برادری با کشتن و انکار!

اردوغان با حمایت حماس می‌خواهد از این بحران سوء استفاده کرده و حقیقت را تحریف کند. هدف اصلی او تداوم جنگ علیه کوردها و ایجاد فرصت برای قتل‌عام است.

شورای امنیت ملی دولت ترکیه در پایان هر ماه تشکیل جلسه می‌دهد و مسائل امنیتی را بررسی می‌کند. پس از جلسه، اطلاعیه بسیار کوتاهی اعلام می‌شود و به‌عنوان یک دستورالعمل در مطبوعات منتشر می‌شود. هیچ کس بحث و انتقاد نمی‌کند. ده سال است که شورای امنیت ملی قاطعانه بر جنگ علیه کوردها تاکید کرده است. این نهاد اصلی تصمیم‌گیرنده است که با کوردها دشمنی می‌کند. اما وی هرگز از واژه کورد استفاده نمی‌کند. آنها می‌گویند که چقدر قاطعانه "علیه تروریسم و ​​تجزیه‌طلبی" مبارزه کنند.

کسانی که دولت ترکیه را رهبری می‌کنند قطعا نمی‌خواهند از واژه کورد استفاده کنند. آنها نمی‌خواهند بودن خلق کورد را به یاد مردم ترکیه بیاورند و از ذهن مردم بگذرانند. زیرا هدف اصلی آنها نسل‌کشی کوردهاست. هدف اصلی آنها این است که کوردها را به حساب نیاورده و انکار نمایند. بنابراین زمانی که یک نماینده کورد در پارلمان ترکیه به زبان کوردی صحبت می‌کند، به‌عنوان یک زبان ناشناخته با وی برخورد می‌شود. در اسناد رسمی از کلمات کورد و کوردی استفاده نمی‌شود. زیرا نظام ایجاد شده در ترکیه بر اساس انکار کوردها و نابودی آنها در تاسیس شده است. کوردها مقاومت کرده و سیاست‌های انکار و امحاء را شکست دادند. اما در موضع آنا تغییری روی نداد. همکار حکومت، آنکه به به حکومت اجازه جنگ می‌دهد؛ باخچه‌لی آیا هرگز از واژه کورد استفاده می‌کند؟ قطعا به‌کار نمی‌برد. وقتی هم به‌کار می‌برد، مسلما با رویکرد منفی و بر اساس یورش‌بردن به ه‌دپ و سایر احزاب کوردها بوده است. اردوغان وقتی به دردسر می‌افتد می‌گوید "برادر کورد من." این چه برادری است که به کشتن جوانان برادرش افتخار می‌کند؟ آیا انسان زبان و عکس برادرش را ممنوع می‌کند و او را به‌حساب نمی‌آورد؟ کوردها در سده ۲۱ نیز از حق آموزش به زبان مادری محرومند. انتخابات کوردستان بر اساس قوانین ترکیه برگزار می‌شود و کوردها برنده محسوب نمی‌شوند. نمایندگان مجلس و شهرداران کورد به عنوان «تجزیه‌طلب و اعضای مخفی تروریسم» زندانی و مجازات می‌شوند. دولت تمام شهرداری‌های کوردستان را تصرف می‌کند.

دروغِ "هیچ تبعیضی علیه کوردها وجود ندارد، همه در ترکیه برابر هستند"، اکنون مشخص شده است. دیندار و عاقل، سربازان و غیرنظامیان نیز همان توهین را تکرار می‌کنند. اما این دروغ هیچ تغییری در واقعیات قانون اساسی ایجاد نمی‌کند. قدرت تغییر را ندارد. قانون اساسی می‌گوید هر کسی که شهروند ترکیه باشد ترک است. چون کوردها نیز شهروند ترکیه‌اند؛ پس ترک‌اند. مفاد این قانون اساسی دهها سال است که اجرا می‌شود. آیا اردوغان یا دیگران گفته‌اند که باید این ماده را تغییر دهیم، انکار با قانون برادری سازگار نیست؟ آیا کسی چنین اظهاراتی را از اردوغان شنیده است؟ نه. لذا صحبت از برادری دروغی بیش نیست. در ترکیه یک گزینه برای برادری با ترک‌ها و برابری وجود دارد؛ آن نیز ترک‌بودن است. وقتی که کوردها ترک‌بودن را پذیرفتند، می‌توانند برادر شوند. اما وقتی کورد باشند، فقط می‌توانند «جدایی‌طلب، تروریست و دشمن» شوند. به همین دلیل است که هر جلسه، شورای امنیت ملی می‌گوید "مبارزه با فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه و تروریستی در داخل و خارج کشور."

اردوغان عفرین را اشغال کرد. البته بدون تایید و حمایت نیروهای بین‌المللی این اتفاق نمی‌افتاد. اول از همه روسیه با اردوغان موافقت کرد و حریم هوایی منطقه را به روی ترکیه باز کرد. آمریکا و اروپا نیز شاهد این حمله بودند. موافقت کردند. پس از اشغال، عفرین در معرض نابودی ملی قرار گرفت. اموال مردم آنجا غارت شد و از دست آنان خارج گردید. هیچ بلایی نماند که بر سر مردم آن مناطق نیاید. روسیه چه کرد؟ او هیچ کاری نکرد. پس از آن ترامپ با اردوغان به توافق رسید و مناطقی مانند سری‌کانی را به اشغال خود درآورد. کوردها را از آنجا نیز بیرون کردند. آنها منازل کوردها را مصادره کردند، باندهای تبهکار و خانواده‌هایشان را که از خارج آورده بودند جایگزین مردم بومی کردند. با این کار کوردها هرگز به وطن خود باز نخواهند گشت. این طرح یک نسل‌کشی آشکار است.

اردوغان در اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی شرکت می‌کند. در آنجا به اسرائیل حمله می‌کند! عراق و سوریه نیز اعضای اتحادیه عرب هستند. در هر دو کشور اشغالگری ترکیه ادامه دارد. اشغالگری روز به روز گسترده‌تر می‌شود. دولت ترکیه حملات خود را متوقف نکرده است. در این شرایط لازم بود کشورهای عربی علیه اردوغان موضع بگیرند و اجازه ندهند اردوغان صحبت کند. اما آن موضعگیری کجاست! اردوغان علاوه بر این، با مقامات عراقی و سوری دیدار کرد و خواستار حمایت از حملات جدید علیه کوردها شد. او مانند یاووزِ دزد به کشورهایی که فتح کرده است فشار می‌آورد تا در برابر کوردها به او کمک کنند.

اردوغان با افتخار می‌گوید که از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۳۰ هزار کورد را کشته‌اند. او می‌گوید من بیشتر از سایر حکومت‌ها کوردها را کشته‌ام. کوردها و جوانانشان را می‌کشد و خواهان پیوند برادری با آنان است! آیا کسی که می‌خواهد برادر کوردها باشد و با آنها زندگی کند، اصل برادری را در نظر می‌گیرد یا هزاران کورد را می‌کشد؟ آیا مبنای برادری بر اساس کشتار است یا آشتی و صلح؟ تا زمانی که در ترکیه یک جنبش اپوزیسیون دموکراتیک برای بحث در مورد این مسائل وجود نداشته باشد، خون ریخته می‌شود و میلیاردها دلار خرج هواپیما و بمب می‌شود. اردوغان از حماس حمایت می‌کند، با اسرائیل مخالفت می‌کند و سعی می‌نماید از این آشوب استفاده نموده و سردرگمی ایجاد کند. دغدغه اصلی او ادامه جنگ علیه کوردها و ایجاد فضای روانی قتل‌عام است. در عین حال با خون فلسطینی‌ها بازی می‌کند، تبلیغات کرده و از آنها برای انتخابات استفاده می‌کند!

منبع: روزنامه روناهی