نوروز فاضل استراتژی مقابله با اشغالگری ترکیه را مورد سنجش قرار داد

ترکیه از خلا سیاسی عراق و بی‌توجهی و سکوت حکومت اقلیم بهره برده و در حال اشغال باشور کوردستان می‌باشد. باشور کوردستان باید با استراتژی جدیدی با این اشغالگری مقابله کند.

نوروز فاضل یکی از روشنفکران و ناظران سیاسی باشور کوردستان است که برای آگاه کردن جامعه علیه حملات اشغالگرانه‌ی ترکیه به شدت تلاش می‌کند.

این ناظر سیاسی در مورد اهداف ترکیه از این حملات و چگونگی مقابله با آنها با خبرگزاری فرات نیوز مصاحبه کرده است.

ترکیه همیشه چشم طمع به باشور کوردستان داشته است

نوروز فاضل در مورد طمع ترکیه به خاک باشور کوردستان گفت:"اشغالگری در کوردستان به طور عام و در باشور کودستان به خصوص بسیار عمیق بوده است. اشغالگر همیشه چشم طمع به خاک باشور کوردستان داشته است، چون هم از لحاظ جغرافیایی منطقه‌ای استراتژیک است و هم از لحاظ اقتصادی بسیار غنی است. اگر از لحاظ سیاسی هم به آن بنگریم می‌بینیم که باشور کوردستان توانسته است مراحلی را پشت سر بگذارد که در گذشته موفق به این کار نشده است بویژه پس از دهه‌ی هفتاد در باشور کوردستان خودگردانی درست شد به این معنا که کورد توانسته است به هر وسیله‌ای از حکومت به نفع مردم چیزهایی بگیرد."

استراتژی اشغالگری تغییر کرده است

وی در مورد اهداف ترکیه از این حملات گفت:"در حال حاضر شیوه‌ی سیاست و استراتژی اشغالگر تغییر کرده است. حملاتی که اکنون علیه باشور کوردستان انجام می‌شوند، به ویژه حملات دولت غاصب ترکیه که به شیوه‌ای وحشیانه انجام می‌شود، اگر به سال ۱۹۹۱ بازگردیم می‌بینیم که از آن زمان تاکنون ترکیه به شیوه‌ای جدی بر روی آن کار می‌کند. نقشه‌های ترکیه فقط در حملاتش خلاصه نمی‌شوند بلکه به رام کردن و به اسارت درآوردن احزاب سیاسی باشور کوردستان نیز پرداخته است، مانند آنکه در سال ۱۹۹۱ اجازه‌ی تاسیس پارلمان کوردستان را داد منوط به اینکه نیروهایی که در پارلمان هستند، باید با پ.ک.ک بجنگند."

وی در ادامه گفت: "در باشور کودستان که پ.ک.ک در قندیل و چندین منطقه‌ی گسترده‌ی دیگر جای گرفته است، ترکیه می‌خواهد با استفاده از هژمونی خود سیاست اشغالگری در باشور کوردستان را افزایش دهد و از پ.ک.ک به عنوان یک بهانه استفاده می‌کند. وی همچنین اعلام کرد:" ترکیه از خلاء سیاسی عراق به عنوان یک فرصت استفاده کرده است چون عراق در شرایط نامناسبی قرار دارد به ویژه پس از سال ۱۹۹۱ و پس از جنگ کویت."

بر خلاف نظرات برخی نیروهای نزدیک به ترکیه در باشور کوردستان که حملات ترکیه را فقط علیه پ.ک.ک می‌دانند، نوروز فاضل گفت:"ترکیه فقط علیه یک گروه کورد نیست بلکه مخالف همه‌ی کوردها است. ترکیه کورد مرده را کورد خوب می‌داند. ترکیه حتی خائنین را نیز قبول ندارد. سیاست ترکیه در باشور کوردستان، سیاست اشغالگرانه است، هم از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ترکیه در اینجا کار کرده است. ترکیه به شیوه‌ای در باشور کوردستان فعالیت کرده است که حکومت اقلیم کوردستان را آنقدر کوچک کرده که هیچ قدرتی ندارد تا بتواند با آنها مقابله کند."

منبع اقتصادی ترکیه، باشور کوردستان است

در مورد اهداف اقتصادی ترکیه در باشور کوردستان، نوروز فاضل گفت:" اقلیم کوردستان یک منبع اقتصادی خوب است و ترکیه می‌خواهد توسط باشور کوردستان اقتصاد خود را مستحکم کند چون در سال‌های اخیر اقتصاد ترکیه بسیار افت کرده است و بر روی تک تک افراد این کشور تاثیر گذاشته است. چندین شرکت در ترکیه ورشکست شده‌اند. به همین دلیل اقلیم کوردستان را بسیار حائز اهمیت می‌داند تا بتواند با استفاده از آن دوباره اقتصاد خود را نیرومند کند."

ترکیه از اقلیتها استفاده می‌کند

این ناظر سیاسی در مورد سوءاستفاده‌ی ترکیه از اقلیتهای باشور کوردستان گفت: "ترکیه از اقلیتهای باشور کوردستان استفاده می‌کند تا بوسیله‌ی آنها کوردها را بزند. ترکیه در اینجا از رسانه‌ها برای دروغ‌پراکنی و شایعه‌پراکنی در چهارچوب جنگ ویژه استفاده می‌کند، در همین چهارچوب چندین کانال باشور کوردستان را به خدمت گرفته و از آنها به نفع خود، سوء استفاده می‌کند. تاثیر آنها بر این احزاب تا حدی است که احزاب توان مقابله را ندارند، قدرت استقلال و آزاد بودن را از دست داده‌اند، همه چیز را از دست داده و به کنترل ترکیه در آمده‌اند. این کانال‌ها اگر به درون مایه‌ی آنها بنگری، می‌بینی که به ما خدمت نمی‌کنند بلکه به ترکیه خدمت می‌کنند. این هم شکستی دیگر برای حکومت اقلیم کوردستان است."

نوروز فاضل در مورد اشغالگریهای جغرافیایی ترکیه در باشور کوردستان گفت: "ترکیه در باشور کوردستان به این حد هم اکتفا نکرده و می‌خواهد آرام آرام وارد خاک باشور شود، می‌خواهد جغرافیا و خاک را اشغال کند، روستاها را بسوزاند و ویران کند. می‌خواهد روستاییان روستاهایشان را تخلیه کنند تا ترکیه آنجا را به سربازخانه و پادگان تبدیل کند. در حال حاضر حدود ۳۰ هزار سرباز ترکیه در باشور کوردستان مستقر شده‌اند. در چندین مقر و پادگان و دره‌ها و کوهستان‌ها پخش شده‌اند. در اینجا خائنین نیز که دست در دست ترکیه دارند به پیشواز آنها می‌روند و آنها را به روستاها و خانه‌هایشان می‌برند و به آنها خدمت می‌کنند و از آنها مهمان‌نوازی می‌کنند."

نوروز فاضل به اهمیت ایجاد یک جبهه‌ی متحد علیه ترکیه اشاره کرد و گفت،"باشور کوردستان در مرحله‌ی خطرناکی قرار گرفته است، اگر اتحاد و یکصدایی و همبستگی وجود نداشته باشد، اگر به طور جدی با ترکیه مقابله نشود، باشور کوردستان از دست خواهد رفت. در اینجا می‌توان موضوع مقابله با اشغالگران را به دو جبهه تقسیم کنیم. یکی جبهه‌ی دولت و احزاب و دیگری جبهه‌ی مردم و افراد."

حکومت اقلیم به خاطر ترکیه ارتباطش‌ با عراق را به هم زده است

نوروز فاضل در مورد مقابله با ترکیه پیشنهاداتش را اینگونه مطرح کرد: "در مورد جبهه‌ی دولت و احزاب سیاسی بسیار مهم است که در رفتار خود تجدید نظر کنند، آنهایی که اکنون در جبهه‌ی دشمن هستند باید از این سیاست و رفتارشان دور شوند و از آن خارج شده و یک جبهه‌ی متحد احزاب درست کنند و به طور متحد در مورد حفاظت از باشور کوردستان کار کنند و به وظیفه‌ی خود عمل کنند. ترکیه در آینده تر و خشک را با هم خواهد سوزاند و آنها نیز در این حملات خواهند سوخت. در حال حاضر حکومتی ضعیف و شکست خورده بر باشور کوردستان حکم می‌کند، به نظر من بسیار مهم است که این حکومت برکنار شود و حکومتی موقت ایجاد شود تا بتواند در مقابل این حملات بایستد. سپس حکومت اقلیم باید ارتباطش ‌با بغداد را بهتر کند و ارتباطات اقتصادی که چندین سال است آنرا در قبال منافع خود و ترکیه به هم زده‌اند دوباره ترمیم کنند تا حکومت عراق هم بتواند برای مقابله با تجاوز به خاک اقلیم با ما همکاری کند."

وی در مورد جبهه‌ی خلق گفت:"از طرف دیگر به نظر من جامعه بسیار مهم است چون امیدی به احزاب برای حل این مسئله باقی نمانده است. همه‌ی اقشار جامعه اعم از سیاستمداران، روشنفکران، اساتید، کاسبکاران، کارمندان و همه‌ی افراد می‌توانند با هم به شیوه‌ای جدی و مصمم در این مورد بحث و گفتگو کنند، کنار هم جمع شده و آنرا چاره‌یابی کنند. بسیار مهم است که روشنفکران نقش پیشگام را به عهده بگیرند و با سازماندهی با این اشغالگری مقابله کنند. کار روشنفکران این است که حکومت اقلیم را هشیار کنند تا ببینند در چه شرایط خطرناکی قرار دارند. روشنفکران می‌توانند در این شرایط پیشاهنگ مردم باشند نه اینکه فقط در رسانه‌ها در مورد آن صحبت کنند و عملا کاری انجام ندهند. باید مردم عملا در این شرایط اقدام کنند و قدم‌های جدی بردارند. باید گرد هم آییم و در مورد این تهدید جدی و خطر آن برای زندگی، فرهنگ و تاریخمان گفتگو کنیم.  باید یک جبهه‌ی متحد تشکیل دهیم."

نوروز فاضل در پایان گفت:"پیام ما برای مردم باشور کوردستان این است که هر فردی باید به وظیفه‌ی خود برای مقابله با اشغالگران عمل کند. باید در کنار هم جمع شویم و حتی جوانانمان به مبارزه بپیوندند تا بتوانند به صورت نظامی با اشغالگر مقابله کنند، چون اگر در مقابل اشغالگران نایستیم در آینده باشور کوردستان را از دست خواهیم داد. به همین دلیل مهم است که با اراده و عقیده مقابل اشغالگران بایستیم چون اگر امروز این کار را نکنیم، فردا دیگر قادر نخواهیم بود."