نقشه راه «کنفرانس میهنی و راه حل مسئله کورد» اعلام شد

جمعی از آکادمیسین‌ها، روشنفکران، شخصیت‌های و فعالان اجتماعی با برگزاری کنفرانسی در شهر چمچمال نقشه راه کنفرانس میهنی و راه حل مسئله کورد را منتشر کردند

ساعت ١٠ امروز در مقابل ساختمان اداره روشنفکری و هنر چمچمال شماری از روشنفکران، آکادمیسین‌ها و فعالان عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی باشور کوردستان پروژه‌ای را برای وحدت طیف‌های سیاسی و بسط همبستگی خلق کوردستان اعلام کردند.

بیانیه مکتوب این پروژه طی کنفرانسی مطبوعاتی از سوی هاوژین ملا امین استاد دانشگاه قرائت شد.

بیانیه در آغاز با اشاره به مبارزات نیروهای کوردستانی با اشغالگران، هدف از آغاز موج تازه حملات رژیم ترکیه و اشغالگران دیگر کوردستان را از میان برداشتن دستاورهای کوردها در بخش‌های روژاوا و باشور کوردستان عنوان کرده است.

بیانیه سپس با تأکید بر ضرورت اتحاد و همبستگی ملی و همصدایی استراتژیک خلق‌ها علیه جنگ بی‌پایان رژیم‌های تحمیلی خاورمیانه می‌گوید که "حل مسائل تاریخی و ریشه‌ای خاورمیانه از ملزومات تحقق صلح جهانی می‌باشد."

دسته‌ ابتکار عمل کنفرانس میهنی کوردستان در ادامه بیانیه اتحاد ملی و موضع مشترک نیروهای کوردستانی را خواسته‌ای همیشه مشروع و لازمه‌ی مبارزه استراتژی خلق کورد عنوان نموده است. بیانیه سپس به تلاش‌‌هایی که در این راه صورت گرفته‌اند از عدم برداشتن گام‌های عملی انتقاد می‌نماید و مرحله کنونی را «مقطعی کاملا حساس» عنوان کرده که در آن «وحدت و هماهنگی و موضع مشترک تمامی نیروهای سیاسی و اجتماعی و طیف‌های گوناگون کوردستانی را به نیازی تاریخی مبدل کرده است.» بیانیه «زمینه‌سازی برای گفتگو میان نیروهای کوردستانی و همبستگی نیروهای میهنی» را از هر مبحث دیگر مهمتر و ارجحتر، وظیفه‌ای تاریخی و سیاسی بر دوش تمامی کوردستانی‌ها می‌داند.

در ادامه بیانیه دسته ابتکار عمل کنفرانس میهنی کوردستان آمده است:"ما با احساس مسئولیت تاریخی خویش و درک وضعیت مبارزه خلقمان و گرامیداشت خون پاک شهیدان و تمامی قربانیانی که برای محافظت از عظمت خلق‌های کوردستان جان بخشیده‌اند، روح آنان همشیه فریاد آزادی و اتحاد ملی را در گوشمان نجوا می‌کنند. همچنین برای به نتیجه رساندن این مبارزه سراسری که تمامی طیف‌ها را پیرامون خود جمع نموده است و خواستار دفاع از دستاورها و عظمت خلقهاست، خارج از نفوذ هیچ حزب و فرد، همچنین برای پایان دادن به بنیادیترین مسئله سیاسی در خاورمیانه که مسئله کورد و کوردستان می‌باشد، این نقشه راه را ارائه کرده و برای عملی شدن فعالیت می‌کنیم."

دسته ابتکار عمل در پایان بیانیه سه گام عملی را برای این مقطع از اتحاد و همبستگی کوردها طرح کرده است:

"اول: در آغاز لازم است تمامی رسانه‌های رسمی و غیررسمی، تمامی شبکه‌های اجتماعی، با مسئولیت‌پذیری در این شرایط حساس به وظایف خویش عمل کنند، و برای انسجام و استقرار، برنامه‌های ویژه‌ای را پخش کنند و به مسئولیت تاریخی خویش عمل نمایند. در این زمینه آحاد جامعه را بیش از پیش هشیار نمایند.

دوم: لازم است برنامه‌‌ریزی برای نشست گسترده تمامی جریان‌ها و نیروهای سیاسی کوردستان و طیف‌های فرهنگی و آیینی کوردستان و شخصیت‌های مؤثر اجتماعی و فرهنگی و نمایندگان نهادهای مدنی با مشارکت نماینده سازمان ملل در زمان و مکان تعیین شده برای طرح مبحث سیاسی مشترک و تعیین راه حل دمکراتیک مسائل خلق‌های کوردستان صورت گیرد.

سوم: در نشست تاریخی و گسترده یاد شده، کمیته‌ی عمومی، سیاسی و دیپلماسی برای انجام فعالیت‌ها و اعمال راه‌حل‌های پیشنهادی و نمایندگان خلق‌های کوردستان تعیین گردند. این کمیته هیئت سراسری و مذاکره خلق‌های کوردستان در تمامی نشست‌های منطقه‌ای و  بین‌المللی باشد. با مد نظر قرار دادن ویژگی‌های هر بخش از کوردستان برای نیل به راه حل همیشگی مسئله کورد در خاورمیانه."