٢٧ سال پس از ترور ناجوانمردانه رئوف آکره‌ایی سیاستمدار و روزنامه‌نگار کورد

۲۷ سال از ترور رئوف آکره‌ای، روزنامه‌نگار و سیاستمدار کورد گذشت و هنوز قاتلان وی شناسایی نشد‌‌ه‌اند، یکی از دوستانش می‌گوید میت ترکیه و خانواده‌ی بارزانی پشت این ترور قرار داشتند. پسرش می‌گوید اگر پدرم زنده بود جنگ کوردکشی میان احزاب کورد روی نمی‌داد

رئوف کامل آکره‌ایی، روزنامه نگار و سیاستمدار کورد سال ۱۹۵۱ (١٣٣٠ شمسی) در شهرک آکری از توابع دهوک متولد شد، در ابتدا مبارزاتش را در صفوف اتحادیه دانش‌آموزان کوردستان آغاز کرد و در سال ۱۹۷۵ به همراه گروهی از روشنفکران «حزب کارگران و زحمت‌کشان کوردستان» را تاسیس کردند.

تحصیلات و مطالعات رئوف آکره‌ایی

رئوف در سال ۱۹۷۶-۱۹۷۷ دانشکده اقتصاد دانشگاه موصل را با رتبه‌ی اول آن دانشگاه و رتبه‌ی دوم دانشگاه‌های عراق به پایان رساند و پس از یک سال در مرکز آمار دهوک استخدام شد، سپس به سبب فعالیت‌های میهن‌دوستانه و مخالفت با رژیم آن زمان به مرکز آمار تکریت منتقل شده و او نیز در اعتراض به آن دست از کار کشیده است و به کارگری مشغول شده است.

رئوف آکره‌ایی در سال ۱۹۸۷ در منطقه‌ی بهدینان به نیروهای پیشمرگ پیوست. وی پس از مدتی به روژهلات کوردستان رفته و سپس به صورت پنهانی به باشور کوردستان باز می‌گردد. پس از قیام نیز برای متحد کردن نیروهای مارکسیست و ایجاد یک حزب مستقل کارگری در باشور کوردستان بسیار تلاش کرده است.

روزنامه‌نگار رئوف آکره‌ایی در سال ۱۹۹۲ در زمان اعتراض به حملات رژیم ترکیه به شرنخ در باکور کوردستان به همراه ۱۲ تن دیگر در شهر هولیر به مدت ۶ ماه زندانی شد.

آکره‌ایی سردبیر روزنامه‌ی "ریگا رنجدران"(راه زحمت کشان) بود که به دو زبان کوردی و عربی منتشر می‌شد، وی همچنین چندین کتاب با عناوین «القضیه کوردستان الجنوبیه و الافاق المستقبلیه»، «الحمله علی بادینان» و «اوضاع الاجنین» و «مدخل الی الاقتصاد السیاسی» بود. وی انقلابی‌ِ دارای نظم و متفکری پایبند و متعهد به باورها و اعتقاداتش نسبت به کارگران و زحمت‌کشان بود.

چگونگی شهادت و پنهان ماندن پرونده‌ی او

شب ۲۶ - ۲۷ ماه مه سال ۱۹۹۳ در شهر دهوک و در مقابل خانه‌اش، رئوف کامل آکره‌ایی، سیاستمدار و روزنامه‌نگار کورد توسط چند فرد مسلح ترور شد. زمان ترور یکی از رفقایش همراه وی بود که مدتی وی را دستگیر کردند و سپس به دلیل نبود هیچ اتهامی آزاد شد و تا به امروز نیز هیچ کس به اتهام ترور وی دستگیر نشده است.

سازمان مبارزات زحمت‌کشان کوردستان به تحقیق در مورد پرونده‌ی وی پرداختند، اما آسایش پارتی مانع آنها شد و تحقیقات و نتایج آن تا به امروز محرمانه مانده است. ترور آکره‌ایی اولین ترور روزنامه‌نگاران پس از قیام باشور کوردستان است.

 پسر رئوف آکره‌ایی و دوست وی در مورد ترور وی سخن می‌گویند

کارزان آکریی پسر شهید در مورد ترور پدرش گفت: من معتقدم عاملین ترور وی می‌دانستند که اگر پدرم زنده بماند، نقش موثری در نزدیک نمودن هر چهار بخش کوردستان به هم و اتحاد داخلی کوردها خواهد داشت. در مورد اقلیم کوردستان نیز بدون شک مانع جنگ برادرکشی و بسیاری از اشتباهات سیاسی دیگر می‌شد.

قادر نادر فعال و دوست شهید، در مورد ترور وی می‌گوید، ترور دگراندیشان رویه احزاب حاکم در باشور بوده است حتی در زمانی که در کوهستان بودند. وی همچنین می‌گوید: هر کسی که موافق سیاست آنها نبود را ترور می‌کردند و یا وی را به مرد ترور تبدیل می‌کردند. درست است که آنها با حکومت عراق مبارزه می‌کردند، اما به دمکراسی و آزادی باور ندارند و می‌ترسند. تا زمانی که توان داشته باشند به ترور و قتل‌عام ادامه می‌دهند، مانند قتل‌عام هولیر، قتلعام سوروچی‌ها و چندین نمونه‌ی دیگر.

وی در ادامه در مورد متهمان پرونده‌ی رئوف آکره‌ایی گفت:"پارتی و خانواده‌ی بارزانی در پشت پرده‌ی ترور رئوف آکره‌ایی قرار دارند، باید این کلمه را از یاد نبریم که در مورد حاکمیت این احزاب سخن می‌گوییم، چون در باشور در منطقه‌ی زرد حزب پ.د.ک و در منطقه‌ی سبز حزب ی.ن.ک صاحب قدرت هستند و هر مجرمی که با گذشت این همه سال پیدا نشد، بدون شک حزب بالادست در آن نقش دارد، ما همچنین مطمئن هستیم که میت ترکیه در این ترور دست داشته است چون فکر می‌کردند یکی از رهبران پ.ک.ک را ترور کرده‌اند. در حالی که شهید رئوف فقط دوست و هوادار حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) بود، آنهایی نیز که وی را ترور کردند پول کلانی دریافت کرده‌اند به همین دلیل مطمئنیم ترور با پشتیبانی میت انجام شده است".

قادر نادر می‌افزاید، تا آنجایی که وی خبر دارد جلال طالبانی «مام جلال»، پیش از ترور رئوف آکره‌ایی به وی هشدار داده است که برای ترور وی برنامه‌ریزی شده است و لازم است محافظ داشته باشد، اما وی داشتن نگهبان را رد کرده و دقیقا پنج روز بعد ترور شده است.

این فعال همچنین می‌گوید، همه وظیفه داریم راه وی را ادامه دهیم و این مبارزه‌ی مدنی را برای "رسوا نمودن حکومت در داخل و در سازمانهای بین‌المللی" ادامه دهیم.

تداوم ترور روزنامه‌نگاران بهدینان از سوی پ.د.ک

ترور اولین روزنامه‌نگار بهدینان در زمانیست که آخرین ترور روزنامه‌نگاران هم در بهدینان بوده و در سایه حکومت همان حزب می‌باشد. ودات حسین خبرنگار خبرگزاری روژ نیوز است در روز ۱۳ ماه آگوست سال ۲۰۱۶ در شهر دهوک در مقابل چشمان مردم ربوده شد و سپس ترور شد. مانند پرونده‌ی آکره‌ایی تاکنون هیچ فردی به دلیل ترور شهید ودات نیز دستگیر نشده است.

منبع: rojnews