کاراییلان: بدون تردید خلقمان بر مبنای مبارزه و مقاومت به پیروزی خواهد رسید [بخش نخست]

کاراییلان خاطرنشان ساخت که حاکمیت ترک از طریق موازنه قوا تلاش می‌کند همچنان خود را تداوم بخشیده و از طریق تلاش برای نابودی مبارزه آزادی می‌خواهد در منطقه به برتری دست پیدا کند. به همین دلیل اگر به جنگ دست نزند، یا گشایشی حاصل شود، این حکومت ساقط می‌شود

مراد کاراییلان، عضو شورای رهبری حزب کارگران کوردستان با شرکت در برنامه ویژه سترک تیوی، پرسشهای آرژین فرات را پاسخ داد. در این گفتگو کاراییلان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دسامبر، شهدای قتلعام روبوسکی، قتلعام مرعش، قتلعام زندانها در ۱۹ دسامبر و قتلعام تل رفعت و تراژدی مریوان را خاطرنشان ساخت. در این گفتگو کاراییلان اظهار داشت که قتلعام و شکنجه‌ای که بر کوردها اعمال می‌شود، به سیاست همیشگی و پیوسته استعمارگران تبدیل شده است. کاراییلان کریسمس را به مسیحیان کوردستان و تمامی جهان تبریک گفته و در ابتدای گفتگوی خود نیز در رابطه با انزوای رهبر خلق کورد سخنانی را در میان گذاشت.

متن گفتوگوی کاراییلان در دو بخش به زبان فارسی منتشر می‌شود. کاراییلان در بخش اول به تداوم انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از سوی رژیم ترکیه، روابطه روسیه و ترکیه، تداوم سیاست اشغالگری از سوی اردوغان و جریان فاشیستی حاکم بر این کشور و همزمان مقاومت برحق و آزادیخواهانه کوردها پرداخته است.

انزوا بخشی از سیاست پاکسازی و قتلعام است

کاراییلان خاطرنشان ساخت که انزوا نتیجه سیاست پاکسازی و قتلعام دولت ترکیه بوده و در این سیستم انزوا و شکنجه، امکان اشاره به اخلاق، حقوق و حقوق بشری امکان‌پذیر نیست.

کاراییلان اظهار داشت که حتی قوانین استعمارگری نیز در زمان حاکمیت آ.ک.پ در کوردستان به تعلیق درآمده و چیزی تحت عنوان قوانین، سیستم و اخلاق برجای نمانده است. تمامی گفته‌های اردوغان تجسم قانونی به خود گرفته‌اند. کاراییلان اعتصابهای غذا علیه انزوای رهبر خلق کورد را خاطرنشان ساخته و اظهار داشت که این اعتصابات مدت ۶ ماه ادامه یافتند و ۹ انسان بسیار گرانقدر و ارزشمند در جریان این دوره جان خود را فدا نمودند.

کاراییلان افزود که وزیر دادگستری ترک، به عنوان بخشی از دولت در مقابل افکار عمومی اظهار داشت که ممنوعیت ملاقات با اوجالان رفع شده است و افزود که بار دیگر مشخص شد که آنها وعده‌های خود را انجام نمی‌دهند. متقلب و ریاکار هستند. آنها برای انسانیت ارزشی قائل نیستند. کاراییلان خاطرنشان ساخت که برای انتقام از اعتصاب کنندگان، ظلمی که بر امرالی اعمال می‌شد اکنون در تمامی زندانها اعمال می‌شود.

کاراییلان همچنین افزود که با ظلمی که اکنون علیه اوجالان اعمال می‌شود، بر تمامی خلق کوردستان این ظلم اعمال می‌شود، دیگر دوری از مقاومت یا بی‌توجهی به این مسئله امکان نداشته و باید در مقابل این ظلم مقاومتی جدی انجام شود. کاراییلان در این رابطه افزود تنها زمانیکه انزوای امرالی پایان یابد، عناصر سازنده این رژیم فاشیست نیز به پایان می‌رسند. اما آنچه که اکنون در جریان است، سیاست پاکسازی است و مقاومت در مقابل این سیاست پاکسازی بسیار مهم است، باید این مبارزه و مقاومت گسترش یابد.

پیوندهای روسیه و ترکیه و تاثیرات آن

کاراییلان در ادامه سیاست استعمارگرانه و تاراجگرانه دولت ترک را در منطقه و خصوصا در شمال-شرق سوریه تحلیل کرد. وی در رابطه با  سیاستهای دولت ترک افزود که این سیاستها بر اساس دشمنی با کوردها و پیوندهای ترکیه و روسیه استوار هستند: آمریکا نخست پروژه‌های فراوانی را آماده کرده بود و آخرین مرحله، پروژه خاورمیانه بزرگ به موفقیت دست نیافت. اکنون حتی به آن اشاره هم نمی‌کنند. روسیه هم اکنون در همان راستا تلاش می‌کند که پروژه‌ای را مطرح نماید و بر این اساس به تلاش دست زده است. روسیه در این چارچوب پیوندهای منطقه‌ای خود را در سطح وسیعی ایجاد و گسترش داده است. هدف روسیه صرفا در سوریه پیگیری نمی‌شود. بلکه برای کل منطقه است.

مبنای منافع ترکیه و روسیه مخالف یکدیگر هستند

منطقه در جال جوش و خروش است و ترکیه در هراس است که در چنین وضعیتی کوردها قدمی بردارند، از وجود کوردها در هراس است. هم می‌خواهد که مانع از کوردها شود و هم می‌خواهد که رویاها و موقعیت پیشین عثمانی را به چنگ آورد و در منطقه به دولت امپریالیستی و حاکم تبدیل شود. دولت ترک نمی‌خواهد که د رچارچوب مرزهای رسمی خود بماند. هدف رژیم دولت ترک بر این مبنا قرار گرفته است. به همین دلیل در سوریه، لیبی، مصر و عراق حضور دارد. اگر از این زاویه به مسئله نگریسته شود می‌توان دید که ترکیه و روسیه حول مباحث و موضوعات فراوانی اشتراک نظر دارند و بدین دلیل است که پوتین و اردوغان به گفتگو دست زده و حول بده بستان سیاسی به توافق رسیده‌اند. ترکیه در مقابل مناطق غوطه و دمشق، عفرین را اشغال کرده و در مقابل اخراج گروههای تبهکار از حلب، تحویل ادلب نمونه دیگری از این بده بستان است. با چنین معاملاتی است که روابط خود را ادامه می‌دهند. معلوم نیست که این سوداگری تا کجا ادامه یابد، زیرا منافع بنیادین روسیه و ترکیه مخالف یکدیگر هستند.

برای نمونه؛ ترکیه و آ.ک.پ تلاش می‌کنند که از طریق تبهکاران اخوان المسلمین و جهادیستها را برجسته کنند. ترکیه در سوریه به نیروهای اخوان المسلمین تکیه کرده است و در مقابل روسیه بر سیستم دولتی این کشور  تکیه دارد. این دو مخالف یکدیگرند. در لیبی نیز همین مسئله در جریان است. روسیه در لیبی از ژنرال خلیفه حفتر حمایت می‌کند، ترکیه از حکومت و تبهکارانی وابسته به اخوان المسلمین ضد روسیه حمایت می‌نماید. مبنای این دو نیز مخالف یکدیگر هستند. به همین دلیل است که روسیه و ترکیه از یک سو از منافع مشترک و از سوی دیگر منافع مخالف یکدیگر برخوردارند.

پوتین و اردوغان در ۸ ژانویه ملاقات می‌کنند. در ادلب جنگ شدت گرفته است. هیات ترک هم اکنون وارد روسیه شده است. وظیفه اصلی این هیات در راستای سوداگری قرار دارد. متعاقبا روسای دولتها نیز به ملاقات دست زده و پیمانهای آماده شده را امضا می‌کنند.  پیش‌بینی می‌شود که سوداگری بین ترکیه و روسیه، خصوصا در رابطه با ادلب گسترش یابد. آنگونه که پیش‌بینی می‌شود که در رابطه با  برخی از ابعاد ادلب به توافقهایی دست زنند. جنگی که اکنون در ادلب در جریان است بر این اساس است.

سیاست اشغالگری به موفقیت دست نیافته است

این سوداگریها در لیبی و خصوصا در رابطه با کردستان در حال اجرا هستند. اما سیاستهای ترکیه در کوردستان به شدت در حال اجرا هستند، زیرا مسئله بینادین و اساسی ترکیه، کوردستان است. بدیهی است که ترکیه در رابطه با عفرین نیز به سوداگری دست زده است و در آینده نیز سوداگری می‌کند. هیات ترک در این چارچوب است که عازم روسیه شده است. با از میان برداشتن دیوارهای مقابل عامودی و درباسیه تلاش می‌کنند که این مسئله به عنوان کارتی برای معامله استفاده کنند. ترکیه اکنون مستقیما به حمله دست نمی‌زند. اما تلاش می‌کند تا آن را به عنوان کارتی مورد بهره‌برداری قرار دهد. در کانون سوداگری خود قرار دهد. به همین دلیل نباید تصور کرد که ترکیه درصدد حمله نیست. سیاست اساسی و استراتژیک ترکیه اشغال تمامی روژآوا کوردستان است. از ۹ اکتبر به بعد، با همین استراتژی دست به حمله زده است. اما در تحقق آن شکست خورده است. این سیاست دولت ترک به موفقیت دست نیافته است. تا مقطعی پیش رفت اما شکست خورد.

همانند عبدالحمید اول از موازنه قوا استفاده می‌کنند

اکنون ترکیه تلاش می کند تا از این وضعیت همانند کارتی استفاده کرده و همواره آن را به عنوان شمشیر دموکلس مورد بهره برداری قرار دهد؛ من می‌توانم به این منطقه حمله کنم؛ تو نیز (روسیه) نیز تا منطقه ادلب می‌توانی حمله کنی؛ اما در مقابل باید اجازه بدهی که وارد لیبی شوم. دولت ترک اکنون در لیبی حضور دارد، اما اگر روسیه اجازه حضور کامل ترکیه در لیبی را ندهد، آنزمان است که می‌توان پیش بینی نمود که به شیوه‌ای جدی در مقابل یکدیگر قرار گیرند. به همین دلیل ترکیه نیازمند دست‌یابی به توافقی با روسیه است. میزان دست‌یابی به این توافق تا کنون چندان مشخص نیست. مبنای توافق آنها قدرتمند نبوده و علیه یکدیگر به شمار می‌روند. روسیه تلاش دارد که ترکیه را به عقب‌نشینی به سوی مرزهای خود وادارد. در آینده می‌توان مشاهده کرد که ترکیه تا چه اندازه در خط روسیه قرار گرفته یا در مخالفت با آن. دولت ترک اکنون در حال ایفای نقش است. هدف دولت ترک بر این مبنا قرار دارد. همانگونه که عبدالحمید اول موازنه قوا بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه را مورد استفاده قرار داده و بدین شیوه حاکمیت خود را تداوم بخشید، اردوغان نیز اکنون تلاش دارد که همان نقش را ایفا کند. بدون انکه به یکی از طرفین متکی باشد، تلاش می‌کند که از تمامی طرفها سود گرفته و اهداف خود را تحقق بخشد. هدف دولت ترک نابودی مبارزه آزادیخواهانه خلق کورد و کوردستان و دست‌یابی به حاکمیت در این منطقه است. اردوغان در برهه‌ای که بسیار تضعیف شده است تلاش می‌کند تا به این هدف دست یافته و زمان بقای خود را در حاکمیت و مسند تداوم بخشد. سرنوشت رژیم آ.ک.پ و م.ه.پ به یکدیگر وابسته هستند. تا زمانیکه این جنگ ادامه داشته باشد، می‌توانند بقای خود را ادامه دهند. اگر جنگ به پایان برسد، یا فرصتی برای دست‌یابی به راه حل ممکن شود، آنزمان است که حاکمیت آنها نیز از میان می‌رود.

این مسیر جدید اردوغان مملو از ریسک بوده و بی‌شباهت به قمار نیست. مشخص نیست که تا چه حد به موفقیت دست می‌یابد یا دچار شکست می‌شود. براین اساس است که به تلاشهای وسیعی دست زده است. مسئله اینست که این امر به حاکمیت و فرمانروایی بسیار گره خورده است و برای تداوم بقای خود به هر تلاشی دست می‌زند. بدین منظور نیز همواره تلاشهای خود را افزایش می‌دهد؛ تلاش می‌کند تا از این طریق به نتیجه دست یابد. بدیهی است که در این چارچوب سوداگریهای وسیعی را با روسیه انجام می‌دهد.

مقاومت و مبارزه در تمامی عرصه‌ها باید ادامه یابد

کاراییلان با اشاره به مقاومت و مبارزه علیه اشغالگری اظهار داشت: نه مقاومت در برابر حملات اشغالگرانه عفرین و نه مقاومت در برابر در حملات سریکانی و گری سپی، هیچیک متوقف نشده‌اند. این مقاومت اکنون وارد ۷۶ روز خود شده است و در آینده نیز ادامه می‌یابد. نمی‌توان گفت که ترکها به پیروزی رسیدند. زیرا مقاومت همچنان در جریان است. این نبرد همچنان ادامه می‌یابد. حق با ماست و مبارزه را ادامه می‌دهیم. بدون هیچ تردیدی به پیروزی می‌رسیم.

کوردها باید به خود باور داشته باشند

کاراییلان خاطرنشان ساخت که باید کوردها نواقص خود را دریابند. اما باید به خود اتکا و باور داشته باشیم. اگر ما بدینگونه عمل کنیم ما به پیروزی می‌رسیم. مقاومت و مبارزه خلقمان در عفرین، مقاومت خلقمان در سریکانی، خون بر زمین ریخته شهدایمان بدون نتیجه نخواهد ماند. هیچ یک از این موارد بدون نتیجه نخواهند بود. هر قدمی معنای خود را دارد. خلقمان بر این مبنا در مبارزه خود بدون تردید به پیروزی دست می‌یابد.

مبنای قدرتمند مبارزه برای سال ۲۰۲۰

برای سال ۲۰۲۰ مبنای مبارزه ما بسیار قدرتمند شده است، بیش از هر زمان دیگری این مبنا قدرتمند شده است. در خصوص ابعاد نظامی، می‌توان گفت که تلاشها و تفکرات ما در سال ۲۰۱۹ برای پیروزی در سال ۲۰۲۰ مبنای قدرتمند را فراهم کرده است. اگر نیروهای مدافع کوردستان، اعم از نیروهای پیشمرگه و رزمنده، و صورتبندی نیروهای گریلا؛ تغییرات ایجاد شده و خط مشی گریلا در میان صفوف خود تحقق بخشند، با ذهنیت بازتاسیس این نیروها عمل کنند، می‌توانند به پیروزی دست یابند. بر این اساس اگر به باز تاسیس این نیروها دست بزنند و خود را مجددا سازماندهی کنند، در مقابله با تکنولوژی معاصر با راهکارهای خلاقانه عمل نمایند، نبرد کنند، تاکتیک و تکنولوژی را بدین شیوه ارزیابی کنند، بدون تردید خلقمان به پیروزی دست می‌یابد. ما به این مسئله باور داریم. در سال آینده ما امیدوار هستیم.