اراده چگونه به جامعه بر می‌گردد؟

خیانت و خودفروشی پس از دشمن مهمترین دلیل دلسردی و ناامیدی خلق کورد از پیروزی در مقابل اشغالگران است. انتقام نگرفتن از خیانتکاران و حتی شریک شدن با خیانتکاران و مزدورین دیروز، نهایت ناامیدی برای جامعه کوردی بەبار آورده است.

تصویر لحظاتی که رفیق هارون گریلای ه.پ.گ در دست خودفروشان روستای هزخ از توابع الیح اسیر بود، بسیار تاسف آور بود و بر وجدان جمعی تاثیرگذار شد. بگونەای که در اندک زمانی شبکەهای اجتماعی را پر کرد و ماجرای چگونگی جاماندن از رفقایش و گفتگویش با خودفروشان دهان به دهان بازگو شد و هریک بەنوعی آن را تحلیل کردند. این ماجرا تازگی نداشت و خیانت درمیان خلق کورد قدمتی تاریخی دارد و همواره تلاش مبارزین و انقلابیون این خلق را برباد داده است. خلق کورد به اندازەای که توسط خائنان و خودفروشان داخلیش ضربه خورده، بدست دشمن ضربه نخورده است. حتی دشمن بارها اعتراف کرده که اگر مزدورین و خودفروشان کورد نبودند آنها نمی توانستند بر او فائق شوند.

داستان حسین خیری ها و ریبرها گذشته تلخی است که موجب رنج و بەهدر رفتن مبارزه آزادی خلق کورد شده و این نیز باعث شده تا دهها پند و نکته در این مورد بوجود آید. درخت اگر کرمش از خودش نباشد، خشک نمی شود، یا اگر درخت به دستەی تبر تبدیل نشود، تبر درخت را نمی برد و دهها مثل از این دست.

این خیانت فقط در دوره نبوده و امروزه به شکل یک سازمان درآمده و توسط اشغالگران سازماندهی و هماهنگ شده است. از سوارەی حمیدیه تا راهزن روستاها و پیشمرگ مسلمان و غیره. در باکور کوردستان سالها حزب الله بەعنوان یک سازمان کونترا گریلا باعث کشتن و ناپدید شدن هزاران میهن دوست شد که با نام قاتل مجهول ثبت می شدند. حالا نیز هوداپار که ادامه یافتەی همان حزب است در چهارچوب یک حزب و بەشیوەی علنی در میدان سیاسی همان نقش را بازی می کند.

بدین شیوه تاریخ خیانت در کوردستان طناب درازی است که انقلابیون سایر بخشهای کوردستان را بەدست خط خیانت به قتل رسانده است و در این زمینه حزب دموکرات کوردستان(پ.د.ک) سر این طناب را در دست دارد. تسلیم کردن رفیق هاورن به دشمن در ازای مبلغی پول و تحسین دشمن اشغالگر بسیار تاسفبار بود، بویژه زدن یک کشیده به صورت رفیق هاورن توسط یکی از آن خودفروشها، همه را رنجاند و در جای خود خشک کرد. این صحنه با صحنه کشتن و تسلیم کردن جنازه شهید سلیمان معینی و رفقایش توسط خانواده بارزانی به شاه معدوم ایران هیچ فرقی نداشت.

خیانت و خودفروشی پس از دشمن مهمترین دلیل دلسردی و ناامیدی خلق کورد از پیروزی در مقابل اشغالگران است. انتقام نگرفتن از خیانتکاران و حتی شریک شدن با خیانتکاران و مزدورین دیروز، نهایت ناامیدی برای جامعه کوردی بەبار آورده است.
دور از راستی نخواهد بود اگر بگوییم خبر انتقام گیری و کشتن مزدورانی که در تحویل دادن رفیق هاورن شرکت داشتند، همه را شگفت زده کرد. این خبر همزمان بود با انتشار کلیپ هنرگاه ولات به نام "از بلندی" که بازگویی داستان پیروزی و مبارزه انقلابیون زاگروس در برابر اشغالگران است. کلیپی که هم در تصویر و چهرەها و هم در صدا و جوهرش، نیرو و شکوه به جامعه می بخشد. جامعەای که بیش از حد غرق در توهم اشغالگران بوده و آماده است برای کسی مانند ابراهیم تاتلیساس به وجد آید که نه تنها بزرگترین دز موسیقی کوردی، بلکه شیپورچی جلو لشکر دشمن است! مبارزه با چنین شخصیتی که خودش به بخشی از اشغالگری مبدل شده، یک کار پسندیده است.

این انتقام گیری در این زمان مهم بود، چون یادآور پیمانی بود که نیروی گریلا به رفیق هارون داده بود. این بار نیز مانند همیشه وعده جنبش آزادی درست از آب درآمد و یکبار دیگر تاریخ را دوباره کرد. کمتر کسی هست که داستان شهید کمال پیر و کشتن اسد اوکتای شکنجەگر بزرگ زندان آمد را نشنیده باشد. شهید کمال پیر گفته بود تو اکنون ما را تا مرز مردن شکنجه می دهی، اما بدان که رفقایم این کارهایت را بی جواب نمی گذارند. پس از آن در روز روشن و جلو دیدگان همه او را مجازات کردند.
همه میدانیم که خلق کورد پس از تاسیس جنبش آپویی وارد مرحله نوینی شده است و دیگر مهین دوستان نیستند که باید خود را از جاسوسان و مزدوران پنهان کنند، برعکس خیانتکاران و خودفروشانند که باید دنبال سوراخ موش بگردند. جامعه کوردستان این پیام را دریافت کرده که باید همەجا را میدان مبارزه کرد و هر فردی وظیفه وطن گرایی خود را انجام دهد.

این سرآغاز قیام خلقهای خاورمیانه از بلندیهای زاگروس و پایان دادن به سختی و مشقاتی است که اشغالگران برای این خلق و سرزمینش درست کردەاند. این یک پیام به همه انقلابیون است که در سنگرهای مبارزه علیه مزدوری و خیانت نیز تلاش کنند. چون خیانت فقط یک رویداد فیزیکی نیست بلکه یک سابقه فکری و ذهنیتی نیز دارد که دشمن از راه قلم فروش، فکر فروش، رسانه فروش و منبر فروش و غیره ابتدا با حمله به تاریخ و فرهنگ و رسومات اجتماعی، فرد را از ریشەهای اجتماعیش بریده و در گرداب بی هویتی و تنهایی رها می کند و سپس در برابر این فرد بی هویت خود را مانند عیسی مسیح، نجات دهنده نشان می دهد و هرگونه بخواهد دلش بخواهد او را بکار میگیرد.

همزمانی انتشار کلیپ هنرگاه ولات بەعنوان هنر مقاومت و خبر انتقام گیری رفیق هاورن، حاکی از یک پیام روشن است و آن هم این است که جنگ علیه خیانت و پایان دادن به خودفروشی، چند بعدی است و هریک از میهن‌دوستان و انقلابیون باید در سنگرهایشان این آتش را شعلەور کنند.