما زمانیکه مسئله سیاسی می‌شود و توطئه‌های پلید در جریان هستند، این نیرو را مشروع نمی‌بیند. این خطری است که باید در رابطه با آن تمرکز کرد.

ما، خلق کورد خواهان هیچگونه تنشی در این برهه حساس نیستیم. اکنون جهانیان به مقابله با شیوع ویروس کرونا مشغول هستند، ترکیه نیز از این مسئله سوء استفاده می‌کند. از سوی دیگر ادعا می‌کند پ.د.ک به منظور مقابله با شیوع کرونا وارد منطقه زینی ورتی شده است. این به چه معناست؟ ترکیه یک قرن است که خواستار شیوع ویروس در میان کوردهاست. ترکیه برای حیات و بقای خلق کورد از ویروس کرونا مهلک‌تر است.

- : در صورت دشوارتر شدن وضعیت، آیا تنش‌ها به یک منطقه محدود می‌شوند یا تمامی کوردستان با ان درگیر می‌شود؟

_ : خیر، در چارچوب یک منطقه محدود نمی‌شود. همه جا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. برای تمامی کوردستان یک خطر است. زیرا مناطق حفاظتی مدیا برای تمامی بخش‌های کوردستان حایز اهمیت بوده و هدف قرار دادن این منطقه به معنای هدف قرار دادن تمامی کوردستان است. در اینجا باید معلوم شود که دشمن در این منطقه نمی‌ماند، سال گذشته شیلادزی بود و امسال زینی ورتی است، و بعد از آن احتمالا منطقه چارقورنه است و قندیل خواهد بود.

ما به خوبی اطلاع داریم که دولت ترک درصدد بازآفرینی رویاهای عثمانی خود برآمده است. اما باید پرسید که پ.د.ک در صدد بازآفرینی رویای چه کسی برامده است؟ به چه کسی در این راستا کمک می‌کند؟

همکاری پ.د.ک با دشمن درست و اصولی نیست، زیرا دولت ترک برای نابودی جنبش آزادیخواهی خلق کوردستان تلاش می‌کند و حزب کارگران کوردستان نیز نمایندگی اراده خلق کورد را بر عهده دارد.  همراه با این از وزنه و اهمیت خود در تمامی بخش‌های کوردستان و خارج از میهن برخوردار است. در هر بخشی از کوردستان که با خطر مواجه شود، این نیروها در آنجا حضور خواهند داشت. یعنی جنبشی ملی است که در هر نقطه‌ای که ارزش‌های ملی نقض شوند، جنبش برای حفظ و دفاع از خلق و ارزش‌های خلق به سپری تبدیل می‌شود. از سوی دیگر دشمن، درصدد طرح و برنامه‌ریزی علیه جنبش آزادیبخش خلق کوردستان بوده و همزمان اراده خلق و ارزش‌های انسانی و حتی خود پ.د.ک را نیز هدف قرار می‌دهد. زیرا دشمن درصدد تقسیم کوردستان و مدیریت آن برآمده است.

- : در مقطع کنونی از حزب دمکرات کوردستان، نیروها و خلق کوردستان چه می‌خواهید؟

_ : لازم است تمامی احزاب کوردی در این رابطه موضعگیری کنند. این موضعگیری نباید صرفا صدور بیانیه باشد. پیش از این بکرات بر ایجاد اتحاد ملی تاکید کرده‌ایم؛ اگر این اتحاد ملی تامین می‌شد، آن را مورد بررسی و بحث قرار نمی‌دادیم، بهترین اقدام در این راستا این بود که هم اکنون در رابطه با اتحاد ملی بحث و گفتکو می‌کردیم. به همین دلیل لازم است که تمامی احزاب کوردی و کوردستان، زعمای قوم، شخصیتهای میهن‌دوست، تحصیلکردگان، سازمان‌ها و نهادهای مدنی اجازه ندهند که رویدادهای زینی ورتی زمینه‌ساز جنگ داخلی شده و جوانان کورد که دهها سال است در کوهستان‌های آزاد از اراده خلق کورد و تمامی ساکنان کوردستان دفاع می‌کنند، قربانی شوند.

نیروهای مدافع خلق، پیشمرگه‌ها و تمامی نیروهای کوردی که اکنون در منطقه زینی ورتی بر اساس دفاع از خلق کورد و خلق‌های ساکن در کوردستان حضور دارند، حق ندارند که به کوردکشی دست بزنند.

باید تمامی احزاب و نیروهای کوردی در این رابطه با دقت و مسئولیت‌پذیری عمل کنند، مانع از هر گونه رویدادی ناگواری در زینی ورتی شوند، باید بر اتحاد ملی تاکید کنند، اجازه ندهند که پایگاههای ارتش اشغالگر ترک در این منطقه احداث شوند. نیروهای کورد باید به خوبی براین نکته واقف باشند که اگر شمار پایگاههای دولت ترک در باشور کوردستان افزایش یابد، اتحاد کوردی به تمامی از میان می‌رود. خلق در باشور کوردستان که شاهد ظلم و جور صدام حسین بوده است،  اکنون نمی‌تواند شاهد ظلم اردوغان باشد. باید بر این نکته واقف باشند.

ما به عنوان جنبش جامعه دمکراتیک خواستار اتخاذ موضعی ملی بوده و از هر گونه  ابتکار عملی برای اتحاد ملی استقبال می‌کنیم.