۱۱ سال از دستگیری‌های گسترده ۱۴ آوریل گذشت

١١ سال پس از عملیات گسترده دستگیری سیاستمداران، شهرداران و فعالان اجتماعی کورد ابرو گونای از پارلمانترهای زندانی این برهه تاریخی می‌گوید:"نمی‌توان این عملیات را صرفا به حساب آ.ک.پ گذاشت، در این عملیات آ.ک.پ مستقل عمل نکرد."

تا کنون عملیاتهای گسترده‌ای علیه سیاستمداران کورد صورت گرفته‌اند. لیلا زانا، اورهان دوغان، خطیب دجله و سلیم ساداک از نمایندگان حزب دمکراسی (دَپ) در جریان عملیاتی گسترده دستگیر شدند و ۱۰ سال را در زندن سپری کردند. ۱۵ سال بعد نیز مجددا سیاستمداران کورد دستگیر شدند. این بار با فرمان مجلس ترکیه، عملیاتی گسترده علیه ک.ج.ک آغاز شد. در ۱۴ آوریل سال ۲۰۰۹ علیه سیاستمداران، وکلا، شهرداران مشترک و روزنامه‌نگاران کورد عملیاتی وسیعی آغاز شد و این عملیات مدت ۲ سال ادامه یافت. در این عملیات ۵۲ سیاستمدار کورد بازداشت و دستگیر شدند. در این عملیات کامران یوکسک، بایرام آلتون و سلما ایرماک از  معاونین ریاست مشترک حزب جامعه دمکراتیک (د.ت.پ) و در مجموع ۵۲ سیاستمدار کورد بازداشت و دستگیر شدند. در عملیات ۱۷ ژوئن، اعضا و رهبران حزب جامعه دمکراتیک و در مجموع ۱۸ نفر دستگیر شدند. در سومین عملیات نیز سندیکالیستها هدف قرار گرفتند. در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۹ نیز ۳۵ سندیکالیست بازداشت و دستگیر شدند.

در عملیات ۲۴ دسامبر ۲۰۰۹ سیاستمداران و شهرداران مشترک کورد هدف این دستگیری‌ها قرار گرفتند. در این عملیات بر دست شهرداران کورد دستبند زده و آنها را در مقابل دادگاه به صف کردند. در این عملیات ۳۶ نفر بازداشت شدند، ۸ نفر در دادستانی آزاد و سلیم ساداک شهردار سرت، نجدت آتالای شهردار الیح، آیدین بوداک شهردار جزیر، زولکوف کاراتکین شهردار پیاس، عبداله دمیرتاش شهردار سور، احمد چنگیز شهردار چنار، لیلا گوون شهردار ویرانشار، ادهم شاهین شهردار پیرسوس، فرهان تورک شهردار قوسر، عبدالله اکنگین شهردار پیران، نماینده شهرداری آمد علی شیمشک، محرم اربای ریاست ای‌.هـ‌.د شعبه آمد دستگیر شدند. سیاستمداران کورد از جمله خطیب دجله که پیش از آن نیز ۱۰ سال حبس کشیده بود در این عملیات بار دیگر دستگیر شد.

عکس تاریخ ساز

در جریان حمله به سیاستمداران کورد که در رسانه‌ها بسیار برجسته شد، عملیاتی بود که در جریان آن دست سیاستمداران کورد با دستبند بسته شده و در مقابل دادگاه آنها را به صف کرده بودند. اکنون ۱۱ سال از این عملیات گذشته است. این عکس در تاریخ کورد جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است. در این عملیات که به عنوان پرونده ک.ج.ک شناخته می‌شود ۱۵۴ سیاستمدار کورد دستگیر و محاکمه شدند. عملیاتی که در ۱۴ آوریل ۲۰۰۹ آغاز شد، تا پاییز سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. در فاصله ۴- ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۱ در استانبول، علیه سیاستمداران کورد، وکلا، روزنامه‌نگاران و تحت همان عنوان عملیات دیگری رقم خورد. روشنفکران، نویسندگان، سیاستمداران و در مجموع ۲۰۵ نفر بازداشت شدند و ۱۴۷ نفر دستگیر شدند. موج محاکمات همچنان ادامه دارد.

در ۲۲ نوامبر سال ۲۰۱۱ وکلای رهبر خلق کورد هدف این دستگیری‌ها قرار گرفتند و در مجموع ۴۶ وکیل وی بازداشت شدند. از این عده، ۳۳ نفر دستگیر شدند. محاکمه وکلا همچنان ادامه دارد. در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۱ عملیات دیگری علیه رسانه‌های کورد آغاز شد. در این میان ۴۹ خبرنگار و نویسنده  آژانس خبری دجله (دیها)، آزادی ولات و اوزگوز گوندم بازداشت و از این عده ۳۶ نفر دستگیر شدند. محاکمه روزنامه‌نگاران همچنان ادامه دارد. آخرین عملیات تحت عنوان ک.ج.ک در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۲ آغاز شد. در این عملیات به مرکزیت استانبول در ۱۷ شهر، ۳۹ سیاستمدار کورد بازداشت و ۳۱ سیاستمدار دستگیر شدند. در عملیان سال‌های ۲۰۰۹- ۲۰۱۱  که علیه رهبران کورد انجام شد، صدها سیاستمدار، وکیل، نویسنده و آکادمیسین و روزنامه‌نگار بازداشت و دستگیر شدند. در مجموع هزاران سال زندان برای این سیاستمداران در نظر گرفته شد و محاکمات همچنان ادامه دارد.

مسئولانی که در آن زمان این عملیات را تحت عنوان ک.ج.ک رهبری می‌کردند، بعد از کودتای ۱۵ ژوئیه‌ ۲۰۱۶ تحت عنوان عضویت در سازمان فتو- بازداشت شدند و همچنان محاکمه این افراد ادامه دارد. اما علیرغم تحت امر بودن این عملیات از سوی سازمان فتو- دستگیری و بازداشت و محاکمه سیاستمداران کورد همچنان ادامه دارد.

 محاکمه اعضای دستگیر شده تحت عنوان پرونده ک.ج.ک بعد از ده سال ادامه پیدا کرده و برای ۹۹ نفر از دستگیر شدگان حکم صادر شده است. حکم برائت ۵۵ نفر تایید شده است. در مجموع دادگاه یک هزار و یکصد و نه سال و ۱۰ ماه و ۲۲ روز برای دستگیر شدگان زندان تعیین کرد. دادگاه عالی تصمیم دادگاه جرایم سنگین آمد را نقض کرده و مجازات ۵۹ نفر را در مجموع به ۴۷۵ سال تقلیل داده و تایید کرد. دادگاه حکم مجازات ۳ نماینده کورد در پارلمان ترکیه و تمامی شهردارانی را در آن زمان دستگیر شده بودند را تایید کرده است.

کودتای ۴ نوامبر

بعد از کودتای ۱۵ ژوئیه، عملیات دستگیری سیاستمداران کورد مجددا ادامه پیدا کرد. این بار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها، فیگن یوکسک‌داغ و صلاح‌الدین دمیرتاش در جریان کودتای ۴ نوامبر بازداشت و دستگیر شدند. در ۱۰۲ شهرداری کوردستان، ۹۶ شهرداری غصب و گماشتگان دولت ترک در آنها منصوب شدند. بعد از انتخابات ۳۱ مارس ۲۰۱۹، حزب دمکراتیک خلق‌ها مجددا شهرداری‌های فراوانی را بدست گرفته و بعد از آن در اگوست ۲۰١۹ عملیات دستگیری سیاستمداران کورد مجددا از سر گرفته شد و ۴۰ گماشته دولت ترک کنترل شهرداری‌های کوردستان را برعهده گرفتند.

در این عملیاتها که علیه سیاستمداران، وکلا و روزنامه نویسان کورد صورت گرفت یکی از وکلای رهبر خلق کورد به نام  ابرو گونای که نماینده مردین از حزب دمکراتیک خلق‌ها بود دستگیر شد. پنج سال بعد از دستگیری، در ۱۳ آوریل ۲۰۱۴ ابرو گونای از زندان آزاد شد.

نابودی جنبش سیاسی کورد هدف این مجموعه حملات بود

ابرو گونای به مناسبت سالگرد عملیات ک.ج.ک علیه سیاستمداران کورد اعلام کرد این عملیات با هماهنگی مجلس ترکیه و آ.ک.پ و گروه فتح الله گولن صورت گرفته است. با این عملیات تلاش شد تا جنبش سیاسی کوردستان را از میان بردارند. گونای در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با سالگرد این دستگیری‌ها اظهار داشت که آک.پ در نهایت توانست از این عملیات خود به تنهایی قدرت را دست بگیرد. گونای خاطرنشان ساخت که از یک طرف شاهد سیاستهایی هستیم که رای و نمایندگی کوردها را به قبضه خود درآورد و از سوی دیگر شاهد تلاشی برای نابودی جنبش سیاسی کورد بودیم. مشاهده می‌شود که آمریکا، ترکیه و عراق از طریق مکانیزمی سه‌جانبه تلاش می‌کنند تا پ.ک.ک را نابود کنند و بدین منظور نشست‌های بدون وقفه‌ای را برگزار می‌کنند. همراه با این افرادی که خواهان صلح و دست‌یابی به حل مسئله کورد هستند از پ.ک.ک می‌خواهند که شانس دیگری را به سیاستهای دمکراتیک بدهد. در ملاقات وکلا با آقای اوجالان، وی به منظور گسترش و توسعه حزب دمکراتیک خلق‌ها، مشارکت این حزب در سیاست دمکراتیک، بر  تحقق شرایط دمکراتیک اصرار می‌کند. بعد از انتخابات ۲۹ مارس ۲۰۰۹ آ.ک.پ در جریان انتخابات در کوردستان شکست خورد. حزب مناطق دمکراتیک بسیاری از شهرداری‌های آ.ک.پ را به دست گرفت. بعد از آن در فردای ۱۴ آوریل، تحت عنوان عملیات مجلس ترکیه علیه ک.ج.ک، عملیات دیگری صورت گرفت. از این طریق حزب مناطق دمکراتیک هدف دستگیری‌های وسیعی قرار گرفت و از سیاستهای دمکراتیک ممانعت به عمل آمد. از این طریق از دست‌یابی به راه حلی صلح آمیز برای حل مسئله کورد ممانعت به عمل آمد.

ابرو گونای نماینده مردین در بخش دیگری از سخنان خود  افزود: با توسعه جنبش سیاسی قانونی تا کنون سیاستهای خشن، فشار و سرکوب، دستگیری و نابودی بدون وقفه ادامه داشته اشت. ذهنیت دولت در راستای قتل و کشتار جمعی موضوع جدیدی نیست. در یکصد ساله اخیر کوردها از تمامی حقوق و مطالبات مشروعشان بی‌بهره شده‌اند. کوردها برای تحقق اهداف و مطالبات مشروع خود با سیاستهای خشن و نابود‌گرانه مواجه شده‌اند. از زمان تاسیس حزب دمکراسی (دَپ) تا کنون کوردها برای سیاستی دمکراتیک دست به مبارزه می‌زنند. برای آزادی و دمکراسی مبارزه می‌کنند. هر چند بازیگران و مسئولان دولتی تغییر پیدا می‌کنند اما ذهنیت همچنان تغییر پیدا نمی‌کند. عملیات ک.ج.ک را از طریق جماعت فتو پیش بردند. اکنون نیز همان عملیات علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها و ک.ج.د از سوی شخص اردوغان و آ.ک.پ رهبری می‌شود. اما کورد بر مبارزه آزادیخواهانه خود همچنان تاکید و اصرار دارد. به همین دلیل سیاست خشونت، سرکوب و نابودی خلق کورد با ورشکستگی روبرو شده است.


منبع: MA